Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. SEPAU
Den 18. august 2022
Endeligt notat vedr. problemstilling om nyttiggørelsesbegrebet
ved overførsel af olieholdigt spildevand til RGS Nordic
Miljøstyrelsen har på baggrund af nogle konkrete sager om overførsel af
olieholdigt spildevand til behandling hos RGS Nordic i Danmark fundet det
nødvendigt med en nærmere afklaring af nyttiggørelsesbegrebet i relation til
transportforordningen og affaldsdirektivet
1
. Dette skyldes, at en klassificering som
bortskaffelse som udgangspunkt
2
vil føre til, at sådanne overførsler vil være
omfattet af det nationale forbud mod overførsel af affald til bortskaffelse i
Danmark, hvorimod en overførsel til nyttiggørelse ikke vil være omfattet af dette
forbud. Såfremt overførslerne kan klassificeres som nyttiggørelse, kan man dog
under visse omstændigheder i medfør af transportforordningens artikel 12, stk. 1,
litra g, gøre indsigelse mod overførslerne ud fra økonomiske/miljømæssige
betragtninger.
Den 24. november 2021 meddelte Miljøstyrelsen modificeret samtykke til
anmeldelserne GB0001009695 og NO400491 om overførsel af olieholdigt
spildevand fra hhv. RGS Nordic i Storbritannien og Norge til behandling hos RGS
Nordic i Danmark. De meddelte samtykker blev tids- og mængdebegrænset til en
periode på 7 måneder og tilsvarende reduceret i mængden med den begrundelse,
at styrelsen var i færd med en afklaring af nyttiggørelsesbegrebet samt
indsigelsesmuligheden.
Selvom sagsbehandlingen af anmeldelserne i realiteten er afsluttet ved de
meddelte modificerede samtykker, finder Miljøstyrelsen det forsat relevant at
afklare nyttiggørelsesbegrebet samt muligheden for at gøre indsigelse (hvis
overførslen klassificeres som nyttiggørelse). Det bemærkes, at den anmeldelse (NO
1
Transportforordningens artikel 2, nr. 6, henviser til affaldsdirektivets definition på
nyttiggørelse, jf. dennes artikel 3, nr. 15. Affaldsdirektivets definition på nyttiggørelse er
implementeret ved affaldsbekendtgørelsen.
2
Udgangspunktet modificeres bl.a. af, at forbuddet mod overførsel til bortskaffelse i
Danmark ikke gælder, hvor der i afsendelseslandet ikke findes egnede
bortskaffelsesmuligheder, og affaldet fremstilles i så begrænsede mængder, at oprettelsen af
nye, specialiserede bortskaffelsesanlæg inden for dette land vil være uøkonomisk.
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C