Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
NOTAT
J.nr. 2020-14687
Ref. LECAR
Den 14. april 2021
Ny vejledning om tilladelser til direkte udledninger af
miljøfarlige stoffer
Sagsbehandlere i kommuner og i Miljøstyrelsen har gennem længere tid efterspurgt en klarere
vejledning om udledninger af miljøfarlige stoffer. Der har bl.a. været usikkerhed om, hvordan
vandrammedirektivets regler om forbud mod forringelse af vandområders tilstand skal fortolkes ift.
miljøfarlige stoffer.
For at nå målopfyldelse i 2027 er der behov for en mere præcis vejledning til sagsbehandlere i
kommuner. Hidtil har det i høj grad været op til den enkelte sagsbehandler i f.eks. kommunen at
vurdere, hvornår en udledning er så betydelig, at det udgør forringelse eller hindrer målopfyldelse i
vandområdet. Præciseringerne i vejledningen vurderes at føre til en mere korrekt og ensartet
sagsbehandling og på sigt til en reduktion af belastningen i vandområderne.
Miljøstyrelsen er derfor i gang med en generel opdatering af vejledning i form af FAQ’er på styrelsens
hjemmeside, som præciserer regler for udledninger af miljøfarlige stoffer. Opdateringen af
vejledningen vurderes samlet set at forbedre miljøbeskyttelsen i vandmiljøet.
Juridisk baggrund
Det følger af vandrammedirektivets regler, at der ikke må meddeles en tilladelse, som kan medføre
forringelse eller risiko for manglende målopfyldelse i vandområdet. Der kan dog efter reglerne om
blandingszoner tillades en lokal påvirkning omkring et udledningspunkt, så længe det ikke påvirker
det øvrige vandområdes mulighed for målopfyldelse.
Der stilles ved alle udledningstilladelser krav om anvendelse af den bedst tilgængelige teknologi (BAT).
Efter vandrammedirektivets regler skal der stilles strengere vilkår end BAT, hvis det er nødvendigt for
at overholde miljøkvalitetskrav i vandområderne. Det vil altså ikke være nok, at virksomhederne lever
op til den bedste tilgængelige teknologi.
Det er ikke defineret i vandrammedirektivet, hvornår der er tale om forringelse. EU-domstolen har i to
domme taget stilling til, hvad der udgør forringelse ift. henholdsvis økologisk tilstand i overfladevand
og tilstanden i grundvand og har i den sammenhæng fortolket begrebet ”forringelse” restriktivt.
Domstolen har ikke særskilt taget stilling til, hvordan begrebet skal fortolkes ift. miljøfarlige stoffer.
Det må dog umiddelbart forventes, at EU-Domstolen ved en prøvelse vil fastlægge lignende
beskyttelsesniveau i forhold hertil.
Vandrammedirektivet giver ikke fleksibilitet ift. kravet om, at vandområdets tilstand ikke må
forringes, selv ved en aktivitet som samlet set er bedre for miljøet. Et konkret eksempel er
energianlæg, som ønsker at omstille fra kul eller gas til træflis, eller som allerede anvender biomasse
eller affald, men ønsker at opnå en bedre energiudnyttelse ved at kondensere den våde røggas og
dermed udnytte varmen fra kondenseringen til f.eks. fjernvarme. Etablering af røggaskondensering
reducerer udledning af miljøfarlige stoffer til luften, idet de fjernes fra røggassen/luftemissionen. Ved
navn • adr1 • adr2 • adr3 • postnr by
Tlf. Nr • Fax nr • CVR nr • EAN nr • web