Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2724108_0001.png
Transportministeren
Miljø- og Fødevareudvalget
Folketinget
15. juni 2023
2023-1287
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Miljø- og Fødevareudvalget har i brev af 3. marts 2023 stillet mig
følgende spørgsmål (MOF alm. del), som jeg hermed skal besvare
for så vidt angår de dele, der relaterer sig til Transportministeriets
ressort.
Spørgsmål nr. 264
Vil ministrene kommentere henvendelsen af 29/1-23 fra Bennet
Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i
Danmark, jf. MOF alm. del - bilag 94?
Svar
Indledningsvis kan jeg bemærke, at jeg som transportminister er
ressortansvarlig for færdselsområdet. Det indbefatter iværksæt-
telse og varetagelse af initiativer, som skal medvirke til, at færrest
muligt bliver dræbt eller kommer til skade i trafikken.
I forhold til ønsket om ressourcer
til offentlige oplysningskampag-
ner skal jeg bemærke, at
Vejdirektoratet, der er en styrelse under
Transportministeriet, i samarbejde med Naturstyrelsen, Miljøsty-
relsen, Schweiss-registeret og Dyrenes Beskyttelse har udviklet ma-
teriale, som skal sikre, at trafikanterne får en bedre viden om, hvad
de skal gøre, hvis de påkører et vildt dyr. Materialet består af pla-
kater og postkort, som har været tilgængelige på de danske motor-
vejsrastepladser fra maj 2023.
Derudover kan jeg oplyse, at Vejdirektoratet har lanceret en kam-
pagne, som blandt andet skal informere bilisterne om de trafiksik-
kerhedsmæssige hensyn, trafikanterne skal være opmærksomme
på, når de har påkørt et dyr og har brug for at holde ind til siden på
vejen.
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt Vejdirektoratet kunne over-
tage opgaven fra Dyrenes Beskyttelse og drive et callcenter, som
kan håndtere påkørsler af vildt året rundt, skal jeg bemærke, at
Vejdirektoratet som vejmyndighed for statsvejene har ansvaret for
planlægning, anlæg, drift og vedligeholdelse af det statslige vejnet.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2724108_0002.png
Side 2/3
Den beskrevne opgave omhandler varetagelse af
dyrevelfærdsmæs-
sige og ikke færdselssikkerhedsmæssige tiltag. Det ligger derfor
uden for mit ministeriums ressort at varetage denne type af opga-
ver.
I forhold til forslaget om, at schweisshundeførere skal have lov til
at anvende blink i forbindelse med trafikpåkørsler af vildt, kan jeg
oplyse, at der på nuværende tidspunkt findes henholdsvis blå og
gule blink.
Anvendelse af udrykningslygter (blå blink) er reguleret i bekendt-
gørelse om udrykningskørsel. For at et køretøj kan anvendes til ud-
rykningskørsel skal det være særligt godkendt hertil, ligesom der
skal foreligge en tilladelse fra Færdselsstyrelsen til at køre udryk-
ningskørsel. Disse to betingelser er en forudsætning for, at der kan
anvendes udrykningslygter.
Jeg skal bemærke, at Færdselsstyrelsen har igangsat et arbejde
med at vurdere og optimere udrykningsbekendtgørelsen, så den
både er præcis, tidssvarende og afspejler samfundets behov. Der vil
i den forbindelse blive set nærmere på, hvorvidt anvendelsesområ-
det skal udbredes eller præciseres. Jeg skal generelt bemærke, at
hensynet til færdselssikkerheden vejer tungt, hvorfor der hidtil har
været en restriktiv tilgang på området. I processen med revisionen
af udrykningsbekendtgørelsen involveres forskellige aktører på
området, ligesom der vil være en offentlig høring af en eventuel
ændring af bekendtgørelsen.
Anvendelsen af det gule opmærksomhedsblink (gul blink) følger af
bekendtgørelse om anvendelse af afmærkningslygte, hvor de køre-
tøjer, som kan anvende blinket, er oplistet. Bekendtgørelsens for-
mål er i det væsentligste at regulere køretøjer, som udfører vejar-
bejde eller markere køretøjer, der overskrider almindelige dimensi-
onskrav. Standsninger foranlediget af påkørte eller anskudte dyr
falder således ikke under anvendelsesområdet for bekendtgørelsen.
Jeg kan ligeledes oplyse, at Transportministeriet er ved at under-
søge mulighederne for at etablere en forsøgsordning om grønne
opmærksomhedsblink til frivillige hjælpeorganisationer. Formålet
med disse blink vil være, at de skal give opmærksomhed, så de øv-
rige trafikanter kan give plads til biler med blink, som er på vej til
en livreddende opgave, dog uden mulighed for at tilsidesætte færd-
selslovens regler. Da der med redningsopgave tænkes på redning af
menneskeliv, er det imidlertid ikke hensigten, at de nye opmærk-
somhedsblink skal kunne benyttes til andre formål, herunder
standsninger som er foranlediget af påkørte eller anskudte dyr.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 264: Spm. om kommentar til henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2724108_0003.png
Side 3/3
Jeg kan bemærke, at der i forbindelse med etableringen af forsøgs-
ordningen vil være en offentlig høring af en eventuel bekendtgø-
relse, der skaber den fornødne hjemmel til et sådant initiativ.
I forhold til forslaget om, at det bør være obligatorisk at blive un-
dervist i, hvad en bilist skal gøre, hvis et hjortvildt påkøres, kan jeg
bemærke, at der i køreuddannelsen i dag indgår et element om, at
køreeleven skal have et generelt kendskab til adfærd og ulykkessi-
tuationer. Hertil kan jeg oplyse, at Færdselsstyrelsen på nuværende
tidspunkt arbejder med forslag til hvordan man kan optimere og
modernisere køreuddannelsen. Forslaget om særlig fokus på ad-
færd i forbindelse med påkørsel af dyrevildt vil blive taget med i
dette arbejde.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen