Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
Notat
Notat om opgavetyper, sagsbehandlingstider og information
af berørte parter i Kirkeministeriet
I foråret 2022 havde Kristeligt Dagblad fokus på Kirkeministeriets sagsbehand-
lingstider. Der var særligt fokus på sagsbehandlingstiderne i sager om godken-
delse af samarbejdsaftaler mellem menighedsråd og sager om anerkendelse af
trossamfund uden for folkekirken. På et
samråd i Kirkeudvalget den 14. april
2022
redegjorde den daværende minister for, at hovedårsagerne til sagsbe-
handlingstiden i disse sagstyper dels var, at sagerne var kendetegnet ved stor
kompleksitet, dels at de to foregående års prioritering af sagsbehandlerres-
sourcer til håndtering af corona-retningslinjer for folkekirken og andre tros-
samfund i kombination med stillingsvakancer havde betydet et aktuelt sagsef-
terslæb på daværende tidspunkt.
Kristeligt Dagblad har siden da jævnligt haft fokus på Kirkeministeriets sagsbe-
handlingstider. Avisens dækning har dog i det forløbne år særligt drejet sig om
tre profilerede sagskomplekser, som involverer navngivne biskopper, provster
og fremtrædende præster, herunder klager over chikane, krænkelser eller kri-
tisabel forvaltning af ledelses- og/eller tilsynsbeføjelser. Kristeligt Dagblad har
i den forbindelse stillet spørgsmål ved, om Kirkeministeriet følger Ombuds-
mandens retningslinjer for god forvaltningsskik i forhold til at informere be-
rørte parter om den forventede sagsbehandlingstid.
Det bemærkes, at de sidstnævnte sager typisk omfatter personalesager, der in-
volverer tjenestemænd. Kirkeministeriet følger i disse sager tjenestemandslo-
ven, som hører under Finansministeriet, såvel i forhold til proceskrav i forhold
til de involverede tjenestemænd som i forhold til fortrolighed om såvel indhold
som processkridt. Det betyder også, at der er meget snævre grænser for, hvil-
ken information ministeriet kan give til klagere og andre, som
–
uanset deres
interesse i sagen
–
ikke i henhold til lovgivningen er parter og dermed omfattet
af partsindsigt.
I lyset af henvendelser fra flere kirkeordførere giver dette notat 1) et overblik
over Kirkeministeriets opgavetyper i forhold til folkekirken og andre trossam-
fund; 2) afviklingen af sagsefterslæbet på de sagstyper, som var genstand for
Kristeligt Dagblads dækning i foråret 2022; samt 3) en gennemgang af nogle af
de forhold, som gør sig gældende for flere af de profilerede sagskomplekser,
som Kristeligt Dagblad har dækket siden sommeren 2022.
Kirkeministeren har, jf. svar af 7. september 2023 på
KIU alm. del
–
spm. 40,
bedt ministeriet om at sikre et stort fokus på, at alle henvendelser til ministe-
riet besvares og behandles inden for rimelig tid, og at de berørte parter i rele-
vant omfang bliver informeret om, hvornår der kan forventes svar. Notatet be-
skriver på den baggrund afslutningsvist ministeriets aktuelle initiativer hertil.
Generelt om Kirkeministeriets opgaver og sagsbehandlingstider
Kirkeministeriets opgaver i forhold til folkekirken og andre trossamfund kan
overordnet set inddeles i tre hovedopgaver:
Dato: 21. september 2023
Akt nr. 324992
Sagsbehandler
Katrine Gunnersø Søndergaard