Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2659060_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 7. februar 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 48 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. januar 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Miljø- og Fødevareudvalget.
Spørgsmål nr. 48 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren kommentere orientering om Statsrevisorernes opfølgning på beretning nr.10/2019 om
kontrol med dyretransporter, jf. MOF alm. del – bilag 45”
Svar
Jeg finder det naturligvis ikke tilfredsstillende, at det har taget så lang tid at få afklaret behovet for hjem-
mel i dyrevelfærdsloven til at udstede administrative bødeforelæg og etableret en konkret løsning for
udveksling af oplysninger om afgørelser mellem Fødevarestyrelsen og anklagemyndigheden, som Rigs-
revisionen og Statsrevisorerne påpeger.
Det kan nævnes, at Fødevarestyrelsen siden modtagelsen af Rigsrevisionens beretning om kontrol med
dyretransporter i 2020, hvor der bl.a. blev rettet en kritik af ministeriets tilrettelæggelse af kontrollen
med dyretransporter, har arbejdet på at håndtere de konstaterede mangler. Dette har resulteret i, at tre
af de i alt fire af Rigsrevisionens opfølgningspunkter er blevet lukket i perioden. Fødevarestyrelsen har
bl.a. implementeret initiativer, der har til hensigt at styrke kontrollen med dyretransporter markant.
Som eksempel er der implementeret et nyt kontrol- og sanktioneringskoncept, som er målrettet de væ-
sentligste og mest risikofyldte områder og systematikken for dokumentation af indberetninger er styr-
ket.
At der fortsat er udestående afklaringer mv. skyldes bl.a., at det nye kontrol- og sanktioneringskoncept
har til hensigt at være forebyggende i forhold til lovovertrædelser og derfor forventes at ville medføre en
markant nedgang i antallet af politianmeldelser på dyretransportområdet. Hvis denne forventning viser
sig også at holde i praksis, reduceres behovet og relevansen for tilvejebringelse af hjemmel i dyrevel-
færdsloven til at udstede administrative bødeforelæg. I dialog med anklagemyndigheden har Fødevare-
styrelsen derfor vurderet det hensigtsmæssigt, at effekten af det nye kontrol- og sanktioneringskoncept
afventes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om kommentar til orientering om Statsrevisorernes opfølgning på beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
Jeg finder imidlertid, at der er behov for en ekstra indsats for at komme helt i mål med Rigsrevisionens
sidste opfølgningspunkt. Fødevarestyrelsen har derfor været anmodet om at udarbejde konkrete planer
i januar 2023, så det som det ene sikres, at styrelsen fremadrettet får afklaret om implementeringen af
det nye kontrolkoncept har medvirket til, at der ikke er behov for administrative bødeforelæg, og som
det andet, at samarbejdet med politiet og anklagemyndigheden forbedres ved udveksling af afgørelser
om overtrædelser på dyretransportområdet til Fødevarestyrelsen.
Disse planer vil blive fulgt tæt i tilsynet med Fødevarestyrelsen.
Jacob Jensen
/
Aleksander Stii
2