Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
2654339_0001.png
Biskoppen over Københavns Stift
Kære Peter Skov-Jakobsen
I forbindelse med udfærdigelsen af en kgl. resolution om afskaffelse af store be-
dedag som helligdag er det mit ansvar som kirkeminister at sikre, at afskaffel-
sen ikke er i strid med folkekirkens bekendelsesgrundlag og dermed i strid
med grundlovens § 4.
Grundlovens § 4 har følgende ordlyd:
Ӥ
4.
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøt-
tes som sådan af staten.”
Bestemmelsen, der har indgået uændret i grundloven siden 1849, består af to
led. Første led angiver, at den evangelisk-lutherske kirke er den danske folke-
kirke, og andet led pålægger staten at understøtte folkekirken.
Justitsministeriets vurdering af en mulig afskaffelse eller flytning af en eller
flere helligdage fremgår af besvarelsen af 11. juli 2012 af spørgsmål nr. 837
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Af besvarelsen fremgår følgende om grundlovens § 4, første led:
”Som nævnt fremgår det af grundlovens § 4, 1. led, at den evangelisk-luther-
ske kirke er den danske folkekirke. Det indebærer, at lovgivningsmagten
skal respektere den evangelisk-lutherske lære, således at der blandt andet
ikke lovgives eller administreres i modstrid hermed, jf. bl.a. Hans Gammel-
toft-Hansen, Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, red. af Henrik
Zahle, 2. udgave (2006), side 137.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det antages, at en eller flere af folke-
kirkens helligdage kan afskaffes eller flyttes, hvis en sådan afskaffelse eller
flytning ikke strider mod den evangelisk-lutherske lære. Det tilkommer ikke
Justitsministeriet at vurdere, om en afskaffelse eller flytning af en eller flere
helligdage strider mod den evangelisk-lutherske lære. En sådan vurdering
henhører under Ministeriet for Ligestilling og Kirke.”
Af besvarelsen fremgår derudover følgende om grundlovens § 4, andet led:
”Som det fremgår af det ovenfor anførte, har grundlovens § 4, 2. led, gennem
tiden givet anledning til nogen tvivl, men den gængse opfattelse i statsretlig
og kirkeretlig litteratur
er dog, at udtrykket ”understøttelse” skal forstås i
vid forstand, dvs. som en forpligtelse for staten til at yde både økonomisk og
moralsk støtte. Bestemmelsen er også blevet forstået sådan i praksis.
Efter Justitsministeriets opfattelse må bestemmelsen i grundlovens § 4, 2.
led, antages at indebære en forpligtelse for staten til at yde en vis ikke-øko-
nomisk støtte til folkekirken. Efter Justitsministeriets opfattelse må det sam-
tidig antages, at understøttelsens art og omfang er overladt til lovgiver.
Kirkeministeren
Kanal 21
Frederiksholms
Postboks 2123
Frederiksholms Kanal 21
1015 København K
1220 København K
www.km.dk
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 266542
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
24. januar 2023
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om Kirkeministeriets retlige vurdering og andet relevant materiale vedrørende udvælgelsen af Store Bededag til eventuel afskaffelse, til kirkeministeren
2654339_0002.png
Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at en mulig afskaffelse eller flyt-
ning af en eller flere helligdage ikke i sig selv kan rejse spørgsmål i forhold
til grundlovens § 4, 2. led. Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfat-
telse, at en ordning, der ikke som sådan indebærer en afskaffelse eller flyt-
ning af helligdage, men f.eks. at en eller flere af folkekirkens helligdage med-
regnes i den almindelige arbejdstid, heller ikke kan antages at rejse spørgs-
mål i forhold til grundlovens §
4, 2. led.”
Der kan endvidere henvises til Højesterets dom af 23. marts 2017, hvor Høje-
steret fastslog, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte lovgivningsmagtens
og regeringens vurdering af, at den pågældende ordning, der gjorde det muligt
for to personer af samme køn at blive viet som ægtefæller i folkekirken, lå in-
den for rammerne af det evangelisk-lutherske bekendelsesgrundlag og dermed
inden for rammerne af grundlovens § 4.
Af Højesterets dom fremgår følgende om grundlovens § 4:
”Kompetencen til
at regulere folkekirkens forhold tilkommer lovgivnings-
magten og regeringen, der har et betydeligt skøn med hensyn til, hvilke
grænser det evangelisk-lutherske bekendelsesgrundlag sætter for en sådan
regulering.
Højesteret finder, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte lovgivningsmag-
tens og regeringens vurdering af, at den gennemførte ordning, der giver mu-
lighed for indgåelse af ægteskab mellem to personer af samme køn ved en
præst i den danske folkekirke, ligger inden for det evangelisk-lutherske be-
kendelsesgrundlag og dermed inden for rammerne af grundlovens § 4. Det
bemærkes herved, at Ministeriet for Ligestilling og Kirke indhentede et no-
tat fra Københavns biskop, der fandt, at ordningen med mulighed for indgå-
else af ægteskab mellem to personer af samme køn ved en præst ikke var i
strid med folkekirkens bekendelsesgrundlag.
Lovgivningsmagten og regeringen har ikke pligt til forud for regulering af
folkekirkens forhold at høre nogen kirkelig instans. Uanset dette skete der
forud for den gennemførte ordning
bl.a. inddragelse af landets biskopper.”
Folkekirkens bekendelsesgrundlag er i dansk sammenhæng fastlagt i Danske
Lov 2-1 og består af
”Den hellige Bibelske Skrift, det Apostoliske, Nicæniske og
Athanasii Symbol, den uforandrede Aar 1530 overgivne Augsburgske Beken-
delse samt Luthers lille Katekismus.”
Disse bekendelsesskrifter regulerer ikke, hvilke helligdage en evangelisk-lu-
thersk kirke skal have, og store bededag, der først er indført senere, omtales
ikke i bekendelsesgrundlaget.
Det er på den baggrund Kirkeministeriets foreløbige vurdering, at en afskaf-
felse eller flytning af store bededag som helligdag ikke er i strid med folkekir-
kens bekendelsesgrundlag.
Vurderingen finder desuden støtte i det forhold, at store bededag kun kendes i
Danmark, hvor dagen blev indført som helligdag ved kgl. forordning i 1686.
Med samme kgl. forordning blev dagen indført i Norge og på Island. På Island
blev dagen afskaffet som helligdag i 1893, mens man i Norge har ændret da-
gens placering flere gange
senest i 1950 - så dagen nu er placeret sidste
Akt nr.: 266542
Side 2
KIU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om Kirkeministeriets retlige vurdering og andet relevant materiale vedrørende udvælgelsen af Store Bededag til eventuel afskaffelse, til kirkeministeren
2654339_0003.png
søndag i oktober. Kirkeministeriet har ikke kendskab til, at bededag findes som
helligdag i andre evangelisk-lutherske kirker på verdensplan.
Jeg bemærker endvidere, at der hverken i biskoppernes udtalelse af 3. januar
2023 eller i jeres høringssvar af 18. januar 2023 til beskæftigelsesministerens
lovforslag om konsekvenserne ved afskaffelse af store bededag som helligdag
er bemærkninger om, at en afskaffelse vil være i strid med folkekirkens beken-
delsesgrundlag. I anfører således, at biskoppernes protest mod afskaffelsen af
store bededag som helligdag og den anvendte procedure ”ikke betyder, at hel-
ligdage ikke kan ændres”.
Jeg skal på den baggrund anmode om din vurdering af, om en afskaffelse af
store bededag som helligdag den 4. fredag efter påske isoleret set vil være i
strid med folkekirkens bekendelsesgrundlag. Jeg skal anmode om at modtage
din vurdering i skriftlig form senest fredag den 27. januar 2023.
Med venlig hilsen
Akt nr.: 266542
Side 3
Louise Schack Elholm