Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2709835_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 17. maj 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 479 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 20. april 2023. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 479 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”I Sverige har Konsumentverket valgt at føre sager ift. greenwashing på fødevareområdet efter markeds-
føringsloven (regler implementeret fra Direktivet om Urimelig Handelspraksis - de samme regler som
er implementeret i markedsføringsloven i Danmark) og ikke efter vildledningsreglerne på fødevareom-
rådet. Vil ministeren oplyse, om vildledningssager på fødevareområdet i Danmark, herunder også vild-
ledende prismarkedsføring på fødevareområdet (som ikke er omfattet af direktiv 1998/6 og direktiv
2019/2161), som udgangspunkt skal behandles efter vildledningsreglerne på fødevareområdet og ikke
efter markedsføringsloven?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der har
oplyst følgende:
”Markedsføring af fødevarer er reguleret i fødevarelovgivningen. Fødevarelovgivningen skal sikre for-
brugerne sunde og sikre fødevarer, samt at forbrugerne ikke bliver vildledt. Ifølge fødevarelovgivningen
er det forbudt at vildlede forbrugerne ved markedsføring af fødevarer. Særligt kan nævnes forbud mod
vildledning af forbrugerne i fødevareinformationsforordningens artikel 7, stk. 1, hvor forbuddet bl.a.
angår særlige karakteristika, virkninger eller egenskaber ved fødevaren. Virksomheders markedsføring
af produkter, herunder fødevarer, er ligeledes reguleret i markedsføringsloven
1
. Der er også i markeds-
føringsloven forbud mod vildledende handelspraksis.
Forbrugerombudsmanden og Fødevarestyrelsen har efter deres lovgrundlag delt kompetence til at be-
handle sager vedr. vildledende markedsføring af fødevarer, herunder anvendelse af evt. vildledende
grønne anprisninger. Det er Fødevarestyrelsen, der håndhæver fødevarevarelovgivningen, mens mar-
kedsføringsloven håndhæves af Forbrugerombudsmanden.
Der er ikke i lovgivningen fastsat nærmere regler om fordelingen af sager inden for den delte kompe-
tence mellem Fødevarestyrelsen og Forbrugerombudsmanden i sager om markedsføring af fødevarer.
1
Lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022 om markedsføring
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om vildledningssager på fødevareområdet i Danmark, herunder også vildledende prismarkedsføring på fødevareområdet, som udgangspunkt skal behandles efter vildledningsreglerne på fødevareområdet og ikke efter markedsføringsloven
2709835_0002.png
Forbrugerombudsmanden har prioriteringsadgang, hvorefter Forbrugerombudsmanden på eget initia-
tiv eller på baggrund af klager kan tage sager under behandling. Forbrugerombudsmanden er ikke for-
pligtet til at behandle alle forelagte klager
2
. Forbrugerombudsmanden er en uafhængig tilsynsmyndig-
hed.
Forbrugerombudsmanden vil i nogle sager om evt. vildledende markedsføring af fødevarer videresende
klagerne til Fødevarestyrelsen, hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at Fødevarestyrelsen har særlig
viden, som kan have betydning for behandling af sagerne. Hvis sagerne oversendes til Fødevarestyrel-
sen, vil sagerne blive behandlet efter fødevarelovgivningen.
For så vidt angår sager om prismarkedsføring behandles disse som udgangspunkt af Forbrugerombuds-
manden, idet der i fødevarelovgivningen ikke er specifikke bestemmelser herfor, som der er i markeds-
føringsloven. I markedsføringslovens § 5 og § 6 er det specifikt nævnt, at vildledning kan relatere sig til
prisen, den måde prisen beregnes på, eller en særlig prismæssig fordel.”
Ovenstående svar er udarbejdet efter drøftelse med Forbrugerombudsmanden.
Jacob Jensen
/
Peter Hallenberg
2
Bekendtgørelse nr. 1249 af 25. november 2014 om regler for Forbrugerombudsmandens virksomhed, som ændret ved bekendt-
gørelse nr. 6 af 6. januar 2020. Forbrugerombudsmandens prioriteringsadgang gælder ikke klager, der er oversendt fra kompe-
tente myndigheder i andre EU-medlemslande i medfør af forordning 2017/2394/EU om forbrugerbeskyttelsessamarbejde, som
vedrører overtrædelser af direktiver, for hvilke Forbrugerombudsmanden er udpeget som kompetent myndighed
2