Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2712969_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
23. maj 2023
Folketingets Kulturudvalg har 25. april 2025, efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), stillet
mig følgende spørgsmål nr. 62 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, baseret på den tidligere regerings udkast til den såkaldte kul-
turbidragslov, der blev sendt til Kulturudvalget d. 15. august 2022, jf. KUU alm. del
bilag 439 (folketingsåret 2021-22), at indførelsen af et kulturbidrag i form af en skat vil
have en negativ indvirkning på arbejdsudbuddet og vil ministeren fremlægge beregnin-
ger, der dokumenterer, hvor mange arbejdspladser der forventes at forsvinde, hvis kul-
turbidraget indføres som en ren skat? Kan ministeren endvidere oplyse det estimerede
dødvægtstab den i udkaste foreslåede model vil indebære?
Svar:
Jeg kan oplyse, at den tidligere regerings udkast til den såkaldte kulturbidragslov blev
sendt i offentlig høring i perioden 15. august-12. september 2022 og blev i den forbindelse
også sendt til Kulturudvalget. Lovforslaget bortfaldt som følge af udskrivelsen af valget
til Folketinget.
Som led i sædvanlig praksis bidrog Skatteministeriet med opgørelsen af adfærdseffekter
af lovforslaget, herunder ift. arbejdsudbud. Jeg har derfor anmodet Skatteministeriet om
bidrag til besvarelsen af spørgsmålet. Skatteministeriet oplyser følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”En indførelse af et kulturbidrag i
form af en afgift for streamingtjenester har, alt andet
lige, en negativ virkning på arbejdsudbuddet. Skatteministeriets almindelige regneprin-
cipper for arbejdsudbudsvirkning af afgifter er beskrevet i fx afsnit 4.4 i
Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021.
Ved begrænsede afgiftsændringer, hvor omstillingsgevinster er for-
holdsvis små, kan det afledte provenu fra virkningen på arbejdsudbuddet beregnes ved
at gange det skønnede provenu efter tilbageløb med arbejdsudbuddets selvfinansierings-
grad. I dette svar er taget udgangspunkt i provenuskønnet i forbindelse med den tidligere
regerings model for et kulturbidrag i KUU alm. del
bilag 439. Til beregning af virkning
på arbejdsudbuddet blev beregningsteknisk lagt til grund, at arbejdsudbuddets selvfi-
Dok. nr. 100711
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm. om at bekræfte at indførelsen af et kulturbidrag i form af en skat vil have en negativ indvirkning på arbejdsudbuddet
nansieringsgrad er 4 pct. svarende til en provenuækvivalent ændring af arbejdsmarkeds-
bidraget. I forbindelse med KUU alm. del
Bilag 439 blev med betydelig usikkerhed
skønnet, at kulturbidraget medførte et provenu efter tilbageløb på ca. 185 mio. kr. På den
baggrund opnås en provenuvirkning som følge af reduceret arbejdsudbud på godt -5 mio.
kr. Omregnet til antal personer svarer dette til en reduktion af arbejdsudbuddet på ca.
25 fuldtidspersoner.
Forslaget om kulturbidrag i KUU alm. del
bilag 439 skønnes med betydelig usikkerhed
at give en samfundsøkonomisk virkning på omtrent -25 mio. kr. Den samfundsøkonomi-
ske virkning sigter efter at måle effekten af forskellige politikændringer på borgernes
økonomiske velfærd og er dermed et velegnet mål til at sætte tal på gevinsten (eller tabet)
for borgerne af ændringer i skatter og afgifter.”
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2