Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2667139_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 25. februar 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 109 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevare-
udvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 30. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 109 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren kommentere på det forhold, at Danmark fortsat konkurrerer på ulige vilkår med
lande, der overholder EU's forbud mod rutinemæssig halekupering, sådan som det er anført i et
indlægget ”En ulige kamp: Når broderlande konkurrerer på ulige vilkår”, Kristeligt Dagblad, 13.
maj 2014?”
Svar
EU’s forbud mod rutinemæssig halekupering fremgår af bilaget til svinedirektivet
1
. Svinedirektivet
fastsætter ikke et totalt forbud mod halekupering, idet halekupering på visse betingelser er tilladt.
Der er således kun tale om rutinemæssig halekupering, hvis betingelserne for halekupering ikke er
opfyldt. Svinedirektivet giver dog medlemsstaterne mulighed for at fastsætte strengere nationale
bestemmelser. Sverige og Finland har, som nævnt i indlægget fra Kristeligt Dagblad, valgt at ind-
føre et totalt forbud mod halekupering og således et strengere nationalt krav.
I Sverige gælder eksempelvis strengere pladskrav. Mere plads mindsker risikoen for halebid, men
det er også meget omkostningstungt. Svenske griseproducenter får nogle af de højeste priser for
deres slagtegrise og smågrise, hvilket formentlig kan tilskrives, at svensk grisekød har en høj hjem-
lig markedsandel (ca. 83 pct. i 2021), og at de svenske forbrugere er meget loyale over for svensk
produceret grisekød og villige til at betale en merpris. For dansk griseproduktion udføres knap 40
pct. af smågrisene til andre europæiske lande, og ca. 80 pct. af grisekødet afsættes på verdensmar-
kedet. Danske producenter konkurrerer således på både det europæiske marked og på verdens-
markedet. Derfor vil det have langt større konsekvenser for Danmark at indføre et totalforbud mod
halekupering.
Det skal dog bemærkes, at Danmark i EU bl.a. arbejder på strengere pladskrav, så der kommer krav
om øget plads, men på en måde, hvor det ikke forringer de dansks producenters konkurrencemæs-
sige vilkår væsentligt.
1
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyt-
telse af svin (kodificeret udgave)
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om, hvorfor det er muligt i økologiske- og frilandsbesætninger samt i de øvrige nordiske lande at holde grise med hele haler, mens det tilsyneladende ikke er muligt i den konventionelle danske svineproduktion
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2