Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
NOTAT
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. SEPAU
Den 30. august 2021
Følgenotat til Kammeradvokaten om import af olieholdigt spildevand til RGS
Nordic
Notatet indeholder en beskrivelse af problemstillingen, sagsfremstilling og spørgsmål til brug for
Kammeradvokatens første delleverance.
1. Problemstillingen
Miljøstyrelsen (MST) har tidligere
(bilag 1)
beskrevet problemstillingen således:
Equinor Asa Avd Raffinaderi Mongstad (efterfølgende Equinor) indsendte i december 2020 en
notifikation (NO 500269) via det norske Miljødirektorat omhandlende en fraktion, som i
notifikationen beskrives som ”Liquid chemical waste. Oil contaminated water segregated from
different crude oils at terminal caverns at Equinor Mongstad”. I notifikationen fremgår det, at
spildevandet, der skal gå til nyttiggørelse hos RGS Nordic i Danmark (efterfølgende RGS), undergår en
nyttiggørelsesoperation hos RGS, da fraktionen indeholder en vis mængde olie, som udskilles.
Equinor har gennem mange år eksporteret samme spildevand til bortskaffelse hos RGS. Ved disse
notifikationsansøgninger har Miljødirektoratet oplyst, at der er behandlingsmuligheder i Norge - men
der er længere perioder, hvor der ikke er nok kapacitet. Det er blevet vurderet som, at der ikke var
tilstrækkelig bortskaffelsesmulighed i Norge, og importen tillades i overensstemmelse med
undtagelsen til det danske forbud om import af affald til bortskaffelse.
Tilbagemeldingen fra Miljødirektoratet ved seneste notifikationsansøgning (NO 500083) er dog, at der
som udgangspunkt er anlæg og kapacitet til behandling af den pågældende fraktion i Norge – dog er
der visse forbehold for bl.a. spildevandets kompleksitet, der kan have betydning for kapaciteten.
Eftersom Equinor ikke har kunnet dokumentere, at der ikke er behandlingsmuligheder ender sagen
med import til bortskaffelse med et afslag.
Det har således stor betydning, om operationen hos RGS er nyttiggørelse eller bortskaffelse. Det
danske forbud om import
1
omhandler nemlig kun affald til bortskaffelse. Derudover er RGS et
forhåndsgodkendt anlæg
2
og har derved muligheden for at få 3-årige notifikationer af affald til
nyttiggørelse i stedet for 1-årige notifikationer.
1
§ 10 i Bekendtgørelse om overførsel af affald og overførsel af brugt elektrisk og elektronisk udstyr (import-
/eksportbekendtgørelsen)
2
Transportforordningen giver mulighed for, at et nyttiggørelsesanlæg kan forhåndsgodkendes til specifikke
fraktioner og der derved kan opnås 3 årige notifikationer til nyttiggørelse for disse fraktioner.