Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2674478_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23. februar 2023
J nr.
2023 - 953
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. januar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 59 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 59
Vil ministeren oplyse begrundelserne for til- og fravalg af teknologier i forbindelse
med klimapolitikken, herunder hvorfor f.eks. direct air capture nævnes, mens
cykler og toge ikke vurderes?
Svar
Som jeg forstår spørgsmålet, henviser Theresa Scavenius (ALT) til teknologier og
virkemidler, der præsenteres i Virkemiddelkataloget fra
Klimaprogram 2022.
Det skal først og fremmest bemærkes, at virkemiddelkataloget ikke afspejler til- og
fravalg af teknologier i forbindelse med klimapolitikken.
Virkemiddelkataloget er i stedet et fagligt produkt, som opsummerer eksempler på
initiativer, hvor det på nuværende tidspunkt er muligt at beregne omkostninger og
eventuel skyggepris.
Dernæst skal det bemærkes, at et virkemiddel i denne sammenhæng er et regule-
ringsmæssigt tiltag, som ændrer de incitamenter, forbrugere og/eller erhverv står
overfor, og som derigennem reducerer drivhusgasudledningen. Dette kan fx være
ændring i regulering, afgifter eller tilskud til specifikke teknologier.
Et virkemiddel er således i denne sammenhæng ikke en teknologi, aktivitet eller
transportform, som potentielt ønskes fremmet, men den ændrede regulering, afgift
eller tilskud som kan påvirke anvendelsen af teknologien, aktiviteten eller transport-
formen.
Generelt gælder det på transportområdet, at virkemidler, som ændrer på de relative
omkostninger ved de forskellige transportformer (herunder biler, cykler og toge),
skønnes at ændre på anvendelse af transportformerne.
Fx vil den reduktionseffekt, som skønnes ved en højere CO
2
-afgift på benzin og
diesel i vejtransporten, fremkomme både som følge af et mindre transportomfang
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om ministeriet vil uddybe, hvorfor cykler, tog eller andre alternativer til biltransporten ikke indgår som udvalgte virkemidler til at sænke CO2-udledningen i transportsektoren i præsentationen, jf. bilag 68 (KEF – alm. del, (internt))
2674478_0002.png
og mindre CO
2
-intensiv transport som følge af skift til andre transportformer samt
ændret grænsehandel. Således indgår anvendelsen af fx cykler og toge implicit i
beregningerne af en højere CO2-afgift på benzin og diesel i vejtransporten i virke-
middelkataloget.
I det omfang der forefindes andre relevante virkemidler til at fremme brugen af cyk-
ler og toge, vil disse kunne indgå i et opdateret virkemiddelkatalog i regeringens
kommende
Klimaprogram 2023.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2