Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2763556_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. oktober 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 435 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 435
Er ministeren enig i, at det kommende prisloft på overskudsvarme, der nu også
kommer til at omfatte projekter, der allerede er i drift, reelt er lovgivning med
tilbagevirkende kraft, der potentielt kan trække tæppet væk under økonomisk
velfunderede projekter, der er truffet beslutning om i god tro og i tråd med den
politiske aftale om at øge udnyttelsen af overskudsvarme?
Svar
Det er en del af den politiske aftale om prisregulering af overskudsvarme, at prislof-
tet også skulle gælde for eksisterende overskudsvarmeprojekter. Derfor blev det
med den politiske aftale også besluttet, at der skulle være en overgangsordning,
hvor der for eksisterende overskudsvarmeleverancer vil være mulighed for at for-
blive på nuværende regler i en afgrænset periode.
Hensigten med overgangsordningen har været at give virksomhederne mulighed
for at kunne tilpasse sig prisloftet senest den 1. januar 2024, og det er min vurde-
ring, at overgangsperioden gør dette muligt samtidigt med, at hensynene bag den
politiske aftale tilgodeses.
Det gælder for længerevarende kontraktforhold, at der ikke kan opnås garanti for,
at den offentligretlige regulering på sigt ikke vil kunne ændre sig. Det er derfor vig-
tigt, at virksomhederne tager de nødvendige juridiske forbehold i de tilfælde.
I forbindelse med at den nye prisregulering af overskudsvarme træder fuldt ud i
kraft 1. januar 2024, træder også en række fleksibilitetsmekanismer i kraft. Det dre-
jer sig bl.a. om muligheden for fjernvarmeselskabet til at opnå et individuelt prisloft.
Det bliver fx muligt i særlige tilfælde at få godkendt et individuelt prisloft i en peri-
ode, såfremt fjernvarmeselskabet kan dokumentere, at prisloftet ikke er en relevant
reference for det billigste alternative VE-baserede varmeproduktionsanlæg i deres
fjernvarmeområde, eller hvis den nye ordning rammer en fjernvarmevirksomhed
atypisk hårdt. Det er Forsyningstilsynet, der behandler og godkender en anmodning
om et individuelt prisloft.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm., om det kommende prisloft på overskudsvarme reelt er lovgivning med tilbagevirkende kraft
2763556_0002.png
Jeg henviser til svar på KEF alm. del spørgsmål 431, 434 og 452 for yderligere be-
skrivelse af hensynene bag prisreguleringen af overskudsvarme.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2