Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2668777_0001.png
27. februar 2023
J.nr. 2023 - 1884
Til Folketinget
Miljø- og Fødevareudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 185 af 14. februar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Franciska Rosenkilde (ALT).
Jeppe Bruus
/ Jacob Vastrup
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvad de økonomiske udgifter vil beregne sig til ved en nedsættelse af momsen til 12,5 pct. på frugt og grønt
2668777_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvad de økonomiske udgifter vil beregne sig til ved en
nedsættelse af momsen til 12,5 pct. på frugt og grønt?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at det danske momssystem baserer sig på fælles EU-momsreg-
ler, som findes i momsdirektivet. Der er i direktivet fastsat en normalsats på minimum 15
pct. Det er dog muligt for et medlemsland at have nedsat sats på visse varer/varegrupper,
som er specifikt oplistet i direktivet, herunder bl.a. fødevarer. Konsekvenserne af indfø-
relse af en nedsat sats på visse fødevarer vil afhænge af den konkrete afgrænsning af de
fødevarer, som omfattes. Ved indførelse af en nedsat sats på frugt og grønt skal der fx ta-
ges stilling til, hvorvidt frossen frugt/grønt, nødder, konserveret frugt/grønt og bearbej-
dede produkter så som frugtsaft, kartoffelchips og tomatsuppe skal omfattes af den ned-
satte momssats.
En nedsættelse af momssatsen til 12,5 pct. på frugt og grøntsager skønnes (med forbe-
hold for den konkrete afgrænsning) at medføre et umiddelbart mindreprovenu for staten
på mere end 2,5 mia. kr., svarende til mere end 2 mia. kr. efter tilbageløb. Det bemærkes,
at et afledt øget forbrug af de omfattede varer (målt i kroner og øre) som følge af lavere
forbrugerpriser for disse varer vil trække i retning af at forøge mindreprovenuet. Der er
dog ikke skønnet nærmere over størrelsen af provenuvirkningen fra adfærd og dermed
provenu efter tilbageløb og adfærd.
For den enkelte borger vil momsbesparelsen umiddelbart være proportional med udgiften
til de omfattede varer, og momsbesparelsen vil således være størst for de borgere, der
målt i kroner og øre køber mest af de omfattede varer.
Det bemærkes, at der også vil være bl.a. administrative og implementeringsmæssige kon-
sekvenser ved indførelse af en nedsat momssats. En nedsat sats på frugt og grøntsager vil
være forbundet med øgede administrative omkostninger for erhvervslivet såvel som det
offentlige, bl.a. som følge af afgrænsningsproblemer og mere komplekse regler. Imple-
mentering af nedsat sats på frugt og grønt vil endvidere kræve ændringer i Skatteforvalt-
ningens it-systemer, herunder såkaldte Legacy systemer, hvilket må påregnes at indebære
en længere tidshorisont og være forbundet med udviklingsomkostninger.
En indførelse af differentieret moms ville være en markant ændring af det danske moms-
system, og der vil således være en række generelle og væsentlige overvejelser forbundet
hermed, jf. eksempelvis min besvarelse af SAU alm. del
samrådsspørgsmål V (2021-22).
Det danske momssystem er i dag
og har i lang tid under skiftende regeringer været
kendetegnet ved, at alle varer og ydelser som udgangspunkt er pålagt én momssats på 25
pct.
Side 2 af 2