Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2668624_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 1384
Den 28. februar 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 125 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 31. januar 2023. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kristian Bøgsted (DD)
Spørgsmål nr. 125 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil
ministeren redegøre for hvilke EU-lande, der har etableret midlertidige støtteordninger med det
formål at kompensere fiskeriet for udviklingen i brændstofpriserne i 2022 og sikre fødevareforsyningen
samt beskrive de enkelte landes ordninger?”
Svar
Fødevareministeriet har rettet skriftlig henvendelse til ti EU-medlemsstater med et sammenligneligt
fiskeri, idet de ligesom Danmark er medlemmer af de regionale samarbejdsfora på fiskeriområdet for
henholdsvis Østersøen og Nordsøen, BALTFISH- og Scheveningen-samarbejdet (Frankrig, Nederlan-
dene, Belgien, Tyskland, Polen, Sverige, Finland, Estland, Litauen og Letland). Ministeriet har modtaget
skriftlige bidrag på embedsmandsniveau fra seks af landene, hvoraf fem lande oplyser, at de har etable-
reret ordninger til brændstofstøtte.
Nederlandene har ikke etableret en støtteordning med det formål at kompensere fiskeriet for udviklin-
gen i brændstofpriserne i 2022. Nederlandene oplyser dog, at de arbejder på en mulig kompensations-
ordning for forøgede operationelle udgifter i 2022. Støtten forventes at få et loft på 30.000 EUR (ca.
223.500 dkk.) pr. modtager.
Sverige, Tyskland, Frankrig, Litauen og Letland har etableret forskellige støtteordninger med det formål
at kompensere fiskeriet for udviklingen i brændstofpriserne i 2022. Sverige, Tyskland og Frankrig fi-
nansierer deres støtteordninger med rent nationale midler, mens Litauen og Letland benytter midler fra
henholdsvis den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF) og den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akva-
kulturfond (EHFAF).
Den svenske støtteordning fordeler ca. 28 mio. kr. i 2022. Støtten udregnes på baggrund af landings-
værdier og efter en sats, som afhænger af fartøjslængde og fiskerimetode.
Den tyske støtteordning beror på en inddeling i segmenter, bl.a. baseret på fartøjslængde og fiskerime-
tode. Støtten fastlægges pr. fartøjssegment, således at alle fartøjer i et segment kan ansøge om det
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR
41956011
• EAN
5798000880016
[email protected]
www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 125: Spm. om, hvilke EU-lande, der har etableret midlertidige støtteordninger med det formål at kompensere fiskeriet for udviklingen i brændstofpriserne i 2022
samme faste beløb. Generelt kan brændstofintensivt fiskeri modtage mere støtte end fiskeri med et la-
vere brændstofforbrug.
Den franske støtteordning beregner støtten som en fast kompensation pr. liter brændstof til en værdi af
35 euro cent (ca. 2,6 kr.) pr. liter for perioden 17. marts til 30. september 2022. 25 euro cent (ca. 1,9 kr.)
pr. liter for perioden 1. oktober 2022 til 15. februar 2023.
Den litauiske støtteordning beregner støtten på baggrund af landingsværdier. Beregningen tager højde
for brændstofudgifter relativt til landingsværdien for forskellige segmenter, samt hvor stor en del af
brændstofprisen, der kan tilskrives Ruslands invasion af Ukraine. På grund af begrænsede midler har
Litauen dog ikke kunnet kompensere hele deres fiskeri for samtlige forøgede udgifter.
Den lettiske støtteordning er baseret på individuelt brændstofforbrug samt hvor stor del af brændstof-
prisen, der kan tilskrives Ruslands invasion af Ukraine. Der ydes støtte på op til 50 pct. af fiskernes
forøgede brændstofudgifter.
Jacob Jensen
/
Maria Krohn Andersen
2