Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2720234_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. juni 2023
J nr.
2023 - 1611
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 77 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 77
Vil ministeren under henvisning til slide 8 under punkt 3 i præsentationen ifm. den
tekniske gennemgang af klimamålene og implementering, jf. bilag 68 (KEF – alm.
del, (internt)), uddybe regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte ud-
valgte virkemidler i transportsektoren, herunder særligt uddybe, hvordan vurderingen
af de samfundsøkonomiske omkostninger ved sænkelse af hastighedsgrænsen til
100 km/t er beregnet, herunder antagelser om kørte kilometer, samt usikkerhederne
ved vurderingen og om de sundhedsmæssige konsekvenser ved reduceret støjforu-
rening er medtaget?
Svar
Der er ifm. Klimaprogram 2022 udarbejdet et virkemiddelskatalog med samfunds-
økonomiske beregninger for en række konkrete virkemidler, herunder på transport-
området,
jf. tabel 1.
Virkemidlerne er opstillet som simple eksempler på mulige initi-
ativer, men i langt de fleste tilfælde vil det kræve en væsentligt mere detaljeret ana-
lyse for at konsolidere beregningerne og for at kunne beslutte, hvordan et konkret
virkemiddel bedst kan indrettes og implementeres. Virkemiddelkataloget er ikke ud-
tømmende og indeholder, med enkelte undtagelser, kun virkemidler, hvor det på nu-
værende tidspunkt er muligt at beregne omkostninger og eventuel skyggepris,
jf. ta-
bel 1.
Tabel 1
Omkostninger på udvalge virkemidler i Transportsektoren
Reduktion i
2025 (mio. ton
CO
2
e)
CO
2
-afgift på benzin og diesel på yderligere 100 kr. per
ton
Pulje til driftsstøtte til produktion af PtX og iblanding (stor)
Pulje til driftsstøtte til produktion af PtX og iblanding (lille)
Forhøjelse af CO
2
e-fortrængningskrav til 10 pct.
Sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t**
0,4
0,0
0,0
1,4
0,5
Reduktion i
2030 (mio. ton
CO
2
e)
0,3
0,3 - 0,7
0,0 - 0,1
0,9
0,5
Gns. Skygge-
pris (kr./ton
CO
2
e)
3.400*
2.300 - 4.900
*
2.300 - 4.900
*
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/9
2.700
11.500
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0002.png
Pulje til støtte af CO₂-reduktioner ved anvendelse af PtX-
produkter
Pulje til drifts- og konverteringsstøtte til lastbiler
Stramning af energi- og miljøkrav til taxier fra 2025
Pulje til omstilling af større indenrigssøfartsruter med PtX-
brændstoffer
0,0
0,1
2.200 - 2.550
*
0,0
0,0
0,0
0,0-0,1
<0,1
0,0
1.950-5.400
*
5.750
2.000
Anm.:
*
Sideeffekter er ikke medregnet
**
Tiltaget vedr. sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t på motorveje er opdateret pba. en fejl i
tidligere beregning, jf.
afsnit om sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t på motorveje.
Kilde: Klimaprogram 2022
Metoden bag virkemidlerne tager alle udgangspunkt i fremgangsmetoden som be-
skrevet i
Finansministeriets Vejledning i samfundsøkonomiske konsekvensvurderin-
ger 2017,
og de klima- og energirelaterede forudsætninger følger
Klimastatus og
Fremskrivning 2022.
Ved udarbejdelse af virkemidlerne har det været nødvendigt at lægge en række for-
udsætninger og antagelser til grund. Dertil udestår der for visse virkemidler afgø-
rende vidensbehov. Der er på den baggrund væsentlige usikkerheder i de angivne
effekt- og omkostningsskøn, som baserer sig på et øjebliksbillede af foreløbig viden
og antagelser. Det kan således ikke udelukkes, at estimaterne vil ændres markant,
fx ifm. Klimaprogram 2023. Hertil kommer, at den konkrete implementering vil have
stor betydning for de forventede omkostninger og skyggepriser. Beregningsgrundla-
get og dertilhørende usikkerheder uddybes for de enkelte virkemidler i efterfølgende
afsnit.
CO
2
-afgift på benzin og diesel på yderligere 100 kr. pr. ton
Skatteministeriet oplyser, at virkemidlet, der blev regnet ifm. KP22, angiver en forhø-
jelse af CO
2
-afgiften på benzin og diesel med 100 kr. pr. ton CO
2
, hvilket svarer til en
afgiftsforhøjelse på ca. 23 øre pr. liter benzin og diesel før moms
1
. I 2022 er der CO
2
-
og energiafgift på benzin og diesel, der tilsammen udgør hhv. ca. 1.340 og 2.160 kr.
pr. ton CO
2
.
I beregningerne er anvendt beregningsforudsætninger fra Skatteministeriets græn-
sehandelsberegninger med konsekvensvurderinger af afgiftsforhøjelser for benzin
og diesel til vejtransport. Det bemærkes, at der er meget betydelig usikkerhed for-
bundet med forudsætningerne vedr. grænsehandelseffekterne og de afledte effekter
vedr. de øvrige bilafgifter (registrerings- og ejerafgift).
I beregningerne er der taget højde for, at højere brændstofafgifter skønnes at med-
føre, at der sælges færre, mindre og mere brændstoføkonomiske køretøjer. Der er
1
Med KF22’s forudsætninger om indholdet af biobrændstof i benzin og diesel til vejtransport
i 2030 svarer det til en afgiftsstigning på 23,5 øre pr. liter diesel og 21,6 øre pr. liter benzin.
Side
2/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0003.png
derimod ikke taget højde for de potentielt betydelige effekter via ændringer af ande-
lene af hhv. konventionelle biler og grønne biler (med lavere registrerings- og ejeraf-
gift).
Pulje til driftsstøtte til produktion af PtX og iblanding
Der blev ifm. KP22 regnet på en pulje, der skal yde driftsstøtte til produktion af PtX-
brændstoffer, så prisforskellen mellem fossile brændstoffer og PtX-brændstoffer ud-
lignes. Her er antaget en pulje på 300 mio. kr. fordelt over 3 år fra 2023 til 2025.
Nedenstående vurdering af støtteomkostninger og skyggepris tager udgangspunkt i
skønnede produktionsomkostninger for el (LCOE) fra havvind. Dertil er der skønnet
over omkostningerne forbundet med PtX, hvilket er behæftet med betydelig usikker-
hed. Det gælder både for de forventede anlægsomkostninger (CAPEX), men især
også prisen for el til elektrolyse, som udgør en væsentligt del af de samlede omkost-
ninger.
Det antages i beregningerne, at det er muligt at anvende metanolen i transportsek-
toren uden væsentlige investeringer i køretøjerne. Dette vurderes at være teknisk
muligt, men højere iblandingsstandarder af e-methanol end de i dag tilladte mæng-
der vil kræve accept fra køretøjsproducenter og operatører, som vil skulle udvide
garantier til at omfatte kørsel med større iblanding af metanol end aktuelt. Derfor er
kortsigtseffekterne skønnet med væsentlig større usikkerhed.
Støttebehovet er vurderet som den støtte, der skønnes nødvendig for at dække for-
skellen mellem de skønnede omkostninger ved at producere PtX metanol og e-die-
sel. Prisen er ex afgifter for fossil benzin og diesel. Laveste skøn er udarbejdet pba.
metanol baseret på brint produceret med landvind (udvidet egenproduktion), mens
højeste skøn er udarbejdet pba. e-diesel produceret brint produceret på havvind.
Driftsstøtte i 10 år på ca. 100 mio. kr. pr. år skønnes at kunne understøtte ca. 50-100
MW PtX anlæg og reducere CO
2
emission med 0,03-0,07 mio. ton CO
2
/år,
jf. tabel
2.
Tabel 2
Nuværende nationale CO
2
-fortrængningskrav frem til 2030
Støtte
(kr./GJ)
108
273
Støttebehov
(DKK/ton
CO2)
1.450
3.300
Støttebehov i 2030
Lavt (metanol i benzin)
Højt (e-diesel)
PtX (kr./GJ)
207
342
PtX (kr./GJ)
99
97
Skyggepris
2.300
4.900
Anm.: Skyggepris inkl. NAF og skatteforvridning
Kilde: Energistyrelsen, 2022
Side
3/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0004.png
Forhøjelse af CO
2
e-fortrængningskrav til 10 pct.
Der blev ifm. KP22 regnet på at forhøje det nuværende CO
2
e-fortrængningskrav for
brændstoffer til landtransport og mobile ikke-vejgående maskiner til 10 pct. fra 2025
og frem.
CO
2
e-fortrængningskravet omfatter både benzin, diesel og naturgas anvendt til
transportformål (landtransport – ikke sø- og luft). Fortrængningskravet omfatter ud
over vej- og banetransport også brændstoffer, der anvendes til intern transport (mo-
bile ikke-vejgående maskiner) såsom landbrugsmaskiner. Kravet udgjorde i 2022 en
fortrængning på 3,4 pct. (reduktion i vugge-til-grav udledningen pr. MJ ift. en fossil
reference på 94,1 g/MJ), stigende til 7 pct. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 3
Nuværende nationale CO
2
-fortrængningskrav frem til 2030
2022
Fortrængningskrav (pct.)
3,4
2025
5,2
2028
6,0
2030
7,0
Kilde: Energistyrelsen, 2022
Det er i beregningen forudsat, at kravet indføres med virkning fra 2025. I beregnin-
gerne er det antaget, at alle begrænsninger og regler, der er knyttet til det nuværende
krav, fastholdes. Dette omfatter begrænsninger for hhv. 1.g. biobrændstoffer og 2.g.
biobrændstoffer baseret på animalsk- og vegetabilsk- olie- og fedtaffald. Derudover
er der i beregningen taget afsæt i prisniveauerne for brændstoffer i 2022.
Frem til 2025 skønnes der stort set ikke at blive iblandet biobrændstoffer i diesel
leveret til anvendelse uden for transportsektoren. Det skønnes dog umiddelbart, at
blive tilfældet i takt med at fortrængningskravet øges. Det vurderes dog umiddelbart
ikke at omfatte biodiesel – men alene HVO eller PtX-brændstoffer i det omfang, der
er tale om ”drop-in” brændstoffer, der er uproblematiske at opbevare i lokale tanke
på f.eks. landbrugsejendomme og virksomheder. Beregningsteknisk er der her lagt
til grund, at den øgede anvendelse af biobrændstoffer alene sker i transportsektoren.
Et øget fortrængningskrav skønnes at føre til en øget anvendelse af VE-brændstof-
fer. Klimaeffekterne består dels af de direkte effekter af at erstatte fossile brændstof-
fer med VE-brændstoffer, og dels de afledte effekter af, at prisen på brændstof stiger,
når iblandingen af VE-brændstoffer øges. De afledte effekter er dels et mindre for-
brug af brændstoffer (reduceret trafikarbejde) og dels reduceret grænsehandel.
Samlet set skønnes en forhøjelse af det nuværende CO
2
e-fortrængningskrav til 10
pct. fra 2025 og frem, med væsentligt usikkerhed, at have en skyggepris på omtrent
2.700 kr. pr. ton CO
2
.
Side
4/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0005.png
Sænkelse af hastighedsgrænse til 100 km/t
I tidligere beregning af CO
2
-skyggeprisen for en hastighedsnedsættelse til brug i vir-
kemiddelkataloget for 2022, blev der i beregningerne fejlagtigt anvendte et for stort
trafikarbejde på motorvejene. Det resulterede i en væsentlig overvurdering af tidsta-
bet og derigennem CO
2
-skyggeprisen. Beregningerne er derfor opdateret i dette
svar. Som følge heraf er skyggeprisen for tiltaget opgjort til 11.500 kr./ton CO
2
e, hvor
den tidligere var opgjort til 46.250 kr./ton CO
2
e.
Transportministeriet oplyser, at der ifm. KP22 og indeværende opdatering af tiltaget
er regnet på en nedsættelse af den generelle hastighedsbegrænsning fra 130 km/t
til 100 km/t gennem en lovændring. Med gennemførsel af tiltaget vil skiltning med
lokale hastighedsbegrænsninger skulle tildækkes, bortset fra strækninger med en
hastighedsbegrænsning på under 100 km/t.
Af færdselssikkerhedsmæssige hensyn og af hensyn til politiets muligheder for ef-
fektiv håndhævelse er det nødvendigt, at initiativet omfatter alle personbiler, uanset
type af drivmiddel. Det vil sige, at initiativet både bør omfatte benzin-, diesel-, hybrid-
og elbiler.
En nedsættelse af hastighedsgrænsen giver et tidstab, da det vil tage længere tid for
erhverv og privatpersoner at transportere sig fra A til B. Trafikanter, der bliver på
motorvejene, kører langsommere med den nye tilladte hastighed. Nogle vil i stedet
vælge andre ruter, med lavere skiltede hastigheder. Endeligt vil nogle skifte adfærd,
f.eks. ved at blive hjemme eller benytte andre transportmidler, hvilket giver et nytte-
tab i forhold til dagens situation. Ændret adfærd og rutevalg giver færre kørte km,
hvilket medfører mindre trængsel generelt - specielt på motorvejene. Der kan dog
lokalt være mere trængsel på de veje, som trafikanterne vælger i stedet for motor-
veje.
Ud over tidstabet vil en nedsættelse af hastigheden og dermed en længere trans-
porttid medføre et reduceret arbejdsudbud, dels fordi arbejdstagere vil være mindre
villige til at rejse langt for at tage et job, og dels fordi reallønnen vil falde som følge
af virksomhedernes forøgede omkostninger, som veksles til højere priser for forbru-
geren. Den lavere hastighed og de færre kørte km vil føre til lavere luftforurening,
færre uheld og mindre CO
2
-udledning. Det er dog de færre kørte km, som vil bidrage
med langt den største effekt til dette.
Ligeledes forventes der at være en positiv effekt mht. støj, som ikke er medtaget i
disse beregninger. Samlet set er omkostningerne ved tiltaget dog markant større end
gevinsterne, og tiltaget giver derfor et samfundsøkonomisk tab. Sat i forhold til tilta-
gets CO
2
-effekt, giver det en relativ høj skyggepris på ca. 11.500 kr./ton CO
2
e.
Den opdaterede vurdering af tiltagets gennemsnitlige skyggepris er baseret på kørs-
ler med den landsdækkende trafikmodel GMM for årene 2025 og 2030, og dermed
med det trafikarbejde, som modellen beregner i de år – dvs. med trafikvækst frem til
de respektive år. I beregningen tages der også hensyn til, at størrelsen på bilparken
Side
5/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0006.png
forventes at stige (Vejdirektoratet) og at der forventes at komme flere elbiler (Klima-
status- og fremskrivning 2023).
I vurderingen er medtaget effekter for uheld, tid, luftforurening og klima, men ikke
støj. Tidligere beregninger af hastighedsnedsættelser på motorveje i støjramte om-
råder tyder på, at den samfundsøkonomiske effekt af en nedsættelse på alle motor-
veje, hvoraf mange er placeret i landområder, vil være betydeligt mindre end f.eks.
effekten for klima, som har en relativt begrænset betydning. Det vurderes derfor, at
støj kun vil have marginal betydning for resultatet, hvilket lægges til grund for, at støj
og dermed støjrelaterede helbredseffekter ikke er medregnet. Det vil være muligt at
inkludere støj, hvis tiltaget skal analyseres yderligere.
Angående usikkerheder ved vurderingen kan det fremhæves, at beregningerne er
lavet under forudsætning af, at hastighedsgrænserne overholdes. Hertil er eventuelle
omkostninger til skiltning og håndhævning af hastighedsgrænserne m.v. ikke med-
taget.
Beregningerne indeholder desuden en række forudsætninger – herunder fx priser på
brændstof. Hæves disse vil trafikarbejdet i udgangspunktet blive reduceret, og som
følge heraf vil effekten af en evt. hastighedsnedsættelse ligeledes være mindre.
Pulje til drifts- og konverteringsstøtte til lastbiler
Der er ifm. KP22 udarbejdet skøn for etablering en pulje, der kan yde støtte til køb af
tunge nulemissions køretøjer (lastbiler og skraldebiler mv.). Der er konkret regnet på
en pulje på 300 mio. kr. fordelt over 3 år fra 2023 til 2025. Skyggeprisen for puljen
skønnes at være ca. 5.750 kr. pr. ton CO
2
.
Det er regnet på støtte svarende til 50 pct. af merprisen for indkøb af nulemissions
lastbiler. Der er alene regnet på el-lastbiler. Brintlastbiler vil ligeledes kunne opnå
støtte, men i den omfattede periode skønnes det, at brintkøretøjer vil være dyrere
både i anskaffelse og drift, og behovet for støtte (og erhvervets egne omkostninger)
derfor vil være højere – med den samme klimaeffekt, hvormed skyggeprisen vil være
højere. Der ydes alene tilskud til merprisen for anskaffelse.
Der er benyttet forbrugsdata (km/l og km/KWh) og drivmiddelpriser fra Transportøko-
nomiske Enhedspriser
2
. Emissionsdata er baseret på dels Alternative Drivmidler
(fsva. CH
4
og N
2
O) og dels beregninger baseret på KF22 (for iblandingsprocenter for
biobrændstoffer). Årskørsel er sat til 80.000 km og levetiden til 8 år med en skrap-
værdi på 25 pct.
Prisen er baseret på tal fra Volvo (fra deres lancering af lastbiler på el i foråret 2022).
Prisen er skønnet at falde over tid, således at prisen på en el-lastbil udgør 3 mio. kr.
2
Det skal især bemærkes, at afgiften på el stiger markant fra 2030 til 2031, da ordningen med
lav elafgift kun gælder til og med 2030.
Side
6/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0007.png
i 2023 og 2,5 mio. kr. i 2025. Lastbiler, der opnår støtte i 2023 har første driftsår i
2024 og så fremdeles.
Det antages, at en støtte på halvdelen af meromkostningerne til køb af en el-lastbiler
er tilstrækkelig til, at puljen kan få afløb. Dette er dog forbundet med en vis usikker-
hed, da der også med støtte er tale om øgede omkostninger for vognmanden, både
til indkøb af lastbil og ladestander(e), men også ukendte elementer knyttet til repa-
ration og vedligehold samt gensalgsværdi.
Det bemærkes, at der generelt er stor usikkerhed knyttet til beregningerne. Disse er
bl.a. knyttet til merprisen på ellastbiler, reel levetid ved el-drift, årskørsler, priser på
drivmidler, iblanding af VE-brændstoffer i diesel og skrapværdi mv. Resultaterne er
især følsomme for ændringer i prisforskel – og den antagede årskørsel (og leveti-
den). Der er derfor regnet på følsomhed for disse,
jf. tabel 4.
Det bemærkes, at der i
følsomhedsberegningerne er tale om simple beregninger uden eventuelle afledte ef-
fekter som fx at en lavere årskørsel også kunne resultere i en højere skrapværdi.
Tabel 4
Følsomhedsberegninger (2022-priser)
Skyggepris (med side- Skyggepris (uden side-
effekter)
effekter)
Pulje til drifts- og konverteringsstøtte
Årskørsler ændres fra 80.000 til 100.000 km.
Årskørsler ændres fra 80.000 til 50.000 km.
Øget CO
2
-afgift (på diesel) svarene til en kvotepris på 750
kr./t.
Prisen på el-lastbilen sænkes med yderligere 200.000 i
hvert år (2023, 2024 og 2025). Ud over det prisfald, der el-
lers var forudsat
5.750
4.500
9.400
6.000
5.300
-
4.700
9.600
6.200
5.500
Kilde: Energistyrelsen, 2022
Stramning af energi- og miljøkrav til taxier fra 2025
Transportministeriet oplyser, at der ifm. KP22 blev regnet på en stramning af energi-
og miljøkravene til taxier, så alle nyindregistrerede taxier fra 2025 skal være nule-
missionskøretøjer. Transportministeren strammede senest energi- og miljøkravene
den 1. juli 2020, således at nyindregistrerede taxier fra den 1. januar 2021 eller se-
nere i kategorien almindelig bil skal opfylde krav til energiklasse A++ eller bedre.
Effekten af tiltaget er beregnet ved at udregne et basisscenarie og et scenarie med
stramninger. I basisscenariet antages det, at 1/3 del af alle taxier udskiftes årligt og
at andelen af nye taxier som er el-taxier, er den samme som andelen af nysalget for
personbiler, der er elbiler i KF22. I scenariet med stramning af krav, antages at alle
nye taxier fra 2025 er el-taxier.
Det bemærkes, at tallene er fra medio 2022, hvorfor den seneste udvikling og ten-
dens på området ikke afspejles i tallene, og derfor fx kan blive ændret ifm. virkemid-
delskataloger i senere klimaprogrammer.
Side
7/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0008.png
Pulje til omstilling af større indenrigssøfartsruter med PtX-brændstoffer
Der blev ifm. KP22 regnet på en pulje til omstilling af større indenrigssøfartsruter med
PtX-brændstoffer gennem en pulje til driftsstøtte i 10 år på ca. 100 mio. kr. om året.
Virkemidlet er vurderet pba. af omstilling til sejlads på e-ammoniak. Det antages her
at ammoniak har samme virkningsgrad som det nuværende brændstof (typisk gas-
olie).
Nedenstående vurdering af støtteomkostninger og skyggepris tager udgangspunkt i
skønnede produktionsomkostninger for el (LCOE) fra havvind. Det bemærkes, at der
er stor usikkerhed om omkostningerne forbundet med PtX, både om de forventede
anlægsomkostninger (CAPEX), men især om prisen for el til elektrolyse, som udgør
en meget stor del af de samlede omkostninger.
Sejles ruten Odden-Århus på PtX-produktet e-ammoniak eller e-metanol, skønnes
den årlige CO
2
-besparelse ved driften at være knap 0,1 mio. ton CO
2
årligt i 2030.
Omlægges færgeruten Odden-Århus til at sejle på e-ammoniak fremstillet via PtX,
skønnes energiforbruget på ca. 1,7 PJ/år at kunne dækkes af ammoniak produceret
fra brint fra et elektrolyseanlæg på ca. 200MW. De økonomiske omkostninger ved
etablering af et 200MW elektrolyseanlæg er betragtelige og behæftet med stor usik-
kerhed. Meromkostninger ved konvertering af færgerne fra gasolie til ammoniak af-
hænger af, om der skal konverteres en eksisterende færge eller der indkøbes nye
færger med ammoniak-drift, og vurderingen er behæftet med stor usikkerhed.
COWI har vurderet
3
omkostningerne til konvertering af Odden-Århus færger til bio-
metanol, og i beregningen er simpelt antaget, at omkostningerne ved konvertering af
en færge på Odden-Århus linjen til e-ammoniak vil være det dobbelte af en konver-
tering til bio-metanol svarende til ca. 115 mio. kr.
Støttebehovet er vurderet som den støtte, der skønnes nødvendig for at dække for-
skellen mellem de skønnede omkostninger ved at producere PtX brændstof og pri-
sen for de fossile produkter (eksklusiv afgifter), som PtX brændstofferne forventes at
fortrænge (diesel). De statsstøtteretlige forhold er ikke vurderet.
Driftsstøtte i 10 år på ca. 100 mio. kr. pr. år skønnes at kunne understøtte ca. 80-100
MW PtX anlæg og reducere CO
2
-udledningerne med 0,04-0,06 mio. ton/år,
jf. tabel
5.
3
COWI:
Grøn omstilling af danske færgeruter,
april 2021, samt
Model for indenrigsfærger,
dec. 2020
Side
8/9
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om regneprincipperne bag vurderingen af hver af de fremførte udvalgte virkemidler i transportsektoren
2720234_0009.png
Tabel 5
Støttebehov ved ammoniak til indenrigs skibsfart, hhv. inkl. og ekskl. evt. støtte til konvertering
Ammoniak eller metanol i ICE
Nødvendig støtte 2030
Ammoniak
kr./GJ
Gasolie
omk.
kr./GJ
Ca. 100
Ca. 100
Ca. 100
Støtte til
konverte-
ring af
færge
-
20
10
Støttebehov Støttebehov Skyggepris,
kr./GJ i alt
kr./ton CO
2
kr./ton
Ammoniak ekskl. konverterings-
støtte
Ammoniak inkl. konverterings-
støtte
Metanol inkl. konverteringsstøtte
215
215
265
115
135
175
1.600
1.800
2.300
2.200
2.600
3.400
Anm.: Skyggepris inkl. skatteforvridning
Kilde: Energistyrelsen, 2022
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
9/9