Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2675127_0001.png
NOTAT
Den 13. marts 2023
Bilag til besvarelse af MOF alm. del spørgsmål 283
Følgende dele af Miljøstyrelsens vejledninger suspenderes:
Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
I afsnit 8.1.1 suspenderes følgende:
”Afgørelsen i sag C-461/13 omhandler overfladevand og god økologisk tilstand og kan ikke direkte
overføres til forringelse af overfladevand for så vidt angår kemisk tilstand eller forringelse af
grundvandsforekomsters tilstand, hvor der gælder andre regler for tilstandsvurdering. Blandt andet
gælder der andre kvalitetsparametre, og der er kun to tilstandsklasser for overfladevands tilstand i
forhold til kemi (god/ikke god tilstand), ligesom der kun gælder to tilstandsklasser for
grundvandsforekomster (god/ringe tilstand). Det må dog umiddelbart forventes, at EU-Domstolen ved
en prøvelse vil fastlægge lignende beskyttelsesniveau i forhold hertil.
Det lægges på den baggrund til grund, at der vil foreligge en forringelse af overfladevand for så vidt
angår kemisk tilstand/forringelse af grundvandsforekomsters tilstand, hvis der sker en direkte eller
indirekte påvirkning, der vurderes at ville medføre et fald fra god til ikke god/ringe tilstand, eller, for
forekomster i ikke god/ringe tilstand, en yderligere signifikant negativ påvirkning af det eller de
parametre, der er årsag til, at forekomsten ikke er i god/er i ringe tilstand.”
I afsnit 8.3.2 suspenderes følgende:
”Hvorvidt der for disse vandområder kan træffes afgørelse, der medfører en tilførsel af MFS, beror på
en helt konkret vurdering af påvirkningens betydelighed (signifikans) for vandområdets tilstand.
Vurderes påvirkningen at være betydelig, kan der ikke gives tilladelse til påvirkningen. Vurderes
påvirkningen at være ubetydelig, kan der som udgangspunkt gives tilladelse til påvirkningen. I den
konkrete vurdering bør indgå en vurdering af stoffets mængde og koncentration, som sættes i forhold
til øvrige tilførsler (kumulation), herunder fra punktkilder, diffus belastning og atmosfærisk
deposition. Det vurderes, hvad der sker med stoffet i vandområdet, herunder dets transport (evt. til
andre vandområder) og form (opløsning, binding, kemisk reaktion, sedimentation, ophobning,
akkumulering, imobilisering, nedbrydning/omsætning mv.). Der kan inddrages oplysninger om den
tidsmæssige udvikling af stoffets tilførsel og/eller forekomst i vandområdet, fx en faldende tendens i
koncentrationer grundet indsatser/regulering, en vurdering af, om påvirkningen opvejes således, at
påvirkningen ikke forringer tilstanden eller forhindrer, at miljømålet for vandområdet nås inden for
den fastsatte frist. Det vurderes bl.a. på baggrund af ovenstående, om påvirkningen giver anledning til
en forøgelse af koncentrationen i vand, sediment eller biota, herunder om den principielt vil kunne
registres ved målinger. Det forudsættes, at aktiviteten, der medfører en påvirkning, bygger på
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1220 København K
Tlf. 38 14 21 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om oversendelse af den tekst, som Miljøstyrelsen den 6. marts 2023 har suspenderet fra dele af Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
2675127_0002.png
anvendelse af bedste tilgængelige teknik. Der gøres desuden opmærksom på, at vurderingen af
målopfyldelse for MFS sker på enkeltstoffer med miljøkvalitetskrav, hvorfor det er på stofniveau, den
konkrete vurdering af påvirkningen gennemføres.”
Vejledningen til bekendtgørelsen om krav til udledning af visse forurenende stoffer
I FAQ #43 under spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer suspenderes følgende:
”Fastsættelse af udlederkrav for stoffer, der i forvejen findes i vandområdet i koncentrationer, der
overskrider miljøkvalitetskrav, kan ske ud fra nedenstående.
I. Miljøkvalitetskrav for vand er overskredet i vandområdet
Hvis det generelle kvalitetskrav eller maksimumkoncentrationen for et givet stof i vand allerede er
overskredet i vandområdet, må udledningen ikke medføre en forhøjelse af den i forvejen
forekommende koncentration ved blandingszonens rand på mere end 5 % af værdien af stoffets
generelle kvalitetskrav for vand.
II. Miljøkvalitetskrav for biota er overskredet i vandområdet.
Det generelle kvalitetskrav for vand er for de fleste stoffer fastsat til en værdi, der sikrer samme
beskyttelse som miljøkvalitetskravet for biota.
Derfor, hvis miljøkvalitetskravet for biota for et givet stof allerede er overskredet i vandområdet, uden
at det generelle kvalitetskrav for vand er overskredet, kan der ved fastsættelse af udlederkrav for en
udledning ses bort fra overskridelsen af miljøkvalitetskravet for biota, og udledningen kan anses for at
være uden betydning for påvirkningen af biota, hvis den ikke medfører overskridelse af det generelle
kvalitetskrav for vand ved randen af en eventuel blandingszone.
Hvis både miljøkvalitetskravet for biota og det generelle kvalitetskrav for vand for et givet stof allerede
er overskredet i vandområdet, kan fastsættelse af udlederkrav for en udledning ske som anført ovenfor
under (I).
Hvis retningslinjen under (I) er overholdt, kan myndigheden vurdere, at udledningen ikke vil medføre
en væsentlig stigning i koncentrationen af stoffet i biota (se evt.
FAQ 50. Hvordan sikres det, at en
udledning ikke medfører væsentlig koncentrationsstigning i biota, jf. § 6, stk. 1, nr. 5?)
Hvis miljøkvalitetskravet for biota for et givet stof, for hvilket der ikke er fastsat et generelt
kvalitetskrav for vand, fx kviksølv og hexachlorbenzen, allerede er overskredet i vandområdet, skal
udledningens betydning for koncentrationsstigninger i biota og for overskridelse af
miljøkvalitetskravet for biota lægges til grund for fastsættelse af udlederkrav, se
FAQ 46. Hvad skal
inddrages ved fastsættelse af udlederkrav for stoffer uden et generelt kvalitetskrav for vand, men hvor
der er fastsat en maksimumkoncentration for stoffet?
III. Miljøkvalitetskrav for sediment er overskredet i vandområdet
Det generelle kvalitetskrav for vand sikrer ikke nødvendigvis beskyttelsen af sedimentmiljøet. Hvis
miljøkvalitetskravet for sediment for et givet stof allerede er overskredet i vandområdet, bør der kun
tillades udledning af stoffet, hvis koncentrationen heraf i sedimentet kun stiger ubetydeligt som følge
af udledningen. Generelt gælder, at for stoffer, der har tendens til at ophobes i sedimentet, må
udledningen ifølge bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer ikke medføre en
væsentlig stigning i koncentrationen i sedimentet.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om oversendelse af den tekst, som Miljøstyrelsen den 6. marts 2023 har suspenderet fra dele af Vejledning til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
2675127_0003.png
Koncentrationsforøgelsen af et givet stof i sedimentet kan anses for at være ubetydelig, og udledningen
kan anses for ikke at medføre en væsentlig stigning i koncentrationen af stoffet i sedimentet, hvis den
gennemsnitlige årlige stigning af koncentrationen i sedimentet, som følge af en udledning, udgør
mindre end 1 % af miljøkvalitetskravet for sediment.
Vurderingerne ovenfor kan medføre, at udlederkravet for stoffet fastsat efter (I) må skærpes for at
sikre, at udledningen af stoffet er ubetydelig i forhold til overholdelse af miljøkvalitetskravet for
sediment og ikke medfører en væsentlig stigning i koncentrationen af stoffet i sedimentet.”
I FAQ #48 under spørgsmål og svar om udledning af visse forurenende stoffer suspenderes følgende:
”Er påvirkningen ubetydelig, vil der ikke være tale om en øget forurening og dermed heller ikke en
forringelse af tilstanden, se
FAQ 43 Hvordan fastsættes kravværdier for et givet stof i en udledning,
når miljøkvalitetskrav for stoffet i forvejen er overskredet i vandområdet?”
På Miljøstyrelsens hjemmeside fremgår det, hvilke afsnit i henholdsvis
Vejledning til bekendtgørelse
om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter
og
Vejledningen til bekendtgørelsen om krav til
udledning af visse forurenende stoffer,
der er suspenderet.
3