Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2712948_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
23. maj 2023
Folketingets Kulturudvalg har 25. april 2023, efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), stillet
mig følgende spørgsmål nr. 54 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Er ministeren bekendt med lovgivning, national såvel som international, som står i vejen
for, at kulturbidraget indføres som en ordning, hvor den enkelte streamingtjeneste kan
vælge mellem enten at betale en skat eller et investeringsbidrag, hvis investeringsbidra-
get når et vist niveau og vurderer ministeren, at der er nogen hindringer i forhold til
princippet om ikke-diskrimination på EU-niveau for at udforme en hybridmodel, der in-
kluderer en skat og en investeringsforpligtelse overfor streamingtjenester på en sådan
måde, at streamingtjenesters investeringer fuldt ud udlignes, hvis de når et bestemt ni-
veau, så de ikke skal betale ekstra skat?
Svar:
EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet) giver i artikel 13, stk.
2, mulighed for, at EU-landene kan pålægge medietjenesteudbydere, der er juridisk etab-
leret i et andet medlemsland, at bidrage økonomisk til fremstillingen af europæiske pro-
grammer, herunder via direkte investeringer i indhold og bidrag til nationale fonde, hvis
tjenesten retter sig mod publikum inden for deres område, og hvis medlemsstaterne på-
lægger nationale medietjenesteudbydere samme forpligtelse.
Det indebærer, at Danmark kan pålægge streamingtjenester, både de nationale og dem,
der er etableret i et andet medlemsland, at bidrage til fremstillingen af europæiske pro-
grammer, hvis tjenesten retter sig mod publikum inden for deres område. Bidragsforplig-
telsen kan bestå af f.eks. et direkte bidrag til fremstilling af og erhvervelse af rettigheder
til europæiske programmer, jf. præambelbetragtning 36 i AVMS-direktivet. Det er desu-
den muligt at pålægge afgifter, der betales til en fond og beregnes på basis af indtægterne,
der generes hos publikum i den medlemsstat, streamingtjenesten retter sig mod, jf. præ-
ambelbetragtning 36 i AVMS-direktivet. Det følger ydermere af AVMS-direktivets artikel
13, stk. 2, at det er en forudsætning for at indføre en bidragsordning, at det bidrag, med-
lemsstaterne pålægger, er forholdsmæssigt og ikkediskriminerende.
AVMS-direktivet giver således mulighed for at indføre en kulturbidragsordning, der in-
debærer både en pligt til at investere direkte i indhold og en pligt til at betale en afgift til
Dok. nr. 100711
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om der er lovgivning, national såvel som international, som står i vejen for, at kulturbidraget indføres som en ordning,
en national fond. AVMS-direktivet fastsætter ikke specifikke krav til, hvordan en inve-
steringspligt eller afgiftspligt skal udformes, herunder om den enkelte streamingtjeneste
skal kunne vælge mellem at investere over et vist niveau eller betale en afgift. Det er
således op til medlemsstaterne at bestemme den nærmere udformning, herunder fx i form
af en hybridmodel, der indeholder både investeringspligt og afgiftsbetaling, så længe ord-
ningen er forholdsmæssig og ikkediskriminerende.
Endvidere bemærkes det, at Danmark har tiltrådt OECD-aftalen om beskatning af den
digitale økonomi af 8. oktober 2021, som hører under Skatteministeriets ressort. Jeg har
derfor forelagt spørgsmålet for Skatteministeriet, der oplyser følgende, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Af OECD-aftalen
om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 følger det
bl.a., at en multilateral konvention vil forpligte de deltagende jurisdiktioner til at tilba-
gerulle og ikke senere indføre digitale omsætningsskatter eller lignende relevante tiltag.
Denne multilaterale konvention vil således kunne stå i vejen for at indføre en ordning,
der har karakter af en digital omsætningsskat eller lignende skat,
I forlængelse heraf skal jeg bemærke, at den tidligere regerings model for et kulturbidrag
skatteteknisk blev vurderet som værende en parafiskal afgift. Skatteministeriet vurde-
rede på den baggrund umiddelbart, at kulturbidraget ikke forventes ville være i strid
med forpligtelsen i den multinationale konvention om at tilbagerulle og ikke senere ind-
føre digitale omsætningsskatter eller lignende relevant tiltag. Såfremt den nye ordning
for et kulturbidrag indeholder et lignende afgiftselement af samme karakter, er det lige-
ledes Skatteministeriets umiddelbare vurdering, at en kommende ordning heller ikke
forventes at blive kvalificeret som en digital omsætningsskat eller et lignende relevant
tiltag under den multilaterale konvention.”
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at
”[r]egeringen vil gennemføre medieaftalen, dog vil
regeringen afsøge muligheden for at erstatte kulturbidraget med en ordning, hvor udby-
derne kan vælge mellem en forpligtelse til at investere i dansksproget indhold eller betale
en afgift”.
Dette vil, hvis jeg forstår spørgsmålet korrekt, være et eksempel på en sådan
hybridmodel. En kommende ordning vil blive udformet inden for de rammer, som opstil-
les af AVMS-direktivet, EU-retten generelt og OECD-aftalen.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2