Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2657068_0001.png
NOTAT
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. SEPAU
Den 30. august 2021
Følgenotat til Kammeradvokaten om import af olieholdigt spildevand til RGS
Nordic
Notatet indeholder en beskrivelse af problemstillingen, sagsfremstilling og spørgsmål til brug for
Kammeradvokatens første delleverance.
1. Problemstillingen
Miljøstyrelsen (MST) har tidligere
(bilag 1)
beskrevet problemstillingen således:
Equinor Asa Avd Raffinaderi Mongstad (efterfølgende Equinor) indsendte i december 2020 en
notifikation (NO 500269) via det norske Miljødirektorat omhandlende en fraktion, som i
notifikationen beskrives som ”Liquid chemical waste. Oil contaminated water segregated from
different crude oils at terminal caverns at Equinor Mongstad”. I notifikationen fremgår det, at
spildevandet, der skal gå til nyttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark (efterfølgende RGS), undergår en
nyttiggørelsesoperation hos RGS, da fraktionen indeholder en vis mængde olie, som udskilles.
Equinor har gennem mange år eksporteret samme spildevand til bortskaffelse hos RGS. Ved disse
notifikationsansøgninger har Miljødirektoratet oplyst, at der er behandlingsmuligheder i Norge - men
der er længere perioder, hvor der ikke er nok kapacitet. Det er blevet vurderet som, at der ikke var
tilstrækkelig bortskaffelsesmulighed i Norge, og importen tillades i overensstemmelse med
undtagelsen til det danske forbud om import af affald til bortskaffelse.
Tilbagemeldingen fra Miljødirektoratet ved seneste notifikationsansøgning (NO 500083) er dog, at der
som udgangspunkt er anlæg og kapacitet til behandling af den pågældende fraktion i Norge – dog er
der visse forbehold for bl.a. spildevandets kompleksitet, der kan have betydning for kapaciteten.
Eftersom Equinor ikke har kunnet dokumentere, at der ikke er behandlingsmuligheder ender sagen
med import til bortskaffelse med et afslag.
Det har således stor betydning, om operationen hos RGS er nyttiggørelse eller bortskaffelse. Det
danske forbud om import
1
omhandler nemlig kun affald til bortskaffelse. Derudover er RGS et
forhåndsgodkendt anlæg
2
og har derved muligheden for at få 3-årige notifikationer af affald til
nyttiggørelse i stedet for 1-årige notifikationer.
1
§ 10 i Bekendtgørelse om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-
/eksportbekendtgørelsen)
2
Transportforordningen giver mulighed for, at et nyttiggørelsesanlæg kan forhåndsgodkendes til specifikke
fraktioner og der derved kan opnås 3 årige notifikationer til nyttiggørelse for disse fraktioner.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
2657068_0002.png
Equinors anmeldelse kan opsummeres således:
Mængde: 450.000 tons
Varighed: 3 år – da RGS er forhåndsgodkendt til nyttiggørelse af denne fraktion
Beskrivelse af fraktionen: Liquid chemical waste. Oil contaminated water segregated
from different crude oils at terminal caverns at Equinor Mongstad.
Behandling hos modtageanlæg: R12
3
, R9
4
2. Sagsfremstilling
MST bemærker, at de til sagsfremstillingen nævnte notifikationssager (NO…) alene er vedhæftet med
de for sagen relevante akter, da disse er omfangsrige.
Ved notat af 7. maj 2018 fremsendte advokat Jacob Brandt (advokatfirmaet Bech-Bruun) på vegne af
RGS en redegørelse om, hvorvidt RGS’ behandling af olieforurenet spildevand kan anses som en
nyttiggørelsesoperation.
Bilag 2.
Den 29. november 2019 meddelte MST som importmyndighed samtykke (NO 434773) til, at Equinor
kunne overføre 150.000 tons olieforurenet spildevand til bortskaffelse hos RGS som D8
5
og D6
6
behandlinger, da der ikke var tilstrækkelig bortskaffelsesmulighed i Norge. Denne sag er den seneste
notifikation, hvor der er givet tilladelse til bortskaffelse, og der foreligger således flere tilladelser til
bortskaffelse forud for denne. (Sagen vedlægges ikke, men er alene til orientering).
Den 20. december 2019 meddelte MST som importmyndighed samtykke (NO 435092) til, at RGS’
anlæg i Norge kunne overføre 150.000 tons olieforurenet vand til RGS’ anlæg i Danmark til
nyttiggørelse med henblik på behandlingerne R12, R9. MST fastsatte som betingelse for samtykket
følgende vilkår ”The fraction shall contain an average of 5% oil and no less than minimum 3% oli )%by
volume), that can be recovered. The Oil content must be documented throughout the notification
period. The Danish EPA can at any time require a specific analysis method regarding DS/R 209:2006”.
Sagen indeholder ikke en nærmere begrundelse for det af MST fastsatte vilkår.
Bilag 3.
Den 17. december 2020 modtog MST som importmyndighed den for problemstillingen hovedomtalte
notifikation (NO 500269), fra Equinor i Norge med henblik på at give samtykke til overførsel af
450.000 tons olieforurenet spildevand til nyttiggørelse på RGS’ anlæg i Danmark til behandlingerne
R12, R9. Det er oplyst, at olieindholdet i spildevandet udgør op til 2% og ikke mindre end 0,1-1%.
Sagen er under behandling, og MST er i færd med at udarbejde spørgsmål til belysning af oliens
nærmere værdi bl.a. på baggrund af notat udarbejdet af RGS til brug for NO 500491 (som gengivet
nedenfor).
Bilag 4.
Den 20. april 2021 afviste MST en notifikation (NO 500083) fra Equinor om overførsel af 150.000
tons olieforurenet spildevand til bortskaffelse på RGS’ anlæg i Danmark som D8 og D6 behandlinger
med henvisning til, at Equinor ikke kunne dokumentere, at der ikke var behandlingsmuligheder i
Norge. (Sagen vedlægges ikke, men er alene til orientering).
3
R 12 Udveksling af affald med henblik på at lade det gennemgå en af operationerne R 1 til R 11
4
R 9 Regenerering og anden genbrug af olie
5
D 8 Biologisk behandling, ikke andetsteds specificeret i dette bilag, som resulterer i forbindelser eller
blandinger, der bortskaffes ved en af de i D 1 til D 12 omhandlede operationer
6
D 6 Udledning i vandmiljøet, undtagen dumpning i havet
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
Ved notat af 20. april 2021 fremsendte MST et notat til departementet om rådføring vedrørende
nyttiggørelsesbegrebet og transportforordningen.
Bilag 1.
Ved notat af 3. juni 2021 besvarede departementet MST’ henvendelse, og opdaterede dette ved notat af
23. august 2021. Det opdaterede notat er vedlagt som
bilag 7.
Den 23. juni 2021 modtog MST som importmyndighed en notifikation (NO 500491) fra RGS’ afdeling i
Norge med henblik på at give samtykke til overførsel af 500.000 tons olieforurenet spildevand til
nyttiggørelse på RGS’ anlæg i Danmark med henblik på behandlingerne R12, R9. Af sagsakterne
fremgår et baggrundsnotat af 30. august 2019 til brug for notifikationsansøgningen, hvori der bl.a. er
foretaget en estimeret værdi af olien. MST forventer at stille opklarende spørgsmål til notatet for en
nærmere afklaring af oliens økonomiske værdi til brug for sagsbehandlingen af både denne sag og NO
500269. Behandlingen af notifikationen er pt. sat i bero og afventer afklaring af Notifikation 500269.
Bilag 5.
Ved notat af 5. juli 2021 fremsendte advokat Jacob Brandt (Codex advokater) en fortsættelse af hans
redegørelse af 7. maj 2018 på baggrund af at have gennemlæst departementets notat af 3. juni 2021.
Bilag 6.
Ved notat af 23. august 2021 opdaterede departementet deres notat af 3. juni 2021.
Bilag 7
3. Spørgsmål
Departementet har i deres fortolkning af nyttiggørelsesbegrebet og indsigelsesmuligheder i
transportforordningen (bilag
7)
konkluderet, at MST i sin behandling af ansøgningen om import af
olieholdigt spildevand skal vurdere, hvad der er hovedformålet.
Det skal konkret vurderes, om hovedformålet med behandlingen af det olieholdige spildevand er at
fjerne stoffer (olie) fra spildevandet, der gør biologisk rensning mulig, eller om hovedformålet er, at
olien kan regenereres og dermed nyttiggøres, herunder om udskillelsen af olien kan anses for at være
en selvstændig nyttiggørelsesoperation. Ved vurderingen af hvad hovedformålet med en operation er,
kan et relevant vurderingsmoment være anlæggets indretning, jf. sag C-458/00, men også andre
relevante vurderingsmomenter kan inddrages.
MST har derfor behov for Kammeradvokatens vurdering af, hvilke kriterier der i styrelsens
sagsbehandling kan lægges til grund for vurderingen af hovedformålet. MST finder med udgangspunkt
i departementets notat og transportforordningens artikel 12, stk. 1, litra g. følgende kriterier relevante:
Anlæggets indretning: MST overvejer at lægge vægt på, om der ved nyttiggørelsesproceduren
foretages noget ekstraordinært i forhold til den procedure, der vil være nødvendig ved en
bortskaffelsesoperation.
Økonomiske betragtninger: Vurdering om det ud fra en økonomisk og forretningsmæssig tilgang
kan betragtes som fordelagtigt at nyttiggøre olien i spildevandet, herunder sammenholde den
skønnede værdi af de materialer, der nyttiggøres endeligt, med udgifterne til nyttiggørelsen og
udgifterne til bortskaffelse af den del, der ikke kan nyttiggøres.
Miljømæssige betragtninger: Forholdet mellem det affald, der nyttiggøres, og det affald, der ikke
kan nyttiggøres, herunder en vurdering af i hvor høj grad nyttiggørelsen af materialerne er
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om redegørelse for sagen om udledning af miljøfarlige stoffer fra RGS Nordics renseanlæg i Stignæs
hensigtsmæssig set i forhold til den miljøbelastning som nyttiggørelsesoperationen medfører,
herunder miljøbelastningen ved transport.
MST ønsker ligeledes Kammeradvokatens vurdering af om der er andre relevante kriterier, der kan
lægges til grund for vurderingen af hovedformålet, herunder øvrig relevant retspraksis.
4