Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. maj 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 479 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 20. april 2023. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 479 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”I Sverige har Konsumentverket valgt at føre sager ift. greenwashing på fødevareområdet efter markeds-
føringsloven (regler implementeret fra Direktivet om Urimelig Handelspraksis - de samme regler som
er implementeret i markedsføringsloven i Danmark) og ikke efter vildledningsreglerne på fødevareom-
rådet. Vil ministeren oplyse, om vildledningssager på fødevareområdet i Danmark, herunder også vild-
ledende prismarkedsføring på fødevareområdet (som ikke er omfattet af direktiv 1998/6 og direktiv
2019/2161), som udgangspunkt skal behandles efter vildledningsreglerne på fødevareområdet og ikke
efter markedsføringsloven?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Markedsføring af fødevarer er reguleret i fødevarelovgivningen. Fødevarelovgivningen skal sikre for-
brugerne sunde og sikre fødevarer, samt at forbrugerne ikke bliver vildledt. Ifølge fødevarelovgivningen
er det forbudt at vildlede forbrugerne ved markedsføring af fødevarer. Særligt kan nævnes forbud mod
vildledning af forbrugerne i fødevareinformationsforordningens artikel 7, stk. 1, hvor forbuddet bl.a.
angår særlige karakteristika, virkninger eller egenskaber ved fødevaren. Virksomheders markedsføring
af produkter, herunder fødevarer, er ligeledes reguleret i markedsføringsloven
1
. Der er også i markeds-
føringsloven forbud mod vildledende handelspraksis.
Forbrugerombudsmanden og Fødevarestyrelsen har efter deres lovgrundlag delt kompetence til at be-
handle sager vedr. vildledende markedsføring af fødevarer, herunder anvendelse af evt. vildledende
grønne anprisninger. Det er Fødevarestyrelsen, der håndhæver fødevarevarelovgivningen, mens mar-
kedsføringsloven håndhæves af Forbrugerombudsmanden.
Der er ikke i lovgivningen fastsat nærmere regler om fordelingen af sager inden for den delte kompe-
tence mellem Fødevarestyrelsen og Forbrugerombudsmanden i sager om markedsføring af fødevarer.
1
Lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022 om markedsføring
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K