Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2770453_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. oktober 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 461 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 461
Vil en fritagelse fra prisloftet medføre, at potentielt strandede omkostninger ved at
anvende overskudsvarme fra Viking Link ikke længere er en hindring for at gen-
nemføre udnyttelsen af overskudsvarme fra omformeren?
Svar
Indledningsvist skal jeg tydeliggøre, at der ikke med den nuværende regulering er en
mulighed for at blive fritaget fra prisloftsreguleringen. Der er imidlertid indbygget flek-
sibilitetsmuligheder i reguleringen, bl.a. mulighed for at opnå et individuelt prisloft.
Dette skal tage højde for situationer, hvor det nationale prisloft ikke tager tilstrække-
ligt hensyn til lokale eller særlige forhold.
Det er Forsyningstilsynet, der som uafhængig tilsynsmyndighed i det konkrete til-
fælde træffer afgørelse om, hvorvidt der kan fastsættes et individuelt prisloft, og hvad
niveauet på dette vil være. Jeg kan derfor ikke svare konkret på mulighederne i for-
hold til projektet ved Viking Link.
I forhold til den del af spørgsmålet, der vedrører strandede omkostninger, vil jeg
lægge til grund, at der med strandede omkostninger henvises til situationer, hvor en
investering – her fjernvarmeselskabets investeringer i anlæg knyttet til udnyttelses af
overskudsvarme – tages ud af brug, fejler, rammes af konkurs eller lignende, inden
investeringen er afskrevet.
Hvorvidt sådanne risici, herunder ift. økonomi og forsyningssikkerhed, kan håndteres
i det konkrete projekt ved Viking Link, vil skulle vurderes af det lokale fjernvarmesel-
skab. Relevante forhold for udnyttelse af overskudsvarme er uddybet i svar på KEF
alm. del spm. 434.
Jeg vil afslutningsvist gøre opmærksom på, at såfremt der ikke var en særskilt pris-
regulering af overskudsvarme, ville prisen skulle holde sig under den såkaldte sub-
stitutionspris. Substitutionsprisen er fastsat ud fra omkostninger ved eksisterende,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 461: Spm., om en fritagelse fra prisloftet vil medføre, at potentielt strandede omkostninger ved at anvende overskudsvarme fra Viking Link ikke længere er en hindring for at gennemføre udnyttelsen af overskudsvarme fra omformeren
2770453_0002.png
lokale anlæg. Jeg vil desuden henvise til mit svar på KEF alm. del spm. 460 for yder-
ligere beskrivelse af forskellen på VE-prisloftet og substitutionsprisen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2