Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2705247_0001.png
11. maj 2023
J.nr. 2023-3611
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 47 af 14. april 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Jeanette Rose Hansen
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren i forlængelse af artiklen 38 bankoforeninger meldt til politiet: I Aarhus frygter bankocenter, at kæmpe bøde betyder lukning, bragt på stiften.dk den 9. april, vil tilkendegive om han er af den opfattelse, at bankoforeninger udelukkende eller fortrinsvis har til formål at afholde almennyttige lotterier
2705247_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af artiklen ”38 bankoforeninger meldt til politiet: I Aarhus
frygter bankocenter, at kæmpe bøde betyder lukning”, bragt på stiften.dk den 9. april,
tilkendegive om han er af den opfattelse, at bankoforeninger udelukkende eller fortrinsvis
har til formål at afholde almennyttige lotterier, i strid mod § 8 punkt 5 i bekendtgørelsen
om almennyttige lotterier, og mener ministeren reelt, at bankoforeninger konkurrerer
med Danske Spil, som har monopol på området?
Svar
Indledningsvis skal jeg bemærke, at der er stor forskel på udbuddet af almennyttigt lotteri,
ligesom omsætningen og kredsen af udbydere spænder vidt - lige fra den lokale spejder-
klub til Kræftens Bekæmpelse - og at der afvikles rigtig mange almennyttige lotterier i
overensstemmelse med reglerne.
For så vidt angår det konkrete spørgsmål, har jeg indhentet nedenstående bidrag fra Spil-
lemyndigheden, som jeg kan henholde mig til:
”Som
udgangspunkt skal et almennyttigt lotteri enten anmeldes eller have en tilladelse fra
Spillemyndigheden. Lotteri afholdt med tilladelse kan afvikles offentligt med deltagelse af
alle, og skal opnå overskud til udlodning til det gode formål, som udgør mindst 35 pct. af
lotteriets salgssum.
Foreninger kan dog uden tilladelse eller anmeldelse holde et almennyttigt lotteri alene for
sine medlemmer og disses pårørende, hvis en række betingelser er opfyldt. For disse lotte-
rier er der ikke et krav om, hvor stort overskuddet til det gode formål skal være. En af be-
tingelserne for at holde lotteri for sine medlemmer er dog, at foreningens formål ikke
udelukkende eller fortrinsvis må være at afholde lotteri. Foreningen kan således godt af-
holde lotteri for sine medlemmer, hvis foreningen primært tilbyder andre aktiviteter, sær-
ligt i relation til sine medlemmer.
Drift af egentlig spilleklub vil således ikke være i overensstemmelse med reglerne.
Der vil altid være tale om en konkret vurdering, herunder bl.a. af betingelserne i § 8, stk.
1, nr. 5, i hver enkelt sag. Det er Spillemyndighedens erfaring, at der både findes forenin-
ger, der udbyder banko, som opfylder reglerne, samt foreninger, som ikke gør. Det er dog
op til domstolene at træffe afgørelse i de enkelte sager, herunder den endelige vurdering
af, hvorvidt der er tale om et udelukkende eller fortrinsvist formål.”
I relation til spørgsmålet om bankoforeningerne og Danske Spils monopol på lotteri, kan
jeg oplyse, at der i Danmark er monopol på lotteri, hvilket bl.a. omfatter banko, skrabe-
lodder og lodsedler. Det er derfor kun monopolselskaberne (Danske Spil, Varelotteriet og
Landbrugslotteriet), der må udbyde lotterier. Overskuddet fra Danske Spils lotterier går til
udlodning (udlodningsmidlerne, tidligere
”tipsmidlerne”). Hvert år uddeles mere end 1
mia. kr. til en række gode formål inden for fx kultur, idræt og det sociale område.
Side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren i forlængelse af artiklen 38 bankoforeninger meldt til politiet: I Aarhus frygter bankocenter, at kæmpe bøde betyder lukning, bragt på stiften.dk den 9. april, vil tilkendegive om han er af den opfattelse, at bankoforeninger udelukkende eller fortrinsvis har til formål at afholde almennyttige lotterier
2705247_0003.png
Almennyttige lotterier er undtaget fra monopolet, da formålet med de almennyttige lotte-
rier er at give penge til et almennyttigt formål, dvs. at pengene skal gå til velgørenhed eller
andre almennyttige formål. De er hermed kendetegnet ved mere at være donation end
spilvirksomhed.
EU-Kommissionen har godkendt den danske model med monopol på lotteri og en und-
tagelse for almennyttige lotterier, og det er umiddelbart min opfattelse, at det er vigtigt, at
vi har nogle regler, der betyder, at vi kan opretholde monopolet på lotteri.
Alle Folketingets partier indgik den 15. februar 2022 Aftale om nye rammer for spilmar-
kedet # 2 Almennyttige lotterier og styrket kontrol. Aftalens del om almennyttige lotterier
afstedkom en del kritik fra bankoklubberne, da de ikke mente, at det vil være muligt for
dem at leve op til de foreslåede nye regler.
Kritikken fra bankoklubberne afstedkom, at alle aftalepartierne blev enige om at genbe-
søge den foreslåede model for de almennyttige lotterier, og efterfølgende har jeg holdt
møder med interessenter, og der har været afholdt en offentlig høring på Christiansborg.
På baggrund af møderne mv. er der blevet arbejdet på en justering af modellen for afhol-
delse af lotteri til fordel for almennyttige formål, og jeg forventer, at jeg snart kan ind-
kalde aftalepartierne og præsentere et forslag til en justeret model. Jeg håber, at vi med
den justerede model langt hen ad vejen kan imødekomme den rejste kritik, og samtidig
holde fast i, at det primære formål med almennyttige lotterier, fx banko, fortsat må og
skal være at samle ind til et almennyttigt formål.
Side 3 af 3