Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2725386_0001.png
Transportministeren
Kulturudvalget
Folketinget
19. juni 2023
2023-2916
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Kulturudvalget har i brev af 1. juni 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (KUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 92:
Vil ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for for-
eningslivet og andre små ikke-kommercielle brugere af luftrum-
met, at der er mangel på flyveledere? Vil ministeren endvidere til-
kendegive, hvad ministeren vil gøre for at understøtte foreningsli-
vet, såsom faldskærmsklubberne, som i nogle tilfælde hæfter per-
sonligt ved konkurs, når nu de ikke kan få lov at udøve deres idræt,
og vil ministeren give et skøn over, hvornår der er rettet op på
manglen på flyveledere?
Svar:
Der er stor forskel på omfang af kontakt, foreningslivet og andre
små ikke-kommercielle brugere af luftrummet har med Naviairs
flyveledere.
En stor del af de hobbybaserede luftrumsbrugere har ikke kontakt
med flyvelederne men med Naviairs flyveinformationstjeneste, der
blandt andet giver informationer til luftrumsbrugere i det nedre
ukontrollerede luftrum. Denne gruppe af luftrumsbrugere bliver
ikke påvirket af manglen på flyveledere.
De foreninger og andre små ikke-kommercielle brugere af luftrum-
met, som kan blive påvirket af manglen på flyveledere, har deres
aktiviteter inden for de kontrollerede terminalområder (TMA) og
kontrolzonerne (CTR) ved Københavns, Roskilde og Billund Luft-
havne.
Manglen på flyveledere giver en begrænset kapacitet i særligt
TMA’erne og CTR’erne ved lufthavnene i København, Roskilde og
Billund. Dette betyder, at det ikke er alle dage, hvor det er muligt
for foreningerne og de små kommercielle brugere at få adgang til
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om, hvilke konsekvenser det har for foreningslivet og andre små ikke-kommercielle brugere af luftrummet, at der er mangel på flyveledere, til transportministeren
2725386_0002.png
Side 2/2
det kontrollerede luftrum. Adgangen til luftrummet er en forud-
sætning for deres aktiviteter i disse områder.
Særligt i Roskilde Lufthavn er der lav kapacitet, da en del af flyve-
lederne fra Roskilde er flyttet til Københavns Lufthavn for at sikre
en så forsinkelsesfri sommerferie som muligt. Naviair har oplyst
mig om, at der er løbende kontakt med brugerne af Roskilde Luft-
havn og Naviairs driftschef i lufthavnen, for at brugerne får bedst
muligt grundlag for at planlægge deres aktiviteter.
Naviair og flyveledernes fagforening DATCA indgik den 15. juni
2023 en aftale, som skal være med til at sikre en øget flyvelederka-
pacitet. Med udgangspunkt i aftalen forventer Naviair, at Naviairs
drift i Københavns Lufthavn vil blive normaliseret snarest. Heref-
ter vil Naviair, når det er muligt, igen kunne øge flyveleder kapaci-
teten i Roskilde Lufthavn til gavn for svæveflyvere og hobbybru-
gere af luftrummet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen