Ligestillingsudvalget 2022-23 (2. samling)
LIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Ligestillingsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023 - 1213
Doknr.
12669
Dato
14-04-2023
Svar på spørgsmål fra Astrid Carøe (SF) stillet den 22.marts 2023.
Spørgsmål nr. 4:
”Hvad
er årsagen til, at langt de fleste lovforslag, der relevanstestes, ikke ligestillingsvurderes,
og hvorfor er det ikke alle lovforslag, der relevanstestes, når nu Ligestillingslovens § 4 siger, at
”offentlige myndigheder
inden for deres område skal arbejde for ligestilling og indarbejde li-
gestilling i al planlægning og forvaltning”?
Der henvises til KVINFO’s analysenotat om ligestillingsvurdering af lovforslag fra februar 2023,
jf. LIU alm. del
–
bilag 29.”
Svar:
91 pct. af alle lovforslag fremsat i folketingssamlingen 21/22 blev relevanstestet. Det fremgår
af en orientering til Folketinget om ligestillingsvurdering af lovforslag 2021/21 af den 23. juni
2022, jf. Ligestillingsudvalget, alm. del, 2021-22 - bilag 81.
Relevanstesten skal danne grundlag for, at ministerierne kan se, om et lovforslag vurderes at
kunne
have ligestillingsmæssige konsekvenser. Det gøres typisk ved at identificere målgrup-
pen for forslaget, herunder om det ene køn er overrepræsenteret, eller om der er væsentlige
forskelle mellem kønnene inden for målgruppen. Hvorvidt en relevanstest leder til en egentlig
ligestillingsvurdering afhænger af udfaldet af relevanstesten.
Det er derfor naturligt, at det ikke er alle de lovforslag, der relevanstestes, som ender med at
gennemgå en ligestillingsvurdering. En egentlig ligestillingsvurdering vil i øvrigt alene fremgå
af et lovforslag, hvis forskellene mellem kvinder og mænd har væsentlige ligestillingsmæssige
konsekvenser.
Der er forskellige praksis i ministerierne i forhold til relevanstest. 15 ud af 19 ministerier har i
folketingssamlingen 2021/22 oplyst, at alle deres lovforslag er relevanstestet, mens andre mi-
nisterier alene relevanstester lovforslag, hvor der kan være en formodning om mulige ligestil-
lingsmæssige konsekvenser.
Det bemærkes, at det er ressortministeriets ansvar, at foretage de nødvendige konsekvens-
vurderinger af et lovforslag med henblik på, at der kan fortages en afvejning og prioritering af
hensynene bag lovgivningen. Arbejdet med at ligestillingsvurdere lovforslag understøttes dog
centralt af, at alle ministerier i lovprocessen skal angive om, de forventer at relevansteste
og/eller ligestillingsvurdere. Derudover gennemgår Ligestillingsafdelingen regeringens lovpro-
gram for at vurdere om, der er yderligere lovforslag, der bør relevanstestes, med henblik på
at vurdere om der er grundlag for en ligestillingsvurdering.