Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2657069_0001.png
DEPARTEMENTSFORKLÆDE
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. MIKCL
Den 20. april 2021
Sagsbehandler
Mikkel Clausen
Styrelseschef og dato
Nina Espegård Hassel
22.04.21
Direktion i styrelsen og dato
Christian Bruhn Rieper
22.04.21
Rådføring af Departementet vedrørende nyttiggørelsesbegrebet og
Transportforordningen
til departementets videre foranstaltning
til departementets orientering
til departementets godkendelse
Sagsfremstilling
I Miljøstyrelsens sagsbehandling af en anmeldelse af import af spildevand indeholdende olie til
nyttiggørelse er der opstået spørgsmål af principiel karakter.
Eftersom Departementet har fortolkningskompetencen af forordninger og direktiver, anmoder
Miljøstyrelsen om Departementets principielle fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet og
indsigelsesmulighederne i Transportforordningen.
Økonomi, finansiering, presse og kvalitetssikring
Ikke relevant
Videre proces
Ikke relevant
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
2657069_0002.png
NOTAT
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. MIKCL
Den 20. april 2021
Notat om rådføring af Departementet vedrørende
nyttiggørelsesbegrebet og Transportforordningen
Problemstilling
I Miljøstyrelsens sagsbehandling af en anmeldelse af import af spildevand indeholdende olie til
nyttiggørelse er der opstået spørgsmål af principiel karakter.
Eftersom Departementet har fortolkningskompetencen af forordninger og direktiver, anmoder
Miljøstyrelsen om Departementets principielle fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet og
indsigelsesmulighederne i Transportforordningen.
Nedenfor beskrives sagen, der giver anledning til Miljøstyrelsens spørgsmål, til baggrund. Sagen og
Miljøstyrelsens juridiske forståelse beskrives for at sætte de principielle i spørgsmål i kontekst.
Baggrund
Equinor Asa Avd Raffinaderi Mongstad (efterfølgende Equinor) indsendte i december 2020 en
notifikation (NO 500269) via det norske miljødirektorat omhandlende en fraktion, som i
notifikationen beskrives som ”Liquid chemical waste. Oil contaminated water segregated from
different crude oils at terminal caverns at Equinor Mongstad”. I notifikationen fremgår det, at
spildevandet, der skal gå til nyttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark (efterfølgende RGS), undergår en
nyttiggørelsesoperation hos RGS, da fraktionen indeholder en vis mængde olie, som udskilles.
Equinor har gennem mange år eksporteret samme spildevand til bortskaffelse hos RGS. Ved disse
notifikationsansøgninger har Miljødirektoratet oplyst, at der er behandlingsmuligheder i Norge - men
der er længere perioder, hvor der ikke er nok kapacitet. Det er blevet vurderet som, at der ikke var
tilstrækkelig bortskaffelsesmulighed i Norge, og importen tillades i overensstemmelse med
undtagelsen til det danske forbud om import af affald til bortskaffelse.
Tilbagemeldingen fra Miljødirektoratet ved seneste notifikationsansøgning er dog, at der som
udgangspunkt er anlæg og kapacitet til behandling af den pågældende fraktion i Norge – dog er der
visse forbehold for bl.a. spildevandets kompleksitet, der kan have betydning for kapaciteten. Eftersom
Equinor ikke har kunnet dokumentere, at der ikke er behandlingsmuligheder ender sagen med import
til bortskaffelse med et afslag.
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00 • CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
2657069_0003.png
Det har således stor betydning, om operationen hos RGS er nyttiggørelse eller bortskaffelse. Det
danske forbud om import
1
omhandler nemlig kun affald til bortskaffelse. Derudover er RGS et
forhåndsgodkendt anlæg
2
og har derved muligheden for at få 3-årige notifikationer af affald til
nyttiggørelse i stedet for 1-årige notifikationer.
Nedenfor opsummeres Equinors anmeldelse:
Mængde: 450.000 tons
Varighed: 3 år – da RGS er forhåndsgodkendt til nyttiggørelse af denne fraktion
Beskrivelse af fraktionen: Liquid chemical waste. Oil contaminated water segregated
from different crude oils at terminal caverns at Equinor Mongstad.
Behandling hos modtageanlæg: R12
3
, R9
4
I den fremsendte anmeldelse var fraktionens olieindhold ikke oplyst. Miljøstyrelsen har derfor
efterspurgt dette.
Equinor oplyser følgende:
“According to the last two shipments in 2020 (Astina, 20.11.2020: 1,3% oil, Astral, 30.11.2020: 1,34%
oil) a content of oil is experienced. Hence, we expect the oil content to be up to 2% and at least between
0,1-1%.”
I Miljøstyrelsens videre sagsbehandling skulle det vurderes, hvad minimumsindholdet af olie skulle
være, hvis behandlingen skulle kunne klassificeres som nyttiggørelse. Minimumsindholdet vil blive
inddraget i en eventuel godkendelse som et vilkår.
Miljøstyrelsen har via en møderække med RGS om denne sag søgt oplysninger om den nedre grænse af
olieindhold, der er mulig for RGS at nyttiggøre i den specifikke sag. Det er vurderet, at der rent teknisk
kan udskilles olie, hvis der er 0,1 % eller mere olie i den samlede mængde. Der kan således ske en
nyttiggørelse af olien i spildevandet, hvis der er 0,1% eller mere olie i den samlede mængde spildevand,
som importeres til RGS.
Miljøstyrelsen er opmærksom på, at andelen der bliver nyttiggjort i forhold til den samlede mængde
spildevand er relativ lav. Miljøstyrelsen har ikke en praksis med tidligere anmeldelser, hvor andelen er
tæt på 1%, som Miljøstyrelsen kan bruge i sin sagsbehandling. Dette understøtter behovet for en
principiel fortolkning fra Departementet.
Det er Miljøstyrelsens forståelse, at man skal foretage en konkret vurdering af den første
affaldsbehandling, da der ikke i regelgrundlaget er en generel fastsat numerisk grænse, som afgør, om
der er tale om nyttiggørelse eller bortskaffelse.
Spildevandet skal undergå en behandling/rensning. RGS foretager en udskillelse af olien fra
spildevandet. Det er Miljøstyrelsens vurdering, at hovedresultatet af behandlingen ved RGS er, at olien
udskilles til nyttiggørelse, hvor den kan raffineres og erstatte anvendelsen af anden olie. Derfor
1
§ 10 i Bekendtgørelse om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-
/eksportbekendtgørelsen)1)
2
Transportforordningen giver mulighed for, at et nyttiggørelsesanlæg kan forhåndsgodkendes til specifikke
fraktioner og der derved kan opnås 3 årige notifikationer til nyttiggørelse for disse fraktioner.
3
R 12 Udveksling af affald med henblik på at lade det gennemgå en af operationerne R 1 til R 11
4
R 9 Regenerering og anden genbrug af olie
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
2657069_0004.png
vurderer Miljøstyrelsen, at der er tale om en nyttiggørelsesoperation jævnfør definitionen af
nyttiggørelse i Affaldsdirektivet
5
.
I henhold til Transportforordningens artikel 12, kan den kompetente bestemmelsesmyndighed gøre
indsigelse over import til nyttiggørelse. I artikel 12 er der opstillet grunde til indsigelse. I artikel 12, stk.
1, litra g, fremgår muligheden for at gøre indsigelse med henvisning til sammensætningen af affaldet i
forhold nyttiggørelse og ikke-nyttiggørelse, både i forhold til miljømæssige og økonomiske
betragtninger.
I den konkrete sag er det Miljøstyrelsens umiddelbare vurdering, at behandlingen er effektiv. RGS har
gode tekniske forudsætninger for at nyttiggøre en stor del af den mængde, som er mulig at nyttiggøre.
Miljøstyrelsen vurderer ikke, at der ved eksport til RGS forekommer et miljømæssigt ringere resultat
end i Norge. Derudover er de direkte omkostninger ved bortskaffelse af det resterende spildevand ikke
uforholdsmæssige, som det kan være i visse tilfælde af eksempelvis deponering.
Ud fra Miljøstyrelsens vurdering af sagen, agter Miljøstyrelsen at godkende eksporten som en eksport
til nyttiggørelse. I godkendelsen vil Miljøstyrelsen dog indsætte en sikkerhedsmargin ud fra et
forsigtighedsprincip, så man både sikrer sig en betydelig nyttiggørelse og en sikkerhedsmargin i
forhold til detektion af olie i vandet. Sikkerhedsmargin vil være på 1 procentpoint og altså en faktor 10
i forhold til den tekniske grænse for nyttiggørelse. Kravet i godkendelsen ville i så fald være, at hver
eksport af spildevandet skulle indeholde mindst 1,1% olie, før det kunne godkendes som en eksport til
nyttiggørelse. Derudover ville godkendelsen kun gælde 1 år (i stedet for 3), så der hurtigere er
mulighed for at foretage en genvurdering af kravene, hvis der er tilkommet ny viden i løbet af året.
Løsning
Departementet har den endelige kompetence vedrørende fortolkningen af direktiver og forordninger.
Inden Miljøstyrelsen træffer afgørelse i den til baggrund beskrevet sag, er der behov for, at
Departementet giver en principiel vurdering, ud fra en fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet, om
Miljøstyrelsens forståelse af nyttiggørelsesbegrebet er korrekt. Ligeledes bedes Departementet, ud fra
en principiel fortolkning, og en overordnet vurdering af, om de betragtninger, som Miljøstyrelsen
inddrager i vurderingen af ikke at foretage indsigelse, er i overensstemmelse med principperne i
Transportforordningen.
5
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2008/98/EF af 19. november 2008 om affald og om
ophævelse af visse direktiver
3