Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
2667752_0001.png
Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
27. februar 2023
Folketingets Kulturudvalg har 6. februar 2023, efter ønske fra Rosa Lund (EL), stillet
mig følgende spørgsmål nr. 12 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for hvornår medieansvarsudvalget blev til en selvstændig
forvaltningsmyndighed, og hvad baggrunden for dette har været, og endelig
hvilke konsekvenser det har for offentlighedens mulighed for at følge med i udval-
gets arbejde, at udvalget har status som selvstændig forvaltningsmyndighed? Mi-
nisteren bedes i forbindelse med besvarelsen fremsende relevante referater og no-
tater, der er vedrører medieansvarsudvalgets status som selvstændig forvalt-
ningsmyndighed.
Svar:
Først og fremmest er jeg glad for, at Medieansvarsudvalget kan genoptage arbejdet ef-
ter valgperioden og regeringsdannelsen. Medieansvarsudvalget skal iht. regerings-
grundlaget
Ansvar for Danmark 2022
mellem Socialdemokratiet, Venstre og Modera-
terne undersøge, hvordan rammerne omkring mediernes, bloggeres og influenceres an-
svar skærpes og gøres mere tidssvarende med henblik på at styrke borgernes retssik-
kerhed i den digitale virkelighed. Medierne spiller en afgørende rolle i demokratiet. Det
stiller krav om ansvarlig nyhedsformidling og bidrag til den demokratiske samtale. Hi-
storier i pressen, på digitale platforme og på sociale medier kan have store konsekven-
ser for borgere og virksomheder. For de udsatte parter kan det være svært at tage til
genmæle.
Jeg kan oplyse, at beslutningen om at etablere Medieansvarsudvalget som en selvstæn-
dig forvaltningsmyndighed blev truffet under den tidligere regering. Formået var at
give udvalget mulighed for på en fri og formløs måde at foretage overvejelser og udføre
det forberedende arbejde. Det er desuden sædvanlig praksis, at arbejdsgrupper, herun-
der udvalg, etableres som selvstændige forvaltningsmyndigheder. Det gælder fx også
Ekspertgruppen for national arkitekturpolitik på Kulturministeriets område. Det hand-
ler ikke om at holde nogen udenfor, hvilket pressens tilstedeværelse i udvalget jo også
bevidner.
Dok. nr. 86875
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om, hvornår medieansvarsudvalget blev til en selvstændig forvaltningsmyndighed, og hvad baggrunden for dette har været, og endelig hvilke konsekvenser det har for offentlighedens mulighed for at følge med i udvalgets arbejde
Som konsekvens heraf vil udvalgets interne korrespondance som udgangspunkt ikke
være omfattet retten til aktindsigt. Det vil sige korrespondance internt mellem udval-
gets medlemmer og mellem udvalget og dets sekretariat, i det omfang pågældende kor-
respondance eller dele heraf ikke er omfattet af ekstraheringspligten efter offentlig-
hedslovens §§ 28 og 29. Det gælder fx oplysninger om sagens faktiske grundlag og om
eksterne faglige vurderinger. Man vil derudover stadig kunne få aktindsigt i oplysnin-
ger udvekslet mellem udvalget og omverdenen. Når Medieansvarsudvalget har afsluttet
sit arbejde, så vil udvalgets anbefalinger naturligvis blive lagt åbent frem for offentlig-
heden.
For så vidt angår referater og notater, der er vedrører medieansvarsudvalgets status
som selvstændig forvaltningsmyndighed, kan jeg oplyse, at regeringen
ligesom tidli-
gere regeringer
i praksis er meget tilbageholdende med at oversende dokumenter til
Folketinget, der afspejler ministeriernes eller regeringers interne beslutningsproces.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2