Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2663713_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. februar 2023
J nr.
2023 - 749
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. januar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 57 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 57
Energipriserne er faldet igen, men der er en risiko for, at priserne vil stige igen til
næste vinter. Vil ministeren oplyse, hvad forventningerne er til næste vinter? Og vil
ministeren i den forbindelse oplyse, hvilke beredskabsplaner vi har i tilfælde af
energimangel, hvilke overvejelser der er til rationering af energi, hvilke muligheder
vi har for at undgå høje energipriser, og hvilken strategi eller plan vi bør implemen-
tere i de næste seks til ni måneder?
Svar
Priserne er generelt faldet siden august 2022, men grundet en presset forsyningssi-
tuation forventes der fortsat usikkerhed på energimarkederne de næste år med ri-
siko for højere priser sammenlignet med de historiske energipriser.
Danmark er en del af et liberalt europæisk energimarked, hvor energipriserne sæt-
tes på internationale børser. Det er derfor svært for Danmark at løfte forsynings- og
prisproblemstillingen alene, hvilket derimod kræver handling på tværs af Europa og
særligt i koordination med vores nabolande. Frem mod næste fyringssæson er det
centralt for både priser og forsyningssikkerhed, at Danmark og resten af EU fortsat
sparer på energien, og at det europæiske marked fortsætter med at fungere. Det
bemærkes dog, at selvom markedet fungerer, er det ingen garanti for lave energi-
priser.
Hvis der skulle opstå en krisesituation med mangel på energi, har Danmark bered-
skabsplaner klar for at sikre prioritering af energi blandt energiforbrugerne. Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet arbejder desuden løbende på at opdatere bered-
skabsplanerne, som kan understøtte den danske forsyningssikkerhed.
Hvis Danmark skulle stå i en situation med strømmangel, kan de enkelte distributi-
onsselskaber (netselskaber) være nødsaget til at lukke for strømmen i afgrænsede
områder i kortere perioder (max to timer pr. område), indtil der igen er balance mel-
lem produktion og forbrug (’brownouts’). Brownouts er et nødinstrument og det sid-
ste værktøj, der tages i brug for at forhindre, at elsystemet bryder sammen, og alle
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om forventningerne til næste vinters energipriser
2663713_0002.png
mister strømmen ved blackout. De enkelte myndigheder har selv ansvaret for, at
der er et passende beredskabsniveau i deres sektor, herunder at kritiske aktører
har sikret nødstrøm til kritiske funktioner i tilfælde af brownouts.
Derudover har Danmark en nødforsyningsplan for gas (nødplan), som kan iværk-
sættes, hvis markedskræfterne sættes ud af spil, og gas ikke længere flyder på
tværs af landegrænser. Nødplanen sikrer en hensigtsmæssig prioritering af gas i
en nødsituation, herunder bl.a. at der er gas til beskyttede kunder (bl.a. husholdnin-
ger) i min. 30 dage. Den overordnede forventning er, at der er høj grad af sikkerhed
for, at husholdninger vil have adgang til gas i fyringssæsonen 2023/24, da nødpla-
nen vil prioritere gassen til husholdningerne (beskyttede kunder), og at det ikke vil
være nødvendigt at afbryde gasforsyningen til ikke-beskyttede kunder (virksomhe-
der med stort gasforbrug) i fyringssæsonen 2023/24, hvilket imidlertid er forbundet
med usikkerheder, herunder vejret, eksterne hændelser og videreførsel af gennem-
førte energibesparelser.
I tilfælde af en oliekrise kan det blive aktuelt at frigive olie fra beredskabslagrene,
iværksætte forbrugsbegrænsende tiltag og som nødinstrument at begrænse oliefor-
bruget gennem prioritering af brugergrupper. Det vil komme an på en situationsspe-
cifik vurdering, hvilke(t) tiltag der iværksættes, men prissignalet skønnes umiddel-
bart i sig selv at have væsentlig påvirkning af forbruget i en krisesituation.
Energiforsyningen i Danmark er for nuværende stabil på tværs af alle energikilder,
og vurderingen er fortsat, at det ikke bliver nødvendigt at afbryde strøm- eller gas-
forsyningen til forbrugerne i denne vinter. Vurderingen er også, at vi står et godt
sted, og er relativt godt rustet til også at komme igennem næste vinter uden energi-
knaphed, hvis energibesparelser fastholdes. En af årsagerne til, at forsyningssitua-
tionen på nuværende tidspunkt er stabil, skyldes danskerne og europæernes ind-
sats med at spare på energien. Det betyder dog ikke, at den potentielle forsynings-
krise er afblæst. Det er derfor centralt for både forsyningssikkerheden og energipri-
serne, at danskerne og resten af EU bl.a. fortsætter med at spare på energien frem
mod næste vinter og lader prissignalet virke for at tilskynde til energibesparelser.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2