Kirkeudvalget 2022-23 (2. samling)
KIU Alm.del
Offentligt
Kirkeministeriet
Justitsministeriet
Notat om afskaffelse af store bededag som helligdag
31. januar 2023
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål A og spørgsmål 1-5 af 12. januar 2023
fra Folketingets Kirkeudvalg (Alm. del) er udarbejdet følgende notat om afskaffelse
af store bededag som helligdag.
1.
Grundlovens § 4 har følgende ordlyd:
Ӥ
4.
Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og understøttes
som sådan af staten.”
Bestemmelsen, der har indgået uændret i grundloven siden 1849, består af to led.
Første led angiver, at den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke, og
andet led pålægger staten at understøtte folkekirken.
Der henvises vedrørende Justitsministeriets vurdering af en mulig afskaffelse eller
flytning af en eller flere helligdage til besvarelsen af 11. juli 2012 af spørgsmål nr.
837 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Af besvarelsen fremgår følgende:
”Som
nævnt fremgår det af grundlovens § 4, 1. led, at den evangelisk-lutherske
kirke er den danske folkekirke. Det indebærer, at lovgivningsmagten skal re-
spektere den evangelisk-lutherske lære, således at der blandt andet ikke lovgives
eller administreres i modstrid hermed, jf. bl.a. Hans Gammeltoft-Hansen, Dan-
marks Riges Grundlov med kommentarer, red. af Henrik Zahle, 2. udgave
(2006), side 137.
Efter Justitsministeriets opfattelse må det antages, at en eller flere af folkekir-
kens helligdage kan afskaffes eller flyttes, hvis en sådan afskaffelse eller flytning
ikke strider mod den evangelisk-lutherske lære. Det tilkommer ikke Justitsmini-
steriet at vurdere, om en afskaffelse eller flytning af en eller flere helligdage stri-
der mod den evangelisk-lutherske lære. En sådan vurdering henhører under Mi-
nisteriet for Ligestilling og Kirke.”
[…]
”Som
det fremgår af det ovenfor anførte, har grundlovens § 4, 2. led, gennem
tiden givet anledning til nogen tvivl, men den gængse opfattelse i statsretlig og
kirkeretlig litteratur er dog, at udtrykket
”understøttelse” skal
forstås i vid for-
stand, dvs. som en forpligtelse for staten til at yde både økonomisk og moralsk
støtte. Bestemmelsen er også blevet forstået sådan i praksis.
Efter Justitsministeriets opfattelse må bestemmelsen i grundlovens § 4, 2. led,
antages at indebære en forpligtelse for staten til at yde en vis ikke-økonomisk
støtte til folkekirken. Efter Justitsministeriets opfattelse må det samtidig anta-
ges, at understøttelsens art og omfang er overladt til lovgiver.
Det er derfor Justitsministeriets opfattelse, at en mulig afskaffelse eller flytning
af en eller flere helligdage ikke i sig selv kan rejse spørgsmål i forhold til grund-
lovens § 4, 2. led. Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at en
ordning, der ikke som sådan indebærer en afskaffelse eller flytning af helligdage,
men f.eks. at en eller flere af folkekirkens helligdage medregnes i den almindelige