Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2660199_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
9. februar 2023
J nr.
2023 - 477
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 17. januar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 45, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål 45
Forbrugerrådet Tænk udtaler i »Forbrugerråd: Nu er det helt umuligt at gennem-
skue elregningen«, Politiken.dk, 15. januar 2023, at tarifmodel og prisforhøjelser er
svært gennemskuelige. Deler ministeren denne kritik, og hvad agter ministeren at
gøre for at sikre danskerne mod disse monopoler?
Svar
Flere netvirksomheder har hævet nettarifferne fra 1. januar 2023. Stigningen i net-
tariffen flere steder i landet skyldes for det første øgede omkostninger hos netvirk-
somhederne, herunder særligt som følge af de høje elpriser, der øger omkostnin-
gerne til nettab. Nettab er den del af strømmen, der går tabt i nettet inden den når
ud til forbrugeren, ved fx at blive til varme. Når elprisen er høj, er prisen på den
strøm, der går tabt, også høj. Netvirksomhedernes omkostninger til dækning af net-
tab videreføres til elforbrugerne over eltarifferne. Elforbrugere kan derfor opleve, at
stigende elpriser med en vis forsinkelse kan lede til stigende tariffer. Derudover har
højere renter, generelle prisstigninger i samfundet, tilpasning af indtægtsrammer
ved overgang til ny reguleringsperiode og ændrede opgaver bl.a. som følge af den
grønne omstilling også medføre forøgelse af indtægtsrammerne.
For det andet er netvirksomhederne flere steder i landet fra 1. januar 2023 overgået
til en ny tarifstruktur (tarifmodel 3.0), der er udviklet af Green Power Danmark og
som giver mulighed for højere nettariffer om aftenen og om vinteren og lavere f.eks.
om natten og om sommeren. Udgangspunktet for tarifmodellen er, at den ikke i sig
selv skal medføre højere tariffer på årsbasis for den gennemsnitlige elforbruger.
De tidsdifferentierede tariffer skal afspejle omkostningerne i elnettet ved at forbruge
elektricitet på forskellige tidspunkter og tilskynde elforbrugerne til at flytte elforbrug
til tidspunkter, hvor elnettet er mindre belastet. Der kan således opnås en mere op-
timal udnyttelse af det kollektive elnet, der på sigt kan medføre en lavere tarifbeta-
ling for brugerne af nettet og dermed bidrage til at sikre en omkostningseffektiv
grøn omstilling for forbrugere og samfundsøkonomien.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om kommentar til Forbrugerrådet Tænks udtalelse i Politiken.dk, den 15/1-23 om, at tarifmodel og prisforhøjelser er svært gennemskuelige
2660199_0002.png
Politikens artikel fra 15. januar 2023 stiller sig kritisk over for sammenfaldet mellem
store stigninger i nettariffen som følge af høje elpriser på den ene side og overgan-
gen til tarifmodel 3.0 på den anden side. Dette sammenfald gør det ganske rigtigt
sværere for forbrugeren at sammenligne priserne mellem fjerde kvartal 2022 og
første kvartal 2023. Jeg noterer mig dog, at Green Power Denmark i deres princip-
notat om tarifmodel 3.0 oplyser at
”modellen for en kunde med et for det pågæl-
dende tilslutningsniveau gennemsnitligt forbrugsmønster ikke vil opleve en mærk-
bar betalingsændring.”
Hermed forstås, at modellen ikke i sig selv fører til højere ta-
riffer på årsbasis for den gennemsnitlige elforbruger.
Jeg vil endelig gøre opmærksom på, at netvirksomhederne og Energinet, ifølge det
armslængdeprincip, som er fastsat i elmarkedsdirektivet, udvikler tarifmetoderne og
at disse godkendes af Forsyningstilsynet. Folketinget eller ministeren har således
begrænset mulighed for at diktere de konkrete metoder, som også nærmere rede-
gjort for i besvarelse af KEF alm. del spm. 42.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2