Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2657966_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
6. februar 2023
Folketingets Kulturudvalg har 17. januar 2023, efter ønske fra Morten Messerschmidt
(DF), stillet mig følgende spørgsmål nr. 3 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren indhente supplerende oplysninger fra DFI, som måtte være relevante for
udvalget i diskussionen om en evt. skatterabat for lokal filmproduktion, som man ken-
der det fra Frankrig, Tyskland, Norge og Canada, hvor der refunderes helt op mod 40
pct. af produktionsomkostningerne?
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Det Danske Filminstitut. Det
Danske Filminstitut oplyser følgende:
”Generel introduktion til produktionsrabatordninger
Produktionsrabatter er incitamentsordninger, der typisk tilbydes af stater eller regio-
ner, som en form for automatisk støttetildeling, og de er en måde at reducere produkti-
onsomkostningerne for et filmprojekt/sammensætte filmprojektets samlede finansiering
på. Det, der i spørgsmål nr. 3 kaldes ”produktionsrabatter”,
kan inddeles i tre katego-
rier:
1)
Rabatter,
der giver kvalificerede produktioner en andel af deres udgifter tilbage
i form af penge til producenten
2)
Skattefradrag,
der giver reduktion i skyldig virksomhedsskat eller refusion af
betalt skat, hvis betalt skat er mindre end skyldig skat
3)
Skattely (tax shelter),
grundlagt af individer eller virksomheder, der søger at få
skattelettelser gennem investeringer.
Generelt gives produktionsrabatter mod, at der afholdes udgifter i forbindelse med pro-
duktionen i det land eller i den region, der derved støttes med rabatten. Dette kan være
udgifter til arbejdskraft, locations, catering, hoteller, udstyr osv. Produktionsrabatter er
altså en form for erhvervsstøtte på den måde, at den ikke gives til nationale kulturpro-
jekter, men til internationale produktioner/ko-produktioner, der genererer arbejde in-
den for filmbranchen. Der er dog variationer over dette fra land til land. I eksempelvis
Dok. nr. 82196
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil indhente supplerende oplysninger fra DFI, som måtte være relevante for udvalget i diskussionen om en evt. skatterabat for lokal filmproduktion
2657966_0002.png
Østrig kan også nationale produktioner opnå 20 pct. rabat. I Norge er der derimod ek-
sempelvis ydet substantiel støtte til internationale franchises som ”Mission Impossible”
og ”James Bond” gennem den nationale produktionsrabatordning.
De produktionsrabatter, der er mest udbredte i Europa, er af type nr. 1, altså rabatter.
De fungerer konkret som en refusion af en andel af de samlede produktionsomkostnin-
ger. Der er variation i størrelsen på produktionsrabatter, men en del ordninger er i stør-
relsesordenen 20-30 pct. i Europa, med enkelte højdespringere på 40 pct. i Italien og
Grækenland.
Typisk dækker ordningerne som minimum både spille- og dokumentarfilm og tv-serier.
Der er generelt ophæng i ordningerne, der sikrer, at tildelte rabatter bruges nationalt.
Dette kan ske ud fra kulturelle pointsystemer, sikres ved, at tildeling forudsætter skat-
tepligtig virksomhed i landet, krav til minimumsspend i landet, krav til minimum antal
optagedage i landet, belønning ved optagelse i ”underprivilegerede regioner” osv.
Mange lande har afsat et maksimalt årligt støttebeløb, der kan bruges samlet set for
ordningen. Dette kan uddeles i runder, efter ”først-til-mølle” mv. Nogle lande har ikke
sat loft over årligt budget.
Produktionsrabatter i udvalgte lande
Det bemærkes, at Filminstituttet til baggrund for besvarelse af KUU, Alm. del 2021-
2022, spørgsmål 249, har fremsendt global oversigt over produktionsrabatter fra konsu-
lentfirmaet Olsberg SPI
1
, der Filminstituttet bekendt, er den bedst opdaterede, offent-
ligt tilgængelige kilde til en samlet oversigt over produktionsrabatter i hele verden, ind-
delt i verdensdele, og nedbrudt på delstatsniveau fsva. USA og Canada. Oversigten in-
deholder pr. november 2022 flere end 100 produktionsrabatordninger fra hele verden.
Af denne oversigt fra Olsberg SPI fremgår produktionsrabatordninger fra 31 europæi-
ske lande. Tabellen nedenfor viser hovedpunkterne i ordningerne, der findes i Frankrig,
Tyskland, Norge og Canada, hvilke er de lande, der nævnes i spørgsmålet fra Kulturud-
valget.
Produktionsrabatordninger har gradvist spredt sig til stort set alle europæiske lande
over de seneste 10-15 år. Denne udvikling har til dels været drevet af, at når et nabo-
land tilbyder en rabat, så vil filmproduktioner fra nabolande typisk flytte sig over græn-
sen og dermed dræne den lokale filmbranche for betydelig aktivitet. Udviklingen har
endvidere været præget af en konkurrence om at udarbejde den mest hensigtsmæssige
ordning for udenlandske produktioner, i mange tilfælde store amerikanske produktio-
ner.
11
https://www.o-spi.com/projects/blog-global-incentives-index
Side 2
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil indhente supplerende oplysninger fra DFI, som måtte være relevante for udvalget i diskussionen om en evt. skatterabat for lokal filmproduktion
2657966_0003.png
Land
Type
Værdi
Ekstra
værdi
Støtte
grænse
pr. pro-
jekt
30 mio.
euros.
Max
årligt
bud-
get
[ikke
op-
lyst]
Hvem
kan
søge?
Spille-
film,
Tv-
drama,
Andet
TV, an-
dre pro-
duktio-
ner
Begrænsninger
Frank-
rig
Rabat-
ordning
30 pct.
Tysk-
land
Rabat-
ordning
(2 stk.
fra hhv.
DFFF
2
og
GMPF
3
)
DFFF
1: 20-
25 pct.
DFF 2:
25 pct.
GMPF:
20 pct.
40 pct.
rate for
fiktions-
værker
med
stærke
visuelle
effekter,
som ge-
nererer
mindst 2
mio. eu-
ros i ud-
gifter re-
lateret til
VFX i
Frank-
rig.
5 pct.
ekstra
for se-
rier med
tyske
udgifter
mindst
24 mio.
euros,
og som
får mere
end 70
point i
kulturel
test.
Ansøgninger skal komme fra et
firma, der er skattepligtig for
virksomhedsskat i Frankrig, og
som er ansat til at udføre den fysi-
ske produktion i Frankrig. Projek-
ter kan ikke få yderligere støtte
fra den franske stat, så officielle
franske ko-produktioner kvalifi-
cerer ikke. Minimums spend er
250.000 euros eller mindst 50 pct.
af det totale budget brugt i Frank-
rig. Live-action projekter skal
skyde i mindst 5 dage i Frankrig.
Der er kulturelle tests (særlig ver-
sion for animation/VFX).
Begynder
ved 2,5
mio. eu-
ros pr.
film/se-
rier og
stiger af-
hængigt
af størrel-
sen på ty-
ske pro-
duktions-
omkost-
ninger.
De to
ord-
ninger
til-
sam-
men
har et
årligt
max
175
mio.
euros.
DFF 1:
Spille-
film,
doku-
mentar
DFF 2:
Spille-
film
GMFP:
Tv se-
rier,
spille-
film (Tv
eller
VOD
release
ikke til
biograf-
distribu-
tion)
Spille-
film, Tv
drama,
andet
TV og
Tyske produktionsomkostninger
skal være mindst 40 pct. af de to-
tale produktionsomkostninger.
Ansøgere kan være producere el-
ler ko-producenter med et regi-
streret kontor i Tyskland, der alle-
rede har produceret film eller se-
rier i de seneste 5 år.
Norge
Rabat-
ordning
25 pct.
[Ikke del
af ord-
ning]
[Ikke del
af ord-
ning]
100
mio.
NOK
Ansøgere skal have produceret
mindst 1 film, drama serie eller
dokumentar/dokumentarserie i de
seneste 5 år som har været bredt
distribueret.
2
3
German Federal Film Fund
German Motion Picture Fund
Side 3
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om ministeren vil indhente supplerende oplysninger fra DFI, som måtte være relevante for udvalget i diskussionen om en evt. skatterabat for lokal filmproduktion
2657966_0004.png
doku-
mentar
Ca-
nada
Rabat-
ordning
25 pct.
[Ikke del
af ord-
ning]
[Ikke del
af ord-
ning]
[ikke
op-
lyst]
Spille-
film og
andre
”video
produk-
tioner”
Minimum 30 pct. af budgettet
skal komme fra internationale kil-
der. Der skal være en internatio-
nal distributionsaftale på plads.
Modtagere skal være registrerede
virksomheder i Norge, der er
etablerede specifikt til det kon-
krete projekt. Der benyttes kvali-
fikations tests.
Der er krav til minimum total
budget på 25 mio. NOK for spil-
lefilm, 10 mio. NOK for doku-
mentar, 10 mio. NOK pr. episode
for dramaserier og 5 mio. NOK
pr. episode for dokumentarserier.
Skal være en traktatbaseret ko-
produktion eller anden form for
film eller video produktion, der
lever op til nationale skatteregler.
Kilde: OLSBERG SPI
The Global Incentives Index, november 2022 edition samt Government of
Canada.
4
Jeg noterer mig, at spørgsmålet stilles mhp. en drøftelse af produktionsrabat-ordninger
i Kulturudvalget. Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at den nuværende film-
aftale 2019-2023, indgået mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Al-
ternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, løber til og med 2023.
Spørgsmålet om en eventuel ordning for produktionsrabatter i Danmark vil derfor
kunne drøftes i forhandlinger om en kommende filmaftale fra 2024.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
4
https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/funding/cavco-tax-credits/canadian-film-video-production.html
Side 4