Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del
Offentligt
2667114_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 25. februar 2023
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 117 (Alm. del), som Folketingets Miljø- og Fødevare-
udvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 30. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 117 (Alm. del) fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren redegøre for, om der er dialog mellem de danske myndigheder og de tyske og polske
myndigheder om de mange millioner halekuperede smågrise, der hvert år sendes til disse lande på
trods af, at rutinemæssig halekupering har været forbudt i mere end 25 år i hele EU?”
Svar
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, der
har oplyst følgende:
”Det følger af svinedirektivet
1
, at rutinemæssig halekupering er forbudt. Direktivet fastsætter dog
ikke et totalt forbud mod halekupering, idet halekupering er tilladt, når visse betingelser er opfyldt.
Det følger i forlængelse heraf af § 49, stk. 5 og 6, i grisebekendtgørelsen
2
, at halekuperede grise kun
kan sælges eller på anden måde videreformidles, når afsenderbesætningen har modtaget skriftlig
dokumentation fra modtagebesætningen. Af dokumentationen skal fremgå, at det er nødvendigt at
modtage halekuperede grise af hensyn til forholdene i modtagerbesætningen. Dette gælder, uanset
om grisene afsættes i Danmark eller udføres til andre lande. Kravet gælder også, når halekuperede
grise afsættes via en mellemhandler.
Fødevarestyrelsen har været i dialog med de tyske myndigheder via Vught-samarbejdet om krav
om dokumentation ved salg til Tyskland af halekuperede grise, men styrelsen har ikke været i dia-
log med de polske myndigheder. Fødevarestyrelsen gennemfører to kontrolkampagner i 2023 med
fokus på reglerne for halekupering. Ved Fødevarestyrelsens første kampagne, som gennemføres i
perioden januar 2023 til juni 2023, kontrolleres overholdelse af bestemmelserne om forbud mod
rutinemæssig halekupering, bestemmelserne om risikovurdering og handlingsplan samt bestem-
melserne om dokumentation ved salg eller anden videreformidling af halekuperede grise. Ved Fø-
devarestyrelsens anden kampagne, som forventes gennemført senere i 2023, kontrolleres mellem-
handleres dokumentation ved salg af halekuperede grise.
1
Rådets direktiv 2008/120/EF af 18. december 2008 om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin
(kodificeret udgave)
2
Bekendtgørelse nr. 1742 af 30. november 2020 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af grise
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om der er dialog mellem de danske myndigheder og de tyske og polske myndigheder om de mange millioner halekuperede smågrise, der hvert år sendes til disse lande på trods af, at rutinemæssig halekupering har været forbudt i mere end 25 år i hele EU
Disse to kontrolkampagner vil give Fødevarestyrelsen indsigt i den dokumentation, der modtages
i afsenderbesætninger i Danmark fra modtagerbesætninger af halekuperede grise i udlandet. Do-
kumentationen vil kunne danne grundlag for overvejelser om, hvorvidt der er behov for dialog med
myndighederne i de lande, der modtager halekuperede grise fra Danmark, herunder Tyskland og
Polen.”
Jacob Jensen
/
Paolo Drostby
2