Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
2. februar 2023
J nr.
2023 - 172
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 6. januar 2023 stillet mig
følgende spørgsmål 5 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lise Bech (DD)
Spørgsmål 7
Vil ministeren sikre, at barriererne for at etablere solcelleanlæg på kommunale
bygninger fjernes, så det f.eks. ikke kræves, at solcelleanlægget drives som
selvstændigt selskab, eller så det bliver rentabelt for kommunerne at producere
deres egen grønne strøm?
Svar
Regeringen forpligter sig generelt til at afdække og afskaffe uhensigtsmæssige
barrierer for udbygningen af vedvarende energi, herunder solceller. Som følge
af blandt andet Folketingets
beslutningsforslag nr. B 160 om en strategi og plan
for udbygning af solceller frem mod 2030
fra 8. juni 2022 og
Klimaaftale om
grøn strøm og varme
fra 25. juni 2022, er der et arbejde i gang med at afdække
uhensigtsmæssige barrierer for opsætning af solceller. Resultaterne af dette ar-
bejde vil blive forelagt forligskredsen.
Jeg deler ikke opfattelsen af, at kravet om selskabsudskillelse udgør en uhen-
sigtsmæssig barriere. Kommuner kan – som alle andre – opsætte solcelleanlæg
på deres bygninger. På den måde har kommuner mulighed for at opnå fordelag-
tige tariffer og besparelser på elprisen ved opsætning af solceller på egne byg-
ninger. Men det skal ske via et udskilt selskab eller en tredjepart. I praksis bety-
der det, at kommunerne ikke har adgang til fritagelse for betaling af elafgift for
kommunens forbrug. En ophævelse af kravet vil udgøre en uforholdsmæssig høj
indirekte støtte til offentlige institutioners solceller, hvilket ikke er hensigtsmæs-
sigt i en situation, hvor solceller mange steder etableres uden tilskud.
I forhold til tariffer er det værd at bemærke, at offentlige bygninger, som benytter
egetforbrug af VE, er fritaget for distributionstarif og transmissions-, net- og sy-
stemtarif for den del af elektriciteten, der egetforbruges. De vil dog blive pålagt
enten rådighedstarif eller rådighedsbetaling, som er en lavere tarifsats, der dæk-
ker udgifterne ved at have det kollektive net til rådighed.
Kravet om kommunal selskabsudskillelse blev indført i 1999 og er til for at sikre
en klar adskillelse af kommunens kerneopgaver – altså borgernær velfærd som
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2