Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2662104_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 881
Den 14. februar 2023
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 43 (MOF alm. del) stillet 17. januar 2023 efter ønske fra
Signe Munk (SF).
Spørgsmål nr. 43
”Vil ministeren oplyse, hvilke erfaringer der er med producentansvar på tekstiler i andre EU-lande,
herunder Frankrig, Holland og Sverige?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som oplyser at:
”Der er ikke indført producentansvar på tekstiler i andre EU-lande end Frankrig. Det har derfor ikke
været muligt at afdække praktiske erfaringer om udvidet producentansvar på tekstiler i andre EU-
lande. Der redegøres i besvarelsen for erfaringerne i Frankrig. Hertil er der indhentet viden om status
på producentansvar for tekstil i Nederlandene og Sverige igennem tilgængelige oplysningerne fra bl.a.
myndigheders hjemmesider.
Frankrig er for nuværende den eneste europæiske medlemsstat med en obligatorisk ordning for
udvidet producentansvar for tekstiler. Nederlandene forventes snarest at vedtage en national udvidet
producentansvar-lovgivning på tekstiler. Sverige har udarbejdet en omfattende rapport
1
, hvor de har
afdækket muligheder og barrierer ved indførelse af et udvidet producentansvar på tekstiler.
Frankrig
I 2007 indførte Frankrig udvidet producentansvar på tekstiler
2
. Det franske system blev udviklet for at
nå landets nationale indsamlings- og genanvendelsesmål. Ordningen har haft stort fokus på at sikre
mulighed for, at borgere har kunnet aflevere brugt tekstil på indsamlingssteder. Alligevel bliver der
indsamlet mindre mængder af tekstiler end i flere andre medlemsstater, herunder Danmark. I
Frankrig indsamles 34 pct.
3
af de markedsførte tekstilmængder separat, hvorimod der i Danmark
bliver indsamlet 43 pct.
4
og i Nederlandene 45 pct.
5
I Danmark er det i dag overvejende de frivillige
organisationer, som står for indsamlingen af de markedsførte tekstiler.
1
2
Producentansvar för textil – en del av den cirkulära ekonomin - Regeringen.se
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC125110
3
https://refashion.fr/rapport-activite/2021/public/pdf/refashion_2021%20_ativity_report.pdf
4
https://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2018/jun/kortlaegning-af-tekstilflows-i-danmark/
5
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC125110
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvilke erfaringer der er med producentansvar på tekstiler i andre EU-lande, herunder Frankrig, Holland og Sverige
2662104_0002.png
I den franske ordning er producenterne, igennem en kollektiv ordning, ansvarlige for indsamling og
håndtering af det indsamlede tekstil. Ordningen inkluderer både tøj, sko og boligtekstiler og omfatter
et produkt den første gang, det bliver markedsført i Frankrig.
6
Der er én kollektiv ordning i Frankrig, selvom lovgivningen giver mulighed for, at flere kollektive
ordninger kan etableres. Den kollektive ordning fastsætter gebyrerne efter udgifterne til
affaldshåndtering, undtagen indsamlingsleddet, der finansieres ved at frasortere de omkring 5 pct. af
tøjet, der kan sælges med god profit.
7
Det vurderes, at af de indsamlede tekstilmængder kan 58 pct.
genbruges.
8
Dog er det kun 5 pct. af de indsamlede mængder, der bliver genbrugt i Frankrig, mens
resten af det genbrugsegnede tekstil eksporteres mhp. genbrug i andre lande
9
. Imidlertid forventer de
franske myndigheder, at højere målsætninger og større krav til de kollektive ordninger, vil kunne sikre
bedre udnyttelse af det aflagte tekstil.
10
Der blev fastsat nye målsætninger i 2023, herunder et
indsamlingsmål på 60 pct. i 2028, som den kollektive ordning skal leve op til.
11
Dette kan føre til
højere gebyrer for producenten. Det forholdsvis lave budget til at drive producentansvaret har dog
medført, at producenterne i dag betaler lave gebyrsatser til den kollektive ordning.
Nederlandene
I Nederlandene forventes det udvidede producentansvar for tekstiler at træde i kraft d. 1. juli 2023.
Dette er dog betinget af, at lovforslaget vedtages
12
. I det fremlagte udspil er der sat ambitiøse
målsætninger fra 2025, for indsamling, genbrug og genanvendelse med årligt stigende procentsatser.
Disse målsætninger skal realiseres af initiativer foretaget af producenterne, forventeligt igennem
kollektive ordninger.
Det er den virksomhed, som markedsfører et tekstilprodukt på det nederlandske marked, der bliver
omfattet af det udvidede producentansvar.
13
På baggrund af EU-krav skal kommunerne fra 1. januar
2025 indsamle tekstilaffald særskilt.
14
En konsekvens af det udvidede producentansvar for tekstiler er,
at det offentliges ansvar for indsamling af tekstilaffald flyttes til private producenter. Producenter af
tekstiler har herved en forpligtelse til at sikre et passende indsamlingssystem, hvilket forventeligt vil
ske under et udvidet producentansvar. I det nederlandske udspil fremgår en forventning om, at når
producenten bliver ansvarlig for hele tekstilernes livscyklus, vil producenten have incitament til at
reducere omkostningerne til indsamling, sortering og genanvendelse ved at sikre bedre design, en
længere levetid, genbrug, reparation og genanvendelse.
15
Sverige
I Sverige har man afdækket muligheder samt barriererne ved indførsel af et udvidet producentansvar
på tekstil. Det er dog ikke politisk besluttet og udmøntet i konkret lovgivning endnu. I 2020 blev der
udgivet en omfattende rapport,
Producentansvar för textil – en del av den cirkulära ekonomin
16
, hvor
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2020/06/978-87-7038-201-4.pdf
7
Dialog med det franske Miljøministerium (Le ministère de la Transition écologique et solidaire)
8
https://refashion.fr/rapport-activite/2021/public/pdf/refashion_2021%20_ativity_report.pdf
9
https://extranet.refashion.fr/activity-report/2020/
10
Dialog med det franske Miljøministerium (Le ministère de la Transition écologique et solidaire)
11
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000046600083
12
Fashion chains must collect worn clothing | Business.gov.nl
13
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2022/04/21/bijlage-2-ontwerpbesluit-uitgebreide-
producentenverantwoordelijkheid-textiel
14
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32018L0851
15
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/besluiten/2022/04/21/bijlage-2-ontwerpbesluit-uitgebreide-
producentenverantwoordelijkheid-textiel
16
Producentansvar för textil – en del av den cirkulära ekonomin - Regeringen.se
6
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvilke erfaringer der er med producentansvar på tekstiler i andre EU-lande, herunder Frankrig, Holland og Sverige
2662104_0003.png
der blandt andet var forslag om udvidet producentansvar på tekstiler. Ifølge rapporten er det
producenterne, der beslutter, hvordan de vil organisere og forvalte ordningen. Det foreslås endvidere,
at der fastsættes løbende målsætninger om at reducere mængden af tekstilaffald, der ender i
restaffaldet. I rapporten vurderes det, at denne tilgang skaber de bedste betingelser for indsamling,
sortering og genanvendelse, da producenternes egen interesse er at holde omkostningerne på et
minimum.”
Afslutningsvis bemærkes, at det med den
Opfølgende aftale om Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi
af 30. august 2022
17
er besluttet at indsamle tekstilaffald i Danmark fra 1. juli
2023. I implementeringen af henteordningen for indsamling af tekstilaffald skal det sikres, at de
frivillige velgørende organisationer får let adgang til tekstiler, der kan genbruges. Det vil supplere den
store indsats, som de frivillige organisationer gør i forhold til indsamling og håndtering af de
genbrugelige tekstiler.
Magnus Heunicke
/
Janne Birk Nielsen
17
https://mim.dk/media/231676/aftaletekst-ofoelgning-paa-aftale-om-klimaplan-for-en-groen-affaldssektor.pdf
3