Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2721216_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
7. juni 2023
Folketingets Kulturudvalg har 11. maj 2023 stillet mig og skatteministeren følgende
spørgsmål nr. 77 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministrene udarbejde hhv. en liste over de aktører/brancher/institutioner, der hhv. er
momsfritaget på grund af kulturel aktivitet og en liste over de aktører/brancher/institu-
tioner, der blev defineret som kulturaktiviteter under corona og der for fik mulighed for
særlige økonomiske støttemuligheder, hvor lister så vidt mulige er sammenlignelige, så
man ved en gennemgang af de to lister kan se, om der er aktører/brancher/institutioner,
der behandles forskelligt?
Svar:
Den danske momslovs § 13, stk. 1, nr. 6, momsfritager kulturelle aktiviteter samt leve-
ring af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. I bestemmelsen er opregnet nogle
eksempler på henholdsvis momsfritagne og momspligtige kulturelle aktiviteter.
I forhold til det konkrete spørgsmål har skatteministeren indhentet følgende svarbidrag
fra Skattestyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”I henhold til momssystemdirektivet skal medlemslandene momsfritage levering af visse
kulturelle ydelser. Det er op til medlemslandene selv at definere, hvilke ydelser de anser
for kulturelle henset til de regionale kulturelle traditioner og den regionale kulturarv.
Danmark har implementeret bestemmelsen således, at momsloven fritager ”Kulturelle
aktiviteter, herunder biblioteker, museer, zoologiske haver og lign. Fritagelsen omfatter
dog ikke radio- og fjernsynsudsendelser, biograf- og teaterforestillinger, koncerter og
lign.” Formålet med bestemmelsen er at fritage den kulturelle sektor, bortset fra den
mere forlystelsesbetonede del af kulturlivet som fx biograf- og teaterforestillinger.
Oplistningen i bestemmelsen er alene en eksemplificering, og hverken den positive eller
negative liste er derfor udtømmende.
Dok. nr. 104743
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om at udarbejde hhv. en liste over de aktører/brancher/institutioner, der hhv. er momsfritaget på grund af kulturel aktivitet og en liste over de aktører/brancher/institutioner, der blev defineret som kulturaktiviteter under corona
Det er Skattestyrelsens vurdering, at der ikke kan opstilles et samlet overblik over,
hvilke ydelser der aktuelt er momsfritaget efter bestemmelsen.
Skattestyrelsens praksis på området fremgår af den Juridiske Vejlednings afsnit
D.A.5.6.2. Der angives heri følgende eksempler på momsfritagne og momspligtige kultur-
aktiviteter:
Eksempler på momsfritagne kulturaktiviteter
Salg af museumskort
Adgang til akvarieudstillinger
Adgang til blomsterparker
Entréindtægter, som turister betaler i forbindelse med rundvisning på en herregårds
museumsstuer og -sale
Eksempler på momspligtige kulturaktiviteter
Revy- og varieteforestillinger
Teatertrupper, der afsætter forestillinger til foreninger, skoler og biblioteker m.fl.
Formidling, som impresarioer, bureauer og lignende udfører i forbindelse med moms-
pligtige koncerter mv.
Entréindtægter fra dyrskuer
Opvisning i kunstskøjteløb og flyveopvisninger
Filmforevisning med ledsagende foredrag
Forlystelsesparker, herunder vandlande
Adgang til karruseller, luftgynger, minigolf mv.
Spilleforretninger med fx computerspil og lykkehjul
Arkæologiske arbejdsydelser, der leveres af statslige og statsanerkendte museer i forbin-
delse med fund af spor af fortidsminder.”
For så vidt angår kulturlivets støttemuligheder i relation til COVID19, blev der fra 2020
til 2022 oprettet 46 forskellige COVID19-kompensationsordninger og tilskudspuljer un-
der Slots- og Kulturstyrelsen målrettet kulturlivet. Slots- og Kulturstyrelsen modtog her-
til samlet 20.109 ansøgninger, hvilket udmøntede sig i 15.683 tilsagn. De mange ordnin-
ger og puljer havde forskellige formål, konstruktioner, tilskudskriterier og målgrupper.
Heraf blev der i alt oprettet 21 aktivitetstilskudspuljer, som i forskellige udformninger
havde til formål at understøtte gennemførslen af kulturelle aktiviteter. For hver tilskuds-
pulje blev det defineret, hvilke brancher, institutionstyper mv. der kunne søge den på-
gældende pulje, samt hvilke typer aktiviteter, de kunne søge tilskud til. Puljerne kan
overordnet inddeles i følgende:
Den ene del af puljerne var målrettet særlige modtagere, fx
puljen til udsatte, sårbare og
ældre,
hvor kulturinstitutioner, højskoler, aftenskoler samt foreninger og organisationer,
Side 2
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om at udarbejde hhv. en liste over de aktører/brancher/institutioner, der hhv. er momsfritaget på grund af kulturel aktivitet og en liste over de aktører/brancher/institutioner, der blev defineret som kulturaktiviteter under corona
der udbød aktiviteter i samarbejde med sociale aktører, kunne få tilskud til projekter mod
ensomhed og trivsel. Her var defineret en bredere ansøgerkreds samt modtagergruppe og
ramme for aktiviteterne, men ikke kriterier for aktiviteterne i øvrigt. Der foreligger der-
for for denne type puljer ikke et sæt af kriterier, der kan danne grundlag for en liste over
støttede aktiviteter.
Den anden del af puljerne var bredere tilskudspuljer, fx
aktivitetspuljen til kulturaktivi-
teter,
hvor foreninger, selvejende institutioner, kommunale institutioner og virksomheder
kunne søge tilskud til publikumsrettede aktiviteter. Her var ligeledes ikke fastsat nær-
mere kriterier for aktiviteterne, da puljerne havde til formål at understøtte gennemførs-
len af kulturaktiviteter bredt i genåbningsfaser eller perioder med delvise restriktioner.
I ét tilfælde,
puljen til aktiviteter på biografområdet,
var der tale om en tilskudspulje til
en særlig aktørkreds/branche/institutionstype, hvor biografer kunne få støtte til publi-
kumsfremmende tiltag i forbindelse med filmforevisninger. Her var biografer defineret
som ansøgerkreds og aktivitetstypen filmforevisninger var tilskudsberettiget.
Det vurderes således ikke muligt at opstille de ønskede sammenlignelige lister, da kul-
turel aktivitet i momssammenhæng beror på en konkret vurdering på baggrund af fælles
EU-momsregler, og da COVID-19-puljerne på kulturministeriets område ikke var udfor-
met på en sådan måde, at det var nærmere defineret, hvilke aktivitetstyper der var til-
skudsberettigede.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 3