Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
11. oktober 2023
J nr.
2023 - 4118
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 13. september stillet mig føl-
gende spørgsmål 433 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Signe Munk (SF).
Spørgsmål 433
Prisloftsberegningen tager udgangspunkt i et gennemsnit af omkostningerne til en
varmepumpe og en biomassekedel. Er ministeren enig i, at denne metode kan bi-
drage til, at overskudsvarmeprojekter ikke bliver gennemført og eksisterende bio-
masseforbrug, der kunne være skubbet ud, fortsætter?
Svar
Det er korrekt, at beregningerne bag prisloftet for overskudsvarme tager udgangs-
punkt i omkostningerne til en 10 MW varmepumpe og en 6 MW fliskedel. Omkost-
ningerne fastlægges ud fra dels Teknologikataloget, dels faktiske priseftervisninger,
som tilgår Forsyningstilsynet. Hensigten bag de valgte forudsætninger er, at prislof-
tet skal afspejle de omkostninger til investering i et VE-anlæg, fjernvarmeselskabet
ville have, hvis overskudsvarmen ikke var til rådighed. For hensigten med prisloftet
i øvrigt henvises til svar på KEF alm. del spm 431.
Med prisloftet får fjernvarmeselskaberne et klart incitament til at overveje den sam-
lede business case for udnyttelsen af overskudsvarme, herunder de økonomiske
og tekniske risici projekterne kan indebære, uanset om der findes et prisloft eller ej.
Der henvises i øvrigt til svar på KEF alm. del spm 434.
Såfremt tilgængelig overskudsvarme ikke udnyttes – uanset om begrundelsen er
prisloftet eller andre forhold – vil det være op til fjernvarmeselskaberne at finde den
rigtige alternative varmeproduktionsform under hensyntagen til reglerne i varmefor-
syningsloven. Det vil både kunne være elbaseret fjernvarme, biomassebaseret
fjernvarme eller en helt tredje løsning.
Hvis en overskudsvarmekilde potentielt kan fortrænge eksisterende biomasse, vil
det endvidere være hensigtsmæssigt, at fjernvarmeselskaberne overvejer, hvordan
det påvirker de økonomiske forhold vedrørende de investeringer, der allerede er fo-
retaget i biomasse. Det vil afhænge af lokale forhold, om det samlet set er hen-
sigtsmæssigt at udnytte overskudsvarme til at fortrænge eksisterende biomasseba-
seret fjernvarme, uanset om prisloftet findes eller ej.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2