Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2766758_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
17. oktober 2023
J nr.
2023-4961
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 21. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 448 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 448
Vil ministeren oversende en oversigt over, hvilke tiltag der vil indgå, hvis Danmark
skal lukke mankoen i forhold til LULUCF-forpligtelsen omkostningseffektivt (sam-
fundsøkonomisk set), og hvad skyggeprisen pr. ton CO2 vil være for de enkelte til-
tag?
Svar
EU’s Fit for 55-pakke
i ultimo 2022 medførte bl.a. en opjustering af Danmarks re-
duktionsforpligtelser under
EU’s LULUCF-forordning.
LULUCF-forordningen omfat-
ter drivhusgasudledninger og -optag fra LULUCF-sektoren (Land Use, Land Use
Change & Forestry), dvs. nettoudledninger fra dyrket jord, græsarealer, vådområ-
der, skov og bebyggelse.
Alle nationale initiativer der sænker nettoudledningerne i LULUCF-sektoren vil såle-
des bidrage til indfrielse af LULUCF-forpligtigelserne. Eksempelvis vil tiltag som
øger CO
2
e optaget fra skove via skovrejsning, eller tiltag som sænker udledninger
fra lavbundsjorde via udtagning, bidrage til indfrielse af LULUCF-forpligtigelserne.
Hertil tillader LULUCF-forordningen at LULUCF-forpligtigelserne kan indfries via
brug af fleksibilitetsmekanismer. Der er tre fleksibilitetsmekanismer under LULUCF-
forordningen, hhv. 1) annullering af udledningsrettigheder i byrdefordelingsaftalen,
2) køb af andre medlemsstaters LULUCF-kreditter og 3) fleksibilitet for arealanven-
delse, jf.
boks 1.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 448: Spm. om, ministeren vil oversende en oversigt over, hvilke tiltag der vil indgå, hvis Danmark skal lukke mankoen i forhold til LULUCF-forpligtelsen omkostningseffektivt (samfundsøkonomisk set), og hvad skyggeprisen pr. ton CO2 vil være for de enkelte tiltag
2766758_0002.png
Boks 1
Fleksibilitetsmekanismer under LULUCF-forordningen
LULUCF-forordningen indeholder tre typer fleksibiliteter, som Danmark kan benytte som bidrag til at indfri sine
forpligtelser. Der skal tages stilling til eventuel brug af fleksibilitetsmekanismer efter hver endt forpligtelsesperiode,
dvs. i 2027 for perioden 2021-2025 og i 2032 for perioden 2026-2030.
1)
Fleksibilitet med byrdefordelingsaftalen: Hvis en medlemsstat ikke lever op til sine forpligtelser i LULUCF-
forordningen, kan forpligtelsen indfris gennem annullering af udledningsrettigheder i byrdefordelingsaftalen.
Fleksibiliteten kan benyttes inden for hver forpligtelsesperiode, men ikke på tværs af perioderne 2021-2025
og 2026-2030.
2)
Handel med kreditter: Medlemsstater kan købe og sælge LULUCF-kreditter fra og til andre medlemsstater,
såfremt disse er til rådighed. En medlemsstat får adgang til en mængde LULUCF-kreditter svarende til sin
eventuelle overopfyldelse af dens nationale forplgitelser efter hver forpligtelsesperiode, hvilket kan tilskynde
medlemsstaterne til at overimplementere deres egen forpligtelse. Det er uvist, i hvilket omfang der vil være
LULUCF-kreditter til rådighed efter endt forpligtelsesperiode, og til hvilken pris disse evt. ville handles, da
det vil være op til en indbyrdes aftale mellem medlemsstaterne.
3)
Fleksibilitet for arealanvendelse: Danmark har adgang til en begrænset fleksibilitet for en eventuel
manglende målopfyldelse i perioden 2026-2030 på 0,05 mio. ton CO2e under forudsætning af, at EU lever
op til sit samlede mål for LULUCF-sektoren på 310 mio. ton CO2e i 2030. Medlemsstaterne har adgang til
en lignende fleksibilitetsmekanisme for perioden 2021-2025, som dog i praksis ikke er relevant for Danmark
af regnskabstekniske årsager.
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Det bemærkes, at reduktioner i byrdefordelings- og LULUCF-sektorerne også vil bi-
drage til opfyldelsen af Danmarks nationale reduktionsmål, herunder Klimalovens
70 pct. reduktionsmål i 2030.
Det fremgår af kommissoriet for Ekspertgruppen for en Grøn skattereform, at der i
den endelige afrapportering
”skal inddrages hensyn til kommende EU-lovgivning
området, herunder en potentiel ny tilgang til regulering af landbrugets klimapåvirk-
ning gennem revision af byrdefordelingsaftalen og LULUCF-forordningen
i EU.”
Der pågår således et arbejde med at belyse virkemidler til at realisere Danmarks 70
pct.-mål og Danmarks forpligtigelser under byrdefordelingsaftalen og LULUCF-for-
ordningen.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2