Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
31. august 2023
Folketingets Kulturudvalg har 8. juni 2023 stillet mig følgende spørgsmål nr. 95 (alm.
del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere på præsentationen fra Copydan Verdens TV, jf. KUU alm.
del
–
bilag 105, herunder om ministeren overvejer tiltag, der løser de skitserede udfor-
dringer?
Svar:
Copydan Verdens TV redegør i præsentationen for, at 500.000 husstande svarende til 2
mia. kr. i tv-pakkeomsætning opsagde deres tv-pakke fra 2017 til 2022, så der nu er 1,7
mio. husstande med tv-pakker tilbage. Copydan Verdens TV forventer, at udviklingen vil
fortsætte, således at der i 2027 vil være 1,3 mio. husstande med tv-pakker, dvs. at 45 pct.
af husstandene vil have tv-pakker.
Det anføres også af Copydan Verdens TV,
at ”Internationale streamingtjenester overta-
ger en større og større andel af tv-markedet, og tech virksomheder som Google, Amazon
og Apple udvikler underholdningsprodukter så de samlet kan levere alt relevant indhold,
men uden nødvendigvis at ville tage et stort samfundsansvar på sig”.
Det bemærkes i den
forbindelse, at ved ændring af ophavsretsloven i 2021 blev der foretaget en udvidelse af
princippet om "direct injection", som medfører, at der tages hensyn til de involverede øko-
nomier ved distributionslignende forhold. Ændringens formål var at fremtidssikre det
velfungerende danske aftalelicenssystem på retransmissionsområdet. Virksomheder, der
laver selvstændig forretning med et udbud af indhold, der gøres tilgængeligt fra en fler-
hed af tv-kanaler og/eller onlinetjenester (således at der er to selvstændige økonomier),
kan således klarere udestående rettigheder hos en godkendt fællesorganisation såsom
Copydan Verdens TV i de tilfælde, hvor der udestår klarering.
Som jeg forstår præsentationen fra Copydan Verdens TV, så peges der samlet på, at
denne udvikling på tv-markedet vil give to udfordringer. Ifølge Copydan Verdens TV vil
det for det første betyde, at der kommer færre penge fra tv-pakkerne til at finansiere
dansk indhold. For det andet vil det betyde, at tv-pakkerne ikke længere kan sikre, at alt
dansk public serviceindhold kommer ud til de danske husstande.
Dok. nr. 109353