Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2657087_0001.png
NOTAT
Vandplanlægning
J.nr. SVANA-400-00013
Ref. SPe
Den 11. september 2017
Notat om høring af udkast til bekendtgørelse om krav til
udledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og havområder
Udkast til bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer til vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og havområder har været i offentlig høring i perioden 5. januar til 3.
februar 2017. Bekendtgørelsen vil erstatte den gældende bekendtgørelse nr. 921 af 27. juni 2016 om
krav til udledning af forurenende stoffer til vandløb, søer eller havet. Miljøstyrelsen har i forbindelse
med den offentlige høring modtaget 12 høringssvar, blandt hvilke ni indeholdt bemærkninger.
Hovedsynspunkterne i sidstnævnte er gengivet nedenfor sammen med Miljøstyrelsens bemærkninger
hertil.
Miljøstyrelsens generelle bemærkninger
Formålet med den ny bekendtgørelse er først og fremmest at ændre proceduren for fastsættelsen af
miljøkvalitetskrav, så kravet fremover gælder fra det tidspunkt, hvor det er optaget på bilag 2 til
bekendtgørelse nr. 439 om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og
grundvand. I dag gælder kravet fra det tidspunkt, hvor det er blevet meddelt miljømyndighederne.
Derudover er formålet at gøre bekendtgørelsen lettere tilgængelig, herunder at præcisere og
tydeliggøre reglerne.
Ændringer foretaget efter høringen
Høringssvarene har sammen med Miljøstyrelsens yderligere overvejelser givet anledning til følgende
substantielle ændringer i forhold til det udkast til bekendtgørelse, som var i høring:
1.
Udkastets § 2 udgår. Bestemmelsen angav i oversigtlig form, hvor bekendtgørelsens øvrige
bestemmelser finder anvendelse. Miljøstyrelsen vurderer imidlertid, at det tilstrækkeligt klart
fremgår af de enkelte bestemmelse, hvor og hvornår de finder anvendelse, hvorfor § 2 er
overflødig. Udkastets §§ 3-15 bliver dermed §§ 2-14 i den endelige bekendtgørelse.
Udkastets § 3 om definitioner tilføjes definitioner af henholdsvis ’overfladevandområde’ og
’udledningspunkt’.
Udkastets § 9, stk. 3, udgår. Bestemmelsen angav, at miljøkvalitetskrav og kvalitetskriterier skal
være opfyldt ved kanten af en blandingszone, hvis en sådan udpeges. Bestemmelsen kunne synes
at forudsætte, at der ikke kan udpeges en blandingszone i overfladevandområder, hvor miljø-
kvalitetskrav i forvejen er overskredet, hvilket ikke har været hensigten med bestemmelsen, der
gennemfører EU-regler om blandingszoner, jf. artikel 4 i direktiv 2008/105/EF om
miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken. Udkastets § 9, stk. 4, bliver dermed § 9, stk. 3 (§ 8,
stk. 3, i den endelige bekendtgørelse, jf. ovenfor).
2.
3.
Miljøstyrelsen • Haraldsgade 53 • 2100 København Ø
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 37606030 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
4.
5.
Udkastets § 15, stk. 4, udgår. Bestemmelsen var en overgangsbestemmelse fra bekendtgørelse nr.
921, som er overflødig i den nye bekendtgørelse.
Henvisninger i udkastets § 6, stk. 2, § 8, stk. 1, og § 9, stk. 1, til kvalitetskriterier og forslag hertil
udgår, idet det ikke er hensigten med bekendtgørelsen at gøre kvalitetskriterier og forslag hertil
retligt bindende (et kvalitetskriterium er den højeste koncentration af et bestemt forurenende
stof eller gruppe af forurenende stoffer som skønnes ikke at medføre uacceptable negative
effekter på vandøkosystemer). Kvalitetskriterier eller forslag hertil bør imidlertid i visse
situationer kunne indgå i grundlaget for myndighedsafgørelser i forhold til stoffer, for hvilke der
ikke er fastsat miljøkvalitetskrav, hvorfor udkastets § 8 (§ 7 i den endelige bekendtgørelse, jf.
ovenfor) om beregninger tilføjes et nyt stk. 4 med henblik herpå.
Der er i den endelige bekendtgørelse herudover foretaget mindre lovtekniske ændringer i forhold til
det udkast til bekendtgørelse, som var i høring.
Høringssvarene og Miljøstyrelsens bemærkninger hertil
Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar
Danmarks Naturfredningsforening
bemærker, at der generelt er tale om en forbedring af
bekendtgørelsen; administrationen af bekendtgørelsen bliver på nogle punkter mere håndterbar, og
beskyttelsesområdet udvides til også at omfatte havområder uden for kystvandene. Foreningen
udtrykker bekymring over formuleringen
”Vurderer miljømyndigheden, at stofkoncentrationen kan
have betydning for vandmiljøet…”
i udkastets § 5, stk. 1, der fastsætter, hvornår miljømyndigheden
skal forelægge en sag for Miljøstyrelsen. Foreningen finder, at formuleringen medfører en gråzone for
vurderinger af stofkoncentrationer, der er højere end
”ikke betydende”,
og at der må forventes en
større risiko for, at der i tilfælde, hvor der burde være fastsat et miljøkvalitetskrav, bliver truffet
afgørelser uden at sagen forelægges Miljøstyrelsen. Foreningen ønsker derfor en formulering som i
den gældende bekendtgørelse (”Kan
miljømyndigheden ikke konkludere, at stofkoncentrationen er så
lav, at den er uden betydning for vandmiljøet…”).
Danmarks Naturfredningsforening
bemærker endvidere til udkastets § 7, stk. 1, nr. 1, hvorefter
miljømyndigheden skal sikre overholdelse af miljøkvalitetskrav, at det også bør fastsættes, at miljø-
myndigheden skal sikre overholdelse af kvalitetskriterier, der er endeligt udarbejdet eller foreligger
som forslag. I forhold til § 7, stk. 1, nr. 4, som fastsætter, at miljømyndigheden skal sikre, at
udledningen ikke medfører øget forurening, savner foreningen en gennemførelse af artikel 11, stk. 6, i
vandrammedirektivet (2000/60/EF), som bl.a. fastsætter, at medlemsstaterne skal tage alle relevante
skridt for at undgå at øge forureningen af marine vande, eller en henvisning til anden lovgivning, hvor
bestemmelsen måtte være gennemført. Foreningen henviser til, bestemmelsen tidligere har været
gennemført i miljømålsloven.
Danmarks Naturfredningsforening
bemærker endelig til udkastets § 7, stk. 5, om vilkår for korttids-
udledninger, at der bør indsættes en reference til udkastets § 8 om beregninger, der skal sikre at miljø-
kvalitetskrav og kvalitetskriterier, der er endeligt udarbejdet eller foreligger som forslag, ikke
overskrides i det berørte overfladevandområde.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
skal bemærke til Danmarks Naturfredningsforenings bekymringer om den præcise
formulering i udkastets § 5, stk. 1, at det ikke har været hensigten at ændre retstilstanden.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
Bestemmelsens ordlyd er derfor justeret, så den i den endelige bekendtgørelse svarer til formuleringen
i bekendtgørelse nr. 921.
Miljøstyrelsen
skal endvidere bemærke, at formålet med udkastets § 7, stk. 1, nr. 1, er, at
miljømyndigheden gennem fastsættelse af vilkår for udledningen skal sikre overholdelse af anden
lovgivning. Kvalitetskriterier og forslag hertil er ikke retligt bindende og er derfor ikke nævnt i denne
sammenhæng. Henvisningen i bestemmelsen til udkastets § 8, stk. 1, om beregninger i forbindelse
med vilkårsfastsættelsen sikrer imidlertid, jf. også
Miljøstyrelsens
generelle bemærkninger ovenfor, at
kvalitetskrav og forslag hertil kan indgå i grundlaget for myndighedsafgørelser i forhold til stoffer, for
hvilke der ikke er fastsat miljøkvalitetskrav. En henvisning til § 8 i udkastets § 7, stk. 5, er efter
Miljøstyrelsens
opfattelse ikke relevant, idet § 7, stk. 5, alene fastsætter, at miljømyndigheden ved
fastsættelse af vilkår for korttidsudledninger kan se bort fra generelle miljøkvalitetskrav, hvis det ikke
medfører en forringelse af det berørte vandområdes tilstand. De regler der i øvrigt gælder om
fastsættelse af vilkår i medfør af udkastets § 7, finder anvendelse også i denne sammenhæng.
Miljøstyrelsen
skal endelig bemærke, at vandrammedirektivets artikel 11, stk. 6, er gennemført i dansk
lovgivning ved bilag 5 til bekendtgørelse nr. 794 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter.
Dansk Akvakulturs høringssvar
Dansk Akvakultur
er positiv over for ændringerne i forhold til den gældende bekendtgørelse og finder
især præciseringen af definitionen af
generelt kvalitetskrav
i udkastets § 3, nr. 6, afgørende.
Spørgsmålet om fastsættelse af vilkår ved periodiske udledninger (hvor miljømyndigheden kan have
behov for at bestemme, at koncentrationer i vandmiljøet som gennemsnit over en nærmere fastsat
periode ikke må overstige de værdier, som er fastsat med de generelle kvalitetskrav) er efter
foreningens vurdering løst på en god måde med udkastets § 7, stk. 4.
Dansk Akvakultur
anmoder Miljøstyrelsen om at revurdere formuleringerne i udkastets § 7, stk. 3, nr.
1 og 2, der fastsætter, at miljømyndigheden skal fastsætte vilkår om den største tilladte koncentration
og den gennemsnitlige tilladte koncentration i udledningen. Organisationen mener, at det styrende bør
være mængden af stof, der udledes i en given periode, og ikke koncentrationen i udledningen.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
noterer sig Dansk Akvakulturs ønsker med hensyn til udkastets § 7, stk. 3, som
viderefører § 17 i den gældende bekendtgørelse. Af udkastets § 7, stk. 1, fremgår, at miljømyndigheden
skal sikre, at udledningen ikke medfører overskridelser af miljøkvalitetskrav for miljøfarlige
forurenende stoffer.
Miljøstyrelsen
er af den opfattelse, at det bedst kan ske gennem fastsættelse af
vilkår om den største tilladte koncentration og den gennemsnitlige tilladte koncentration i
udledningen. Efter styrelsens opfattelse vil et vilkår om mængden af stof, der udledes i en given
periode, ikke selvstændigt kunne sikre, at der ikke sker overskridelse i det berørte vandområde af det
generelle kvalitetskrav, maksimumkoncentrationen eller en gennemsnitlig stofkoncentration fastsat
efter bestemmelsen i udkastets § 7, stk. 4.
Miljøstyrelsen
finder derfor ikke, at der her bør ændres ved
retstilstanden.
DONG Energys høringssvar
DONG Energy
bemærker, at de opfatter ændringen af proceduren for fastsættelsen af miljøkvalitets-
krav som en styrkelse, da der dermed hurtigt kan skabes overblik over, hvilke miljøkvalitetskrav der
gælder.
DONG Energy
finder, at selv om der med bekendtgørelsen sker en præcisering af flere regler,
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
er der stadig brug for mere vejledning.
DONG Energy
opfordrer derfor til, at der udarbejdes en
egentlig vejledning til bekendtgørelsen.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
skal henvise til, at vejledningen til bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 omhandler kvalitetskrav og krav til udledning af visse farlige
stoffer. Endvidere har
Miljøstyrelsen
udarbejdet en række FAQ (ofte stillede spørgsmål og svar herpå)
om miljøfarlige forurenende stoffer, der ligger på styrelsens hjemmeside. Både vejledningen og FAQ er
løbende under revidering.
Miljøstyrelsen
vurderer løbende behovet for udarbejdelse af vejledning til
lovgivning inden for styrelsens ressort i forhold til lovgivningens kompleksitet og målgruppe.
Greve Kommunes høringssvar
Greve Kommune
ønsker oplyst, om miljøkvalitetskrav fastsat i bilag 6 til vandplaner for planperioden
2009-2015 vil kunne bruges som udgangspunkt i forbindelse med sagsbehandling af udlednings-
tilladelser.
Miljøstyrelsen
skal bemærke, at der ikke gælder andre miljøkvalitetskrav end dem, der er fastsat i
bilag 2 til bekendtgørelse nr. 439 om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande,
kystvande og grundvand. Vandplanerne for planperioden 2009-2015 gælder ikke længere og kan
derfor ikke benyttes som administrationsgrundlag.
Herning Kommunes høringssvar
Herning Kommune
bemærker, at udkastets § 5 om procedure for fastsættelse af miljøkvalitetskrav
kunne illustreres med et flowdiagram til gavn for forståelsen. Kommunen er desuden af den opfattelse
i forhold til udkastets § 6 om den kombinerede fremgangsmåde, at der ikke kan fastsættes vilkår, der
er strengere end svarende til bedste tilgængelige teknik (BAT). Kommunen foreslår endelig tilføjet som
nyt nr. 5 i udkastets § 15, stk. 4, at vilkår i eksisterende tilladelser, godkendelser og påbud bringes i
overensstemmelse med endelige kvalitetskriterier eller miljøkvalitetskrav, når der er kommet nye
BAT-konklusioner.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
er ikke enig med Herning Kommune i, at der ikke kan fastsættes vilkår, der er strengere
end svarende til bedste tilgængelige teknik (BAT). Artikel 10 i vandrammedirektivet (2000/60/EF)
fastsætter en kombineret fremgangsmåde, som indebærer, at udledning af forurenende stoffer skal
begrænses ved hjælp af bedste tilgængelige teknik (BAT), og hvis det ikke er tilstrækkeligt til at sikre
overholdelse af miljøkvalitetskrav, skal udledningen begrænses yderligere. Artiklen er gennemført
tekstnært i dansk lovgivning med § 13 i bekendtgørelse nr. 921. Udkastets § 6 viderefører
bestemmelsen uændret.
Miljøstyrelsen
kan i relation til kommunens forslag til udkastets § 15, stk. 4, henvise til reglerne i
miljøbeskyttelseslovens kapitel 4 om beskyttelse af overfladevand og kapitel 5 om forurenende
virksomhed, som sikrer det hensyn, som Herning Kommune her ønsker varetaget, og til styrelsens
generelle bemærkninger ovenfor.
Miljøstyrelsen
finder ikke, at der herudover er behov for et
flowdiagram i bekendtgørelsen.
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
Københavns Kommunes høringssvar
Københavns Kommune
bemærker overordnet, at der i bekendtgørelsen indgår nye krav til miljø-
myndighedens vilkårsstilling, hvorfor kommunen efterlyser en vejledning til, hvordan disse opgaver
kan løftes på en resursemæssig overkommelig måde.
I forhold til § 3 om definitioner efterlyser
Københavns Kommune
overordnet stillingtagen til stoffer
som jern og olie, uddybning af forskelle og sammenhæng mellem kvalitetskriterier og miljøkvalitets-
krav, herunder grundlaget for sikkerhedsfaktorer, samt vejledning om, hvor miljøkvalitetskravene
gælder i forhold til udledningspunkter og udledninger.
Københavns Kommune
ønsker vejledning om fastsættelse af vilkår, der skal sikre, at koncentrationer
af visse forurenende stoffer ikke stiger i væsentlig grad i sedimenter og relevant biota, jf. udkastets § 7,
stk. 1, nr. 5, og at der ikke sker smagsforringende påvirkning af fisk og skaldyr som følge af
udledningen, jf. udkastets § 7, stk. 1, nr. 6.
Københavns Kommune
ønsker desuden vejledning om, hvordan i forvejen forekommende
koncentrationer af forurenende stoffer skal indgå i de beregninger efter udkastets § 8, der skal sikre, at
miljøkvalitetskrav og kvalitetskriterier, der er endeligt udarbejdet eller foreligger som forslag, ikke
overskrides i det berørte overfladevandområde.
Københavns Kommune
ønsker derudover i forbindelse med § 9 om blandingszoner tydeliggørelse og
vejledning om, hvorvidt det både er det generelle kvalitetskrav og maksimumkoncentrationen, som
først skal være opfyldt ved kanten af blandingszonen.
Københavns Kommune
gør endelig opmærksom på, at oplistningen i udkastets § 7, stk. 1, nr. 5, af en
række stoffer er uklart formuleret.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
skal til Københavns Kommunes bemærkninger til udkastets § 3 om definitioner
bemærke, at grundlaget for og anvendelse af de sikkerhedsfaktorer, der indgår ved udarbejdelse af
kvalitetskriterier, fremgår af bilag 1 til bekendtgørelsen.
Miljøstyrelsen
kan derudover oplyse, at
miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende stoffer er retligt bindene koncentrationskrav, som
fastsættes på baggrund af kvalitetskriterier udarbejdet for de pågældende stoffer, og at miljøkvalitets-
kravene som udgangspunkt fastsættes til de værdier, der er udtrykt ved kvalitetskriterierne. Miljø-
kvalitetskravene skal være opfyldt overalt i overfladevandområdet, medmindre miljømyndigheden for
konkrete stoffer har fastsat andet gennem udpegning af en blandingszone omkring et udlednings-
punkt, eller medmindre der for pågældende overfladevandområde er fastsat andet i det relevante bilag
til bekendtgørelse nr. 795 om miljømål for overfladevandområder og grundvandsforekomster.
Miljøstyrelsen
skal om udkastets § 9 om blandingszoner indledningsvist henvise til styrelsens
generelle bemærkninger ovenfor om ændringer foretaget efter høringen.
Miljøstyrelsen
skal dernæst
bemærke, at det fremgår af udkastets § 9, stk. 1, at koncentrationer af miljøfarlige forurenende stoffer
kan overskride de relevante miljøkvalitetskrav inden for blandingszonen, og at miljømyndigheden
nærmere fastsætter, hvilke miljøkvalitetskrav der kan overskrides og i hvilket omfang. Af udkastets § 3,
stk. 1, nr. 5-7, fremgår, at begrebet miljøkvalitetskrav omfatter både generelle kvalitetskrav og
maksimumkoncentrationer. Det følger heraf, at både generelle kvalitetskrav og maksimum-
koncentrationer vil kunne tillades overskredet inden for blandingszonen.
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
Miljøstyrelsen
er enig i, at oplistningen i udkastets § 7, stk. 1, nr. 5, af en række stoffer er uklart
formuleret, idet der ikke fuldt ud er taget højde for nummereringen af stoffer i tabel 5 i bilag 2 til
bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og
grundvand, hvortil der er henvist. Formuleringen er derfor præciseret i den endelige bekendtgørelse.
Miljøstyrelsen
noterer sig derudover Københavns Kommunes ønsker om vejledning til
bekendtgørelsen.
Miljøstyrelsen
henviser til, at vejledningen til bekendtgørelse om spildevands-
tilladelser m.v. efter miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4 omhandler kvalitetskrav og krav til
udledning af visse farlige stoffer. Endvidere har
Miljøstyrelsen
udarbejdet en række FAQ (ofte stillede
spørgsmål og svar herpå) om miljøfarlige forurenende stoffer, der ligger på styrelsens hjemmeside.
Både vejledningen og FAQ er løbende under revidering.
Miljøstyrelsen
vurderer løbende behovet for
udarbejdelse af vejledning til lovgivning inden for styrelsens ressort i forhold til lovgivningens
kompleksitet og målgruppe.
Landbrug & Fødevarers høringssvar
Landbrug & Fødevarer
bemærker i forhold til bekendtgørelsesudkastets bestemmelser om
fastsættelse af vilkår ved periodiske udledninger, at der bør tages højde for, at renseanlæg er baseret på
et biologisk system, og at det derfor ikke kan undgås, at der er periodevise skift i udledningerne fra
disse anlæg.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
er opmærksom på, at der kan forekomme udsving i koncentrationer af miljøfarlige
forurenende stoffer i udledninger fra renseanlæg.
Miljøstyrelsen
er af den opfattelse, at sådanne
udsving vil kunne håndteres af miljømyndigheden efter bestemmelserne i bekendtgørelsen.
Mariagerfjord Kommunes høringssvar
Mariagerfjord Kommune
forstår bekendtgørelsen således, at udledning af oppumpet grundvand fra
grundvandssænkninger i forbindelse med anlægsarbejder, som sker efter midlertidige tilladelser, ikke
falder ind under begrebet
periodiske udledninger.
Kommunen savner derfor klarhed om, hvordan
kommunerne skal håndtere midlertidige tilladelser. Kommunen finder det også uklart, hvad der
forstås ved
”i fremtiden”
i udkastets § 9, stk. 4, hvorefter der ved fastsættelse af vilkår i forbindelse
med blandingszoner skal indgå foranstaltninger med henblik på at mindske udstrækningen af
blandingszonen i fremtiden.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Begrebet ”periodisk udledning” er defineret i bekendtgørelsesudkastets § 3, stk. 1, nr. 9, som
”udledning af begrænset varighed, der fastsættes af miljømyndigheden”.
Udledning af oppumpet
grundvand i henhold til en midlertidig tilladelse vil, afhængigt af de konkrete omstændigheder, kunne
falde ind under bestemmelsen.
Formuleringen i udkastets § 9, stk. 4,”foranstaltninger
med henblik på at mindske udstrækningen af
blandingszonen i fremtiden”,
sigter på bl.a. foranstaltninger som omhandlet i tabel 1, litra g og k, i
bilag 5 til bekendtgørelse nr. 794 om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter og en revurdering
af godkendelser som omhandlet i direktiv 2010/75/EU om industrielle emissioner (IE-direktivet), jf.
også artikel 4, stk. 2, litra b, i direktiv 2008/105/EF om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
Aarhus Kommunes høringssvar
Aarhus Kommune
bemærker, at formuleringen
”Miljøstyrelsen fastsætter ved førstkommende
lejlighed miljøkvalitetskrav for stoffet…”
i udkastets § 5 om fastsættelse af miljøkvalitetskrav er
upræcis. Kommunen foreslår i den forbindelse, at kommunerne skal have mulighed for efter aftale
med Miljøstyrelsen at fastsætte foreløbige miljøkvalitetskrav i tilladelser. Det vil efter kommunens
opfattelse kunne blokere for byggerier, hvis Miljøstyrelsen skal fastsætte miljøkvalitetskrav, inden
kommunen kan stille udlederkrav.
Miljøstyrelsens bemærkninger
Miljøstyrelsen
noterer sig Aarhus Kommunes ønske om at kunne fastsætte foreløbige miljøkvalitets-
krav i tilladelser.
Miljøstyrelsen
er imidlertid af den opfattelse, at den ændrede procedure for
fastsættelse af miljøkvalitetskrav i udkastets § 5 sammen med reglerne i udkastets § 10 om, hvordan
miljømyndigheden skal forholde sig ved eventuel fastsættelse af vilkår på baggrund af kvalitetskriterier
eller forslag til kvalitetskriterier, giver den nødvendige fleksibilitet i sådanne situationer, som
kommunen henviser til.
7