Kulturudvalget 2022-23 (2. samling)
KUU Alm.del
Offentligt
Oversættelse af korrespondance med EU-Kommissionen vedrørende rækkevidden af
EU’s hvidvaskdirektiv i relation til foreninger
Spørgsmål til EU-Kommissionen:
Kære Raluca Pruna,
Erhvervsministeriet undersøger i øjeblikket anvendelsesområdet for det nuværende hvidvaskdi-
rektiv (AMLD) og den kommende hvidvaskforordning (AMLR) vedrørende muligheden for at
lette den administrative byrde, som nonprofitorganisationer (NPO'er) oplever, når de åbner en
bankkonto.
NPO'er i Danmark har de seneste år rapporteret, at de oplever omfattende administrative byrder,
når banker udfører kundekendskabsprocedurer, både når de opretter en konto, og når banker
gennemfører kundekendskabsprocedurer i løbet af kundeforholdet. Byrderne vedrører mængden
og typen af oplysninger, som bankerne indhenter fra NPO'erne, f.eks. ved identifikation af de
reelle ejere.
Det nuværende hvidvaskdirektiv giver forpligtede enheder mulighed for at gennemføre lempede
kundekendskabsprocedurer når en kunde klassificeres som havende begrænset risiko. Ikke desto
mindre er det NPO-sektorens erfaring, at NPO'er ofte bliver mål for overdrevne kundekend-
skabsprocedurer i bankerne, og at det endda kan være vanskeligt for nogle NPO'er at få en bank-
konto. NPO-sektoren oplever også, at nogle banker kræver gebyrer for ydelserne, der ikke er
passende for størrelsen på en mindre NPO.
I Danmark er det nuværende hvidvaskdirektiv implementeret i overensstemmelse med direkti-
vet, uden at der er indført yderligere forpligtelser for de forpligtede enheder vedrørende kunde-
kendskabsprocedurer end de forpligtelser, der følger af direktivet.
I den forbindelse vil vi gerne stille følgende spørgsmål:
-
Er det muligt at undtage almennyttige organisationer, NPO'er, fra om kundekendskabs-
procedurer i det nuværende AMLD eller den kommende AMLR?
o
Hvis ja, kunne De venligst specificere på hvilken måde, f.eks. visse typer eller
størrelser af almennyttige organisationer, NPO'er?
Er det muligt at gøre kundekendskabsprocedurerne lettere/mindre byrdefulde for
NPO'er baseret på enten den nuværende AMLD eller den kommende AMLR (udover
den mulighed, der allerede er beskrevet i de lempede kundekendskabsprocedurer, når
NPO'en er klassificeret som havende begrænset risiko)?
o
Hvis ja, kunne De venligst præcisere på hvilken måde?
-
På forhånd tak, og vi ser frem til at modtage Kommissionens tilbagemelding.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm., om en officiel oversættelse af svaret fra EU-Kommissionen til Finanstilsynet af 27. januar 2022 vedr. rækkevidden af hvidvaskreglerne ift. foreninger
2/3
En rigtig glædelig jul og et godt nytår til Dem.
Svar fra EU-Kommissionen:
Kære Fr. Ravnholt, Kære Fr. Hove Gere,
Tak, fordi De kontaktede os om dette meget relevante spørgsmål, og undskyld for vores forsin-
kede svar.
Med hensyn til Deres første spørgsmål indeholder hverken AMLD (med en mindre undtagelse
for anonyme forudbetalte kort), eller det fremtidige AMLR, undtagelser fra kravet om kunde-
kendskabsprocedurer. Samtidig giver det nuværende AMLD, medlemsstaterne vide skønsbefø-
jelser med hensyn til anvendelsen af lempede kundekendskabsprocedurer, forudsat at dette an-
vendes i situationer med begrænset risiko. Vores erfaring er, at lempede kundekendskabsproce-
durer varierer meget mellem medlemsstaterne i dag.
Udkastet til AMLR, giver mulighed for at identificere specifikke lempede kundekendskabspro-
cedurer, der kan anvendes i situationer med begrænset risiko. Dette omfatter, men er ikke be-
grænset til, specifikke kategorier af forpligtede enheder, produkter og tjenesteydelser. AMLR
indeholder ikke specifikke bestemmelser vedrørende almennyttige organisationer, NPO'er, men
indfører krav for at forhindre risikobegrænsende praksis, herunder forpligtelsen til at dokumen-
tere afvisninger af kunder og føre registre over disse dokumenter således, at tilsynsmyndighe-
derne kan kontrollere, at omfanget af de anvendte foranstaltninger står i et rimeligt forhold til
risikoen.
Oplysningerne, De har sendt os, tyder på, at finansielle institutioner betragter almennyttige or-
ganisationer, NPO'er, i Danmark som højere risiko og anvender skærpede kundekendskabspro-
cedurer på dem som følge heraf. En mulighed, som De kunne overveje, er at øge det tilsyns-
mæssige engagement med den finansielle sektor for at forbedre deres forståelse af risici i for-
bindelse med almennyttige organisationer (og de forskellige undersektorer af NPO'er, der ope-
rerer i landet) og granulariteten af deres kunderisikovurdering – som ud fra Deres besked synes
at være på ret højt niveau og etableret på sektorniveau som helhed. Dette kunne f.eks. være i
form af formidling af yderligere oplysninger om risici i forbindelse med NPO'er (herunder sek-
torspecifikke risikovurderinger), møder med sektoren eller andre former for tilsynsaktiviteter
såsom tematiske inspektioner, der kan bidrage til at præcisere tilsynsforventningerne i forbin-
delse med at fastlægge risikoen på baggrund af kundekendskabet. Naturligvis ligger valget med
hensyn til det bedste tilsynsinstrument hos Dem, og dette er kun eksempler, vi giver som mu-
lighed for yderligere overvejelser.
De har sikkert set, at EBA i mellemtiden har afgivet en udtalelse og rapport om praksis med de-
risking, som opfordrer Kommissionen til at træffe yderligere foranstaltninger på dette område
ud over det, som AML-pakken om bekæmpelse af hvidvask af penge fra juli 2021 allerede in-
deholder. Vi overvejer vejen frem på dette område og mulige foranstaltninger på EU-plan for at
sikre, at vores AML-regime gennemføres på en måde, der ikke underminerer den finansielle
inklusion.
KUU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm., om en officiel oversættelse af svaret fra EU-Kommissionen til Finanstilsynet af 27. januar 2022 vedr. rækkevidden af hvidvaskreglerne ift. foreninger
3/3