Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. oktober 2023
J nr.
2023-4961
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 448 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 448
Vil ministeren oversende en oversigt over, hvilke tiltag der vil indgå, hvis Danmark
skal lukke mankoen i forhold til LULUCF-forpligtelsen omkostningseffektivt (sam-
fundsøkonomisk set), og hvad skyggeprisen pr. ton CO2 vil være for de enkelte til-
tag?
Svar
EU’s Fit for 55-pakke i ultimo 2022 medførte bl.a. en opjustering af Danmarks re-
duktionsforpligtelser under EU’s LULUCF-forordning. LULUCF-forordningen omfat-
ter drivhusgasudledninger og -optag fra LULUCF-sektoren (Land Use, Land Use
Change & Forestry), dvs. nettoudledninger fra dyrket jord, græsarealer, vådområ-
der, skov og bebyggelse.
Alle nationale initiativer der sænker nettoudledningerne i LULUCF-sektoren vil såle-
des bidrage til indfrielse af LULUCF-forpligtigelserne. Eksempelvis vil tiltag som
øger CO
2
e optaget fra skove via skovrejsning, eller tiltag som sænker udledninger
fra lavbundsjorde via udtagning, bidrage til indfrielse af LULUCF-forpligtigelserne.
Hertil tillader LULUCF-forordningen at LULUCF-forpligtigelserne kan indfries via
brug af fleksibilitetsmekanismer. Der er tre fleksibilitetsmekanismer under LULUCF-
forordningen, hhv. 1) annullering af udledningsrettigheder i byrdefordelingsaftalen,
2) køb af andre medlemsstaters LULUCF-kreditter og 3) fleksibilitet for arealanven-
delse, jf.
boks 1.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2