Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
10. marts 2023
Folketingets Kulturudvalg har den 14. februar 2023, stillet mig følgende spørgsmål nr.
14 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren indhente oplysninger om, hvorvidt TV2 Lorry (nu TV2 Kosmopol) i en
længere periode ikke har anvendt et af sine TV-studier, men har udlejet det til andre
formål?
Svar:
Til besvarelse af spørgsmålet har TV 2 Metropol oplyst følgende:
”Den
3. december 2018 lancerede TV 2 Lorry en strategi om at være tættere på hele re-
gionen. Hver dag skulle der sendes ude fra virkeligheden i hele regionen og dermed tæt-
tere på, hvor historierne var. Det betød, at TV 2 Lorry stoppede med at bruge det tradi-
tionelle nyhedsstudie. Idet studiefaciliteterne nu var blevet en overkapacitet, blev det
besluttet at leje dem ud i en begrænset periode, så de ikke bare stod tomme. Der blev
derfor indgået en aftale med Pineapple Entertainment om at fremleje studiet og tilhø-
rende faciliteter for perioden 1. januar 2019 til december 2020. Ved lejeperiodens udløb
var TV 2 Lorry fortsat glade for at sende ude fra regionen, og perioden blev forlænget
med et år til udløb i december 2021.
Indtægterne fra udlejningen indgik i driften af TV 2 Lorry og til opfyldelse af public ser-
vice-forpligtigelsen. Den øgede indtjening betød blandt andet, at TV 2 Lorry i 2021
kunne bruge ekstra midler til at producere den største kommunalvalgdækning nogen-
sinde.
I 2022 stod studiet tomt, fordi TV 2 Lorry fortsat sendte ude fra regionen. Arbejdet med
ny strategi var her i fuld gang, og da der i dét arbejde var en mulighed for at komme til-
bage i studiet, blev det ikke genudlejet. I forbindelse med udviklingen af Kosmopol-pro-
jektet, blev det da også besluttet at sende fra studiet igen. Gennem måneders arbejde
fandt man ud af, hvordan det nye studie skulle se ud og fungere, så det passede til en
moderne nyhedsformidling for de 2,1 millioner mennesker, der bor i sendeområdets 34
kommuner.”
Dok. nr. 87553