Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2709691_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2023 - 4042
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 489 af 27. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (Enhedslisten).
Jeppe Bruus
/ Lene Skov Henningsen
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 491: Spm. om, hvilke negative konsekvenser for natur og biodiversitet har det nye styringssignal for små landbrug, som favoriserer arealer i omdrift frem for mindre intensive dyrkningsformer
2709691_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser styringssignalet for omkategorisering for
små landbrug har for strukturudviklingen af dansk landbrug?
Svar
Det skal være attraktivt at bo på landet. Med de nye boligskatteregler får især boligejerne i
provinsen og på landet skattelettelser for 10 mia. kr. Samtidig gælder, at ejendomsbeskat-
ning for landbrugsejendomme er betydeligt lavere end ejendomsbeskatning for ejerboliger
og erhverv. Det er godt princip, som jeg er enig i.
Som led i overgangen til det nye boligbeskatningssystem og mere retvisende ejendoms-
vurderinger besluttede en bred kreds af Folketingets partier i 2017, at den lave beskatning
af landbrugsejendomme i højere grad kun skulle tilkomme dem, som har egentlig land-
brugsdrift på deres ejendom.
Kategoriseringen af landbrugsejendomme sker derfor ud fra en bedømmelse af den sam-
lede karakter og ejendommens faktiske anvendelse. Som hovedregel er en landbrugsmæs-
sig anvendelse en forudsætning for, at ejendommen kan kategoriseres som en landbrugs-
ejendom. Dermed kategoriseres landbrugsejendomme ikke længere efter den gamle for-
modningsregel om, at en ejendom med over 5,5 hektar er landbrug.
Vurderingsstyrelsen har udmøntet ejendomsvurderingsloven i styresignal for kategorise-
ringen af ejendomme. Udmøntningen af ejendomsvurderingsloven medfører, at der både
er plads til store landbrug og små landbrug, der er under 5,5 hektar. Det betyder fx, at
mindre landbrug såsom fx vingårde og dambrug, der kræver mindre plads, fremover vil
have bedre muligheder for at opnå en kategorisering som landbrug. Jeg er derfor også
glad for, at vi med det nye regelsæt har sikret, at ca. 1.600 små landbrugsejendomme står
til at skifte kategori fra ejerbolig til skov- eller landbrugsejendom, så vi understøtter, at der
er plads til både store og små landbrug i Danmark.
Ejere, hvis ejendom skifter kategori fra landbrugsejendom til ejerbolig eller omvendt, er
beskyttet af en overgangsordning, som giver dem mulighed for at beholde deres gamle
kategori og dermed deres nuværende beskatning. På den måde sikrer vi ejerne mod plud-
selige stigninger i deres ejendomsskat.
I forligskredsen på ejendomsområdet har vi netop besluttet at gøre overgangsordningen
mere enkel, så ejendomsejerne fremover kan renovere, bygge til, omlægge jord mv. og
stadig være i overgangsordningen. Det er som udgangspunkt kun, hvis man sælger jord
fra og kommer under 2 ha., at man kan ryge ud af overgangsordningen.
Forligskredsen på ejendomsområdet har herudover besluttet, at der skal arbejdes med at
finde en kategori for naturejendomme, så boligbeskatningen ikke står i vejen for dem, der
gerne vil omlægge jord fra produktion til eksempelvis natur.
Side 2 af 2