Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2725354_0001.png
Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juni 2023
Politikontoret
Emilie Green van de Ven
2023-0032/33-0078
2857994
Besvarelse af spørgsmål nr. 589 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 589 (Alm. del), som Folketin-
gets Miljø- og Fødevareudvalg har stillet til justitsministeren den 22. maj
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 589: MFU spm. om status for politiets arbejde, organisering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, herunder de aktuelle sagsbehandlingstider
Spørgsmål nr. 589 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareud-
valg:
”Vil
ministeren redegøre for status for politiets arbejde, organi-
sering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, her-
under de aktuelle sagsbehandlingstider?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at Midt- og Vestsjællands Politi som
led i rigspolitireformen i medfør af aftale om politiets og ankla-
gemyndighedens økonomi 2021-2023 overtog det landsdæk-
kende, overordnede ansvar for de politifaglige og juridiske op-
gaver på dyrevelfærds- og tungvognsområdet. Opgaverne er pr.
1. januar 2022 forankret i henholdsvis en juridisk og en politi-
faglig enhed, der har det overordnede formål at sikre ensartet
sagsbehandling på tværs af politikredsene og sørge for, at den
overordnede nationale og internationale indsats på dyrevel-
færdsområdet implementeres og udmøntes i politikredsene.
Dette sker bl.a. ved udfærdigelse af vejledninger, deling af vi-
den, efteruddannelse af politiets sagsbehandlere og tilsyn med
kredsenes behandling af dyrevelfærdssager. Styrelsesansvaret
er fortsat forankret i Rigspolitiet.
Der er i landets 12 politikredse etableret særlige enheder, der har
ansvaret for at håndtere anmeldelser og varetage det opsøgende
arbejde i forbindelse med dyrevelfærdssager, herunder sager om
mishandling af dyr, jf. § 58, stk. 3, i lovbekendtgørelse nr. 1597
af 8. juli 2021 om dyrevelfærd (herefter dyrevelfærdsloven). En-
hederne er sammensat af specialuddannede politibetjente og ju-
ridisk personale med henblik på at sikre en ensartet og effektiv
håndhævelse af dyrevelfærdslovgivningen i hele landet.
I forbindelse med aftalen om finansloven for 2019 blev der her-
udover etableret tre regionale specialiserede dyrevelfærdsenhe-
der. Baggrunden for etablering af de specialiserede dyrevel-
færdsenheder var et ønske om i højere grad at sikre en proaktiv
og opsøgende indsats på dyrevelfærdsområdet med henblik på
at forebygge og opfange større og mere komplekse sager på dy-
revelfærdsområdet.
For så vidt angår beskrivelse af etableringen og organiseringen
af de tre specialiserede dyrevelfærdsenheder skal Rigspolitiet
henvise til Justitsministeriets besvarelse af 4. juli 2022 af
Side 2/7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 589: MFU spm. om status for politiets arbejde, organisering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, herunder de aktuelle sagsbehandlingstider
spørgsmål nr. 1118 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Føde-
vareudvalg.
Dyrevelfærdsområdet varetages endvidere af politiets tre regio-
nale tungvognscentre med specialiserede færdselsbetjente, der
er særligt uddannet til at udføre kontrol af dyretransporter.
Tungvognscentrene er ligesom de specialiserede dyrevelfærds-
enheder forankret i henholdsvis Nordjyllands Politi, Sydøstjyl-
lands Politi og Midt- og Vestsjællands Politi.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra den Landsdækkende Enhed for Juridisk Dyrevelfærd og
Tungvogn (LEJDT) ved Midt- og Vestsjællands Politi.
LEJDT har oplyst, at politiets indsats på dyrevelfærdsområdet
rammesættes af en vejledning om politiets indsats og samar-
bejde i dyrevelfærdssager, der fastsætter de nærmere retnings-
linjer for politiets arbejde. Disse retningslinjer pålægger blandt
andet hver politikreds at have en fagansvarlig sagsbehandler og
specialiserede sagsbehandlere, der har gennemført politiets kur-
sus i dyrevelfærdssagers behandling, samt en klar ledelsesmæs-
sig forankring af dyrevelfærdsindsatsen.
LEJDT har endvidere oplyst, at der derudover løbende afholdes
møder mellem landets politikredse, herunder Midt- og Vestsjæl-
lands Politi, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, anklagemyndigheden
og Fødevarestyrelsen for at sikre et tværfagligt samarbejde og
en ensartet sagsbehandling på dyrevelfærdsområdet.
Dyrevelfærdsområdet omfatter blandt andet overtrædelse af
reglerne om dyrevelfærd, dyretransport og dyresundhed, ulovlig
handel med kæledyr, ulovlig handel med truede dyr og ulovlige
handlinger mod fredede dyr (faunakriminalitet). Sager om dyre-
mishandling, jf. dyrevelfærdslovens § 58, stk. 3, er den alvorlig-
ste overtrædelse af dyrevelfærdsloven.
LEJDT har videre oplyst, at når politiet modtager en anmeldelse
på dyrevelfærdsområdet, herunder om mishandling af dyr, fra
enten en borger, dyreværnsorganisation eller myndighed, vil po-
litiet iværksætte en efterforskning af forholdet hurtigst muligt
ud fra af en vurdering af de faktuelle oplysninger.
Politiets kontrol af dyrehold, hvor der er mistanke om dyremis-
handling, vil som udgangspunkt ske med bistand fra en embeds-
dyrlæge.
Hvis en overtrædelse af dyrevelfærdsloven konstateres og be-
skrives af embedsdyrlægen som grov uforsvarlig behandling
med karakter af mishandling, har politiet mulighed for at sigte
den pågældende for overtrædelse af dyrevelfærdsloven samt at
Side 3/7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 589: MFU spm. om status for politiets arbejde, organisering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, herunder de aktuelle sagsbehandlingstider
pålægge den ansvarlige for dyret at behandle dyret forsvarligt.
Den ansvarlige kan således pålægges at gøre det, der er nødven-
digt for, at dyrene igen bliver behandlet på en dyrevelfærdsmæs-
sig forsvarlig måde inden en fastsat frist. Der kan blandt andet
gives pålæg om, at dyrene fodres, plejes, behandles for sygdom
eller aflives i overensstemmelse med bestemmelserne i dyrevel-
færdslovens § 40. Pålægget er situationsbestemt og kan som ho-
vedregel kun gives på baggrund af en erklæring fra en dyrlæge.
LEJDT har yderligere oplyst, at politiet kontrollerer, om pålæg-
get bliver efterkommet inden for den fastsatte frist. Hvis et på-
læg ikke efterkommes af den ansvarlige for dyreholdet, medfø-
rer det en pligt for politiet til enten at sørge for, at dyrene be-
handles forsvarligt i overensstemmelse med kravene i pålægget,
eller at dyrene aflives, hvis det er forbundet med væsentlig li-
delse at lade dem leve. Politiet kan endvidere beslutte at sælge,
slagte eller aflive dyr, hvis forholdene taler for det, herunder dy-
rets tilstand, udsigten til, at ejeren kan passe dyret igen, og ud-
gifterne, hvis dyret bliver anbragt et andet sted.
LEJDT har videre oplyst, at straffesager med sigtelse for gro-
vere uforsvarlig behandling af dyr og grovere uforsvarlig be-
handling af dyr med karakter af mishandling som hovedregel
bliver forelagt Det Veterinære Sundhedsråd.
I forbindelse med behandling af straffesager om dyremishand-
ling vil det tillige blive overvejet, om der kan ske (midlertidig)
frakendelse af retten til at beskæftige sig med dyr.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
kan indledningsvis oplyse, at det alene er mu-
ligt at trække oplysninger om anmeldelser, henlæggelser, sigtel-
ser, afgørelser og sagsbehandlingstider for sager om dyremis-
handling, der er anmeldt inden den 15. november 2022. Dette
skyldes, at der pr. 15. november 2022 er taget nye gerningskoder
vedrørende dyrevelfærdsloven i brug, hvilket har betydet, at der
ikke længere findes en særskilt gerningskode for dyremishand-
ling.
Indtil den 15. november 2022 er sager om dyremishandling efter
dyrevelfærdsloven således registreret på en tidligere gernings-
kode vedrørende dyreværnsloven (”89111 dyreværnsloven,
mishandling/grovere uforsvarlig behandling af dyr”), mens de
fra den 15. november 2022 og frem er registreret på en ny ger-
ningskode
(”89107 dyrevelfærd”), som også omfatter sager, der
ikke vedrører dyremishandling.
Side 4/7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 589: MFU spm. om status for politiets arbejde, organisering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, herunder de aktuelle sagsbehandlingstider
2725354_0005.png
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen derfor trukket data
vedrørende gerningskoden ”89111 dyreværnsloven, mishand-
ling/grovere uforsvarlig behandling af dyr” for
sager, der blev
anmeldt i perioden fra den 1. januar 2022, hvor dyrevelfærdslo-
ven trådte i kraft, og til den 15. november 2022.
Rigsadvokaten har således trukket oplysninger fra politiets sags-
behandlingssystem (POLSAS) om antallet af anmeldelser, hen-
læggelser, sigtelser og afgørelser vedrørende sager om dyremis-
handling, hvor der er sket anmeldelse i perioden fra den 1. ja-
nuar 2022 til den 15. november 2022, jf. tabel 1 nedenfor.
Derudover har Rigsadvokaten trukket oplysninger om den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse i sa-
ger vedrørende dyremishandling, hvor der er sket anmeldelse i
perioden fra den 1. januar 2022 til den 15. november 2022, jf.
tabel 2 nedenfor.
Det skal for god ordens skyld bemærkes, at når en sag er anført
med en gerningskode ved anmeldelsen, vil denne gerningskode
som udgangspunkt følge sagen. I tabel 1 nedenfor fremgår der-
for oplysninger for 2023 for de sigtelser, henlæggelser og afgø-
relser, som er registreret på den gamle gerningskode. Det
samme gør sig gældende for tabel 2 vedrørende sagsbehand-
lingstid.
Tabel 1. Antal anmeldelser, henlæggelser, sigtelser og afgø-
relser vedr. mishandling/grovere uforsvarlig behandling af
dyr, fordelt på år (opgjort på sager/forhold):
Sagstrin
Anmeldelser
Henlæggelser
Sigtelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser i alt
År
2022
46
12
48
1
-
4
-
5
2023
-
2
1
-
2
5
1
8
Idømt bøde
Afgjort med bødeforelæg
Påtale opgivet (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 2)
Sigtelsen grundløs - særlovgivningen (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 1)
Tabel 2. Sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til afgø-
relse vedr. mishandling/grovere uforsvarlig behandling af
dyr, fordelt på år:
År
Dage fra anmeldelse
til afgørelse
2022
143,2
2023
220,5
Side 5/7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 589: MFU spm. om status for politiets arbejde, organisering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, herunder de aktuelle sagsbehandlingstider
2725354_0006.png
Bemærkninger til tabellerne
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Tallene er opgjort efter
seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i mellemtiden. Derfor er
afgørelserne ikke nødvendigvis endelige. Anmeldelser, henlæggelser, sigtel-
ser og afgørelser er periodiseret efter det tidspunkt, hvor der i pågældende
sag er foretaget anmeldelse, sagen er henlagt, der er rejst sigtelser eller sagen
er afgjort. Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet
af afgørelser i 2023 kan vedrøre sigtelser rejst i 2022. Anmeldelser og hen-
læggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journal-
numre. Sigtelser og afgørelser er opgjort efter antal forhold. Det vil sige, hvor
mange personer pr. journalnummer, der er blevet sigtet og har modtaget en
afgørelse for pågældende strafbare forhold. Data omfatter kun sager, hvor
der er sket anmeldelse i perioden fra den 1. januar 2022 til den 15. november
2022. Data er opdateret den 27. maj 2023.
Rigsadvokaten har herudover trukket data vedrørende gernings-
koden ”89107 Dyrevelfærd” for sager, der er anmeldt i perioden
fra den 15. november 2022 til den 1. maj 2023. Rigsadvokaten
skal dog bemærke, at eftersom denne gerningskode i modsæt-
ning til den tidligere
gerningskode (”89111 dyreværnsloven,
mishandling/grovere uforsvarlig behandling af dyr”) ikke kun
omfatter sager om dyremishandling, vil data ikke kunne bruges
til at sige noget om, hvor mange sager der isoleret set har vedrørt
dyremishandling, eller hvad sagsbehandlingstiden isoleret set
har været for disse sager.
Rigsadvokaten har således trukket oplysninger fra politiets sags-
behandlingssystem (POLSAS) om antallet af anmeldelser, hen-
læggelser, sigtelser og afgørelser vedrørende sager om overtræ-
delse af dyrevelfærdsloven, hvor der er sket anmeldelse i perio-
den fra den 15. november 2022 til den 1. maj 2023, jf. tabel 3
nedenfor.
Derudover har Rigsadvokaten trukket oplysninger om den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse i sa-
ger vedrørende overtrædelse af dyrevelfærdsloven, hvor der er
sket anmeldelse i perioden fra den 15. november 2022 til den 1.
maj 2023, jf. tabel 4 nedenfor.
Tabel 3. Antal anmeldelser, henlæggelser, sigtelser og afgø-
relser vedr. overtrædelse af dyrevelfærdsloven, fordelt på år
(opgjort på sager/forhold):
Sagstrin
Anmeldelser
År
2022 2023
247
597
Side 6/7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 589: MFU spm. om status for politiets arbejde, organisering og resultater i forhold til sager om dyremishandling, herunder de aktuelle sagsbehandlingstider
2725354_0007.png
Henlæggelser
Sigtelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser
Afgørelser i alt
Idømt bøde
Afgjort med bødeforelæg
Påtale opgivet (Rpl. § 721, stk. 1, nr. 2)
Dom uden retsmøde
Tiltale undladt med advarsel - særlovgivning (Rpl. § 722, stk.
1, nr. 1 eller nr. 7)
18
48
-
-
-
-
-
-
249
466
1
159
6
1
1
168
Tabel 4. Sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til afgø-
relse vedr. overtrædelse af dyrevelfærdsloven, fordelt på år:
År
Dage fra anmeldelse
til afgørelse
2022
-
2023
70
Bemærkninger til tabellerne
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssy-
stem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet med en vis usikkerhed, da
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt
statistiksystem. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske
data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørel-
sen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistreringer. Tallene er opgjort efter
seneste afgørelse, hvortil afgørelsen kan være anket i mellemtiden. Derfor er
afgørelserne ikke nødvendigvis endelige. Anmeldelser, henlæggelser, sigtel-
ser og afgørelser er periodiseret efter det tidspunkt, hvor der i pågældende
sag er foretaget anmeldelse, sagen er henlagt, der er rejst sigtelser eller sagen
er afgjort. Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet
af afgørelser i 2023 kan vedrøre sigtelser rejst i 2022. Anmeldelser og hen-
læggelser er opgjort efter antal sager. Det vil sige antallet af unikke journal-
numre. Sigtelser og afgørelser er opgjort efter antal forhold. Det vil sige, hvor
mange personer pr. journalnummer, der er blevet sigtet og har modtaget en
afgørelse for pågældende strafbare forhold. Data omfatter kun sager, hvor
der er sket anmeldelse i perioden fra den 15. november 2022 til den 1. maj
2023.
Data er opdateret den 10. juni 2023.”
Side 7/7