Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Ledelsesresumé – En digital løsning til ansøgning om
offentlige arrangementer
PA Consulting har for Indenrigs- og Boligministeriet gennemført en analyse af muligheder for en digital løsning til
ansøgning om offentlige arrangementer for frivillige foreninger og andre arrangører. Analysen er gennemført med
inddragelse af foreninger, kommuner, politi samt øvrige relevante myndigheder. I dette notat opsummeres
overordnede konklusioner og anbefalinger.
Baggrund og formål
Området for ansøgninger til offentlige arrangementer er generelt præget af manuelle og fysiske arbejdsgange. Det
medfører, at foreningerne oplever en ugennemsigtig og unødigt langstrakt ansøgnings- og sagsbehandlingsproces.
Processen er samtidig sårbar over for fejl og mangler i foreningernes ansøgninger. Dette er særligt aktuelt i de
tilfælde, hvor sagsbehandlingen går på tværs af myndigheder.
Venstre fremsatte i foråret 2021 beslutningsforslaget B 219 – om én digital ansøgning til foreningslivet. Regeringen
kunne ikke støtte forslaget, da forslaget efter regeringens opfattelse ville kræve væsentlig tilpasning af fagsystemer
og administrative processer hos de omfattede myndigheder og medføre væsentlige decentrale
implementeringskonsekvenser og omstillingsomkostninger. Indenrigs- og Boligudvalget bad efterfølgende
Indenrigs- og Boligministeriet om at undersøge, om erfaringerne med de kommunale ansøgningssystemer kunne
udvides til også at omfatte statslige myndigheder, eller om det er muligt med en anden digital løsning.
Undersøgelserne viste, at det såkaldte ARENA-projekt hos KL/KOMBIT alene eksisterende på et konceptuelt plan,
og at eksisterende løsninger - en blanding af egenudviklede kommunale systemer, digitale blanketløsninger og
tilpassede fagsystemer – kun kunne håndtere dele af ansøgningsprocesserne.
På denne baggrund har Indenrigs- og Boligministeriet bedt PA Consulting om at gennemføre en business case
analyse af mulighederne for at etablere en samlet it-løsning til arrangementsansøgninger. Analysen har desuden
skullet belyse (1) nødvendige regelforenklinger, (2) omstillinger hos statslige myndigheder og kommuner, (3)
nuværende aktivitet og omkostningsniveauer forbundet med ansøgningsprocesserne samt (4) scenarier og
økonomi for udvikling af en understøttende it-løsning.
Analysen er udarbejdet med bred inddragelse af aktørerne på området – herunder særligt foreninger, kommuner,
politiet og relevante styrelser.
Der er ved siden af dette ledelsesresumé udarbejdet en samlet analyserapport med tre delanalyser vedr. (1)
nuværende regler, processer og it-understøttelse, (2) samlet aktivitet og økonomi for området og (3)
løsningsforslag.
Analysens konklusioner
De fleste arrangementer falder inden for fire arketyper
Kortlægningen har vist, at de fleste arrangementer falder inden for arketyperne (1) udendørs cykel- og
løbearrangement, (2) udendørs kræmmer- eller julemarked, (3) udendørs musikarrangement og (4) udendørs
parade eller optog. Hver af disse arketyper kræver specifikke minimumstilladelser og ofte også specifikke
ekstratilladelser.
Arrangører oplever en række udfordringer ved ansøgning om offentlige arrangementer
Ved at tale med foreninger og beskrive brugerrejser er der optegnet et billede af de konkrete udfordringer, som
opleves. Foreningerne savner overblik, transparens og vejledning. Selve ansøgningsprocessen mangler en digital
indgang, opleves som ufleksibel og er præget af mange mails og telefonsamtaler. Samtidig opleves lange
sagsbehandlings- og svartider fra myndigheder som et problem.
Kommunerne og politiet er de væsentligste myndigheder
Der er identificeret op mod 40 forskellige tilladelser, som kan være nødvendige for afholdelse af arrangementer,
men de fleste er sjældne og kun relevante i helt særlige tilfælde. PA har i analysen fokuseret på de 15 mest
almindelige tilladelsestyper, hvor myndighedsansvaret for syv af dem ligger i kommunerne, tre hos politiet, fire hos
styrelser og en enkelt hos lokale havnemyndigheder. Data på området er mangelfulde, men det er efter PA’s
vurdering særligt følgende tilladelser, der udgør hovedparten af volumen:
•
•
•
•
Råden over vejareal
Afspærring/trafikregulering
Opsætning af bannere/skilteplaner
Offentlige forlystelser
Confidential between PA Consulting and Indenrigs- og Boligministeriet
1