Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2665076_0001.png
NOTAT
Virksomheder
J.nr. 2023 - 4533
Ref. lobma
Den 17. februar 2023
Redegørelse for Miljøstyrelsens rådgivning omkring udledninger og
tab af miljøfarlige stoffer fra Nordhavndepotet og Lynetteholm
Miljøstyrelsen havde forskellige roller i forhold til miljøsagsbehandling af udledning af miljøfarlige
stoffer til vandområder fra henholdsvis Nordhavnsdepotet og Lynetteholmen. Besvarelsen opdeles
derfor.
Lynetteholmen
I arbejdet med at forberede anlægslov for Lynetteholmen
1
ydede Miljøministeriet faglige bidrag til
Transportministeriet. Dette skete dels ved teknisk kommentering af miljøvurdering af projektet (VVM)
, dels ved at præcisere, hvilke oplysninger materialet fra ansøger skulle indeholde i forhold til
udledningen af miljøfarlige forurenende stoffer og dels ved at foreslå på hvilke vilkår
Nyttiggørelsesanlæg Lynetteholmen må drives, dvs. må modtage jord til opfyldning jf. bilag 2
(dokument nr. 24-67, 74-75. De foreslåede vilkår svarer til, hvilke vilkår Miljøstyrelsen ville have stillet
i en almindelig miljøgodkendelse af et tilsvarende anlæg, hvor Miljøstyrelsen var miljømyndighed.
Vilkårene blev indarbejdet i Implementeringsredegørelsen, dateret 27/5-2021, se kap. 7 bagerst i
dokumentet:
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L220/bilag/32/2404009.pdf (se bilag 2,
dokument nr. 68-73 for korrespondance).
Ved fastsættelse af udlederkrav, altså krav til koncentrationer af stoffer i det vand, der må udledes fra
Lynetteholmen i løbet af driftsfasen, vurderede Miljøstyrelsen, at der under hensyntagen til
vandområdet (Øresund) kunne etableres blandingszoner for de stoffer, der ikke umiddelbart kunne
overholde miljøkvalitetskravene i udledningspunktet, jf. bilag 2 (dokument nr 76-77).
Blandingszonerne blev etableret på baggrund af det vejledningsmateriale, der var til rådighed på
daværende tidspunkt. Det vil bl.a. sige:
1
De spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, der på
daværende tidspunkt var offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside
2
,
§ 8 i Bekendtgørelse nr. 1433 af 21/11/2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til
vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder
3
,
Vejledning af juli 2017 til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
4
,
Anlægslov om Lynetteholm:
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20201/lovforslag/l220/20201_l220_som_vedtaget.pdf
2
Se
https://mst.dk/natur-vand/vand-i-hverdagen/spildevand/hvad-er-spildevand-og-hvorfor-renser-vi-
det/spoergsmaal-og-svar-om-miljoekvalitetskrav/.
Hjemmesiden er efter 2020 udbygget med nye og ændrede
FAQ’er som resultat af et flerårigt afklaringsarbejde i miljøministeriet om regler for direkte udledning af
overskudsvand. De overordnede linjer i de vurderinger, der skal udføres, er dog uændret.
3
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1433
4
https://mst.dk/media/133301/bilag-1-vejledning-4-juli-2017.pdf
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens rådgivning omkring udledninger og tab af miljøfarlige stoffer fra Nordhavndepotet og Lynetteholm
2665076_0002.png
EU's vejledning "Tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner artikel 4 (s. 16)
5
,
Klagenævnsafgørelsen om forbrændingsanlæg
6
s. 33-34, og
Miljøstyrelsens erfaringer fra tilsvarende vurderinger og etablering af blandingszoner i
forbindelse med godkendelse af
øget deponeringskapacitet og efterfølgende fraførsel af
overskydende materiale
fra Nordhavnsdeponiet.
Sagsbehandling af Lynetteholmen fandt sted på baggrund af den på tidspunktet gældende vejledning
om direkte udledning af spildevand med miljøfarlige forurenende stoffer. Vejledningen om
blandingszoner er siden opdateret. Den opdaterede vejledning blev offentliggjort den 21. december
2021.
Afgrænsning i forhold til Lynetteholmen:
Miljøstyrelsen har i denne besvarelse valgt at fokusere på det centrale vedrørende etablering af
blandingszoner, nemlig kommunikation med By & Havn og deres rådgivere om drift af Lynetteholmen.
). Det, som ikke medtages i denne besvarelse, er:
Korrespondance om miljøkonsekvensvurdering (VVM) for Lynetteholmen. Dette materiale er i
vid udstrækning offentligt tilgængeligt på Transportministeriets og Trafikstyrelsens hjemmeside;
https://www.trm.dk/temaer/lynetteholm
samt Trafikstyrelsens hjemmeside;
https://www.trafikstyrelsen.dk/arbejdsomraader/miljoevurdering/Oevrige-
omraader/Lynetteholm,
idet udkast til miljøkonsekvensvurdering har været i offentlig høring og
både høringsmateriale og høringssvar blev offentliggjort.
Anlægsfasen af Lynetteholmen, herunder vurdering i forhold til klapning af opgravet materiale
fra anlægsfasen. Der udlægges/etableres ikke blandingszoner relateret til bygge- og
anlægsarbejder.
Korrespondance om indhold af kvælstof og fosfor i udledning fra Lynetteholmen er ikke medtaget
med mindre det har været en del af en korrespondance, hvor indhold af miljøfarlige stoffer i
spildevandet har været omtalt.
Da der kun er spurgt om udledninger og tab af miljøfarlige stoffer er denne afgrænsning valgt for at
gøre materialet mest muligt overskueligt.
Materiale om korrespondance efterspurgt i tillægsspørgsmålet eftersendes.
Nordhavnsdeponiet
Seneste fastsættelse af udlederkrav til Nordhavnsdeponiet er lavet i Miljøstyrelsens miljøgodkendelse
af 21. september 2020 af merdeponering og mining for KMC Nordhavnsdeponiet
7
. Miljøgodkendelsen
er udarbejdet på baggrund af en ansøgning om midlertidig øget deponeringskapacitet og efterfølgende
fraførsel af overskydende materiale.
Ved fastsættelse af udlederkrav blev der under hensyntagen til vandområdet (Øresund) etableret
blandingszoner for de miljøfarlige forurenende stoffer, der ikke umiddelbart kunne overholde
miljøkvalitetskravene i udledningspunktet. Blandingszoner blev etableret på baggrund af det
vejledningsmateriale, der var gældende på daværende tidspunkt. Det vil bl.a. sige:
Tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner i henhold til art. 4, stk. 4, i direktiv
2008/105/EF_(K(2010) 9369 endelig),
og herunder
Technical Background Document on Identification of Mixing
Zones
6
https://mfkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/45d577fc-cc4f-43cd-96b7-1aa6f8bc73b6?highlight=NMK-10-00534
7
Se f.eks.
https://mst.dk/service/annoncering/annoncearkiv/2020/sep/kmc-nordhavnsdeponiet-
miljoegodkendelse-og-afg-ikke-miljoevurdering/
5
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om redegørelse for Miljøstyrelsens rådgivning omkring udledninger og tab af miljøfarlige stoffer fra Nordhavndepotet og Lynetteholm
2665076_0003.png
De spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, der på
daværende tidspunkt var offentliggjort på Miljøstyrelsens hjemmeside
8
,
§ 8 i Bekendtgørelse nr. 1433 af 21/11/2017 om krav til udledning af visse forurenende stoffer til
vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og havområder
9
,
Vejledning af juli 2017 til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
10
,
EU's vejledning "Tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner artikel 4 (s. 16)
11
, og
Klagenævnsafgørelsen om forbrændingsanlæg
12
s. 33-34.
Miljøstyrelsen vurderede, at vejledningsmaterialet var tilstrækkeligt til at træffe afgørelse i den
konkrete sag.
Miljøstyrelsen vejledte i kraft af rollen som miljømyndighed undervejs i godkendelsesprocessen
ansøger om, hvilke oplysninger ansøgningen skulle indeholde, og herunder at hvert enkelt udledt stof
skulle beskrives separat i forhold til miljøkvalitetskrav (MKK) for det konkrete stof og under
inddragelse af naturlig baggrundskoncentration og i forvejen forekommende koncentration (IFF), jf.
bilag 2 (dokument nr. 1-22). På baggrund af ansøgers oplysninger og det på tidspunktet gældende
vejledningsmateriale vurderede Miljøstyrelsen, at det ansøgte projekt kunne miljøgodkendes jf. bilag 2
(dokument nr. 23)
Afgrænsning i forhold til Nordhavnsdeponiet:
Miljøstyrelsen har i denne besvarelse valgt at fokusere på det centrale vedrørende etablering af
blandingszoner, nemlig kommunikation med KMC om vilkår for drift af Nordhavnsdeponiet.
. Det, som ikke medtages i denne besvarelse, er:
Materiale, der ligger forud for KMCs ansøgning om midlertidig øget deponeringskapacitet og
efterfølgende fraførsel af overskydende materiale. Nordhavnsdeponiet var etableret ca. 10 år før
revidering/opdatering af deres udledningsvilkår meddelt september 2020. I forbindelse med
afgørelsen fra september 2020 er de dengang gældende vilkår om udledning af spildevand
ophævet og erstattet af nye vilkår. Der fremsendes kun korrespondance vedr. de nye vilkår – der
altså er gældende på nuværende tidspunkt.
Korrespondance om indhold af kvælstof og fosfor i udledning fra Nordhavnsdeponiet er ikke
medtaget, med mindre det har været en del af en korrespondance, hvor indhold af miljøfarlige
stoffer i spildevandet har været omtalt.
Da der kun er spurgt om udledninger og tab af miljøfarlige stoffer, er denne afgrænsning valgt for at
gøre materialet mest muligt overskueligt.
8
Se
https://mst.dk/natur-vand/vand-i-hverdagen/spildevand/hvad-er-spildevand-og-hvorfor-renser-vi-
det/spoergsmaal-og-svar-om-miljoekvalitetskrav/.
Hjemmesiden er efter 2020 udbygget med nye og ændrede
FAQ’er som resultat af et flerårigt afklaringsarbejde i miljøministeriet om regler for direkte udledning af
overskudsvand. De overordnede linjer i de vurderinger, der skal udføres er dog uændret.
9
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1433
https://mst.dk/media/133301/bilag-1-vejledning-4-juli-2017.pdf
Tekniske retningslinjer for udpegning af blandingszoner i henhold til art. 4, stk. 4, i direktiv
2008/105/EF_(K(2010) 9369 endelig),
og herunder
Technical Background Document on
Identification of Mixing Zones
12
https://mfkn.naevneneshus.dk/afgoerelse/45d577fc-cc4f-43cd-96b7-
1aa6f8bc73b6?highlight=NMK-10-00534
10
11
3