Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2762893_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. oktober 2023
J nr.
2023 - 4421
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. august stillet mig følgende
spørgsmål 380 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål 380
Vil ministeren levere en oversigt over de statslige midler, der siden 2019 er alloke-
ret til henholdsvis implementeringssporet og udviklingssporet, og hvor store årlige
reduktioner hvert spor samlet vil levere frem mod 2030, hvis man tager udgangs-
punkt i det laveste skøn? Udgifterne bedes opgjort med tilbageløb og adfærdseffek-
ter separat. Reduktionerne bedes opgjort som årlige reduktioner til og med 2030 og
ikke de akkumulerede reduktioner.
Svar
Der er ikke en entydig måde at opgøre hvor mange midler, der er allokeret til klima-
området. Der henvises derfor til den måde at opgøre midler, der er afsat til klima-
området, som blev anvendt i Finansministeriets svar til Finansudvalgets spørgsmål
nr. 7 (L 65) af marts 2023 stillet efter ønske fra Mona Juul. På den baggrund er der
udarbejdet en oversigt over prioriterede midler i politiske aftaler frem mod 2030, der
bidrager til at gennemføre den grønne omstilling,
jf. tabel 1.
Opgørelsen er afgrænset til store klimaaftaler og finanslove, som er indgået efter
aftalen om Danmarks klimalov fra december 2019. I de politiske aftaler opgøres de
samlede prioriterede midler, som afsættes til klimaområdet. Der skelnes derfor ikke
mellem prioriterede midler afsat til hhv. implementering og udvikling. Det bemær-
kes, at opgørelsen af prioriterede midler til klimaområdet indeholder afledt afgiftstab
og evt. administrationsomkostninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 380: MFU spm. om en oversigt over de statslige midler, der siden 2019 er allokeret til henholdsvis implementeringssporet og udviklingssporet
2762893_0002.png
Tabel 1
Prioriterede midler til klimaaf-
Reduktionseffekter (Mio. ton CO
2
e)
taler (Mia. kr. (2024-PL)
Aftaler siden klimalovens vedtagelse
Aftale om finansloven for 2020 (S, SF, RV
og EL)
Fremskrivning juni 2020 (BF20)
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020
(S, V, DF, RV, SF, EL, K, LA og ALT)
Aftale om fremtiden for olie- og gasindvin-
ding i Nordsøens (S, V, DF, RV, SF og K)
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten
(S, SF, RV, EL)
Aftale om finansloven for 2021 og Aftale om
stimuli og grøn genopretning (S, SF, RV, EL
og ALT)
Aftale om grøn skattereform (S, V, RV, SF
og K)
Andre ændringer fra BF20 til KF22
Fremskrivning april 2022 (KF22)
Dansk deltagelse i et "vigtigt projekt af fæl-
leseuropæisk interesse" (IPCEI) vedr. brint
(S, V, DF, SF, RV, EL, K, LA, ALT)
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
(S, V, DF, SF, RV, EL, K, NB, La og KD)
Aftale om finansloven for 2022 og Delaftale
om Investeringer i et fortsat grønnere Dan-
mark (S, SF, RV, EL, ALT og KD)
Andre ændringer fra KF21 til KF22
Fremskrivning april 2022 (KF21)
Aftale om udvikling og fremme af brint og
grønne brændstoffer (S, V, SF, RV, K, DF,
LA og ALT)
Grøn skattereform for industri mv. (S, V, SF,
RV, og K)
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022
(S, V, SF, RV, EL, K, DF, LA, ALT og KD)
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW
havvind og Energiø Bornholm (S, V, M, SF,
LA, K, EL, RV, DF, ALT)
Omprioriteringer mellem aftaler
Andre ændringer fra KF22 til KF23
Fremskrivning april 2023 (KF23)
Total mia. kr.
Total CO
2
e
117,7
-6,4
-12,9
1,2
16,3
3,2
1,5
-1,7
0,9
28,9
2,4
25,0
1,0
23,4
2,9
7,1
2020-2030
5,7
2025
-
45,7
-1,3
0
-1
-0,2
-0,5
-1,8
40,8
-
-1,2
-0,5
2,3
41,4
-
-1,3
-0,4
-
-
+0,3
39,7
2030
-0,5
43,1
-2,7
-0,01
-1,9
-0,2
-0,5
-2,0
35,0
-
-1,9
-0,51
0,9
33,6
-
-4,3
-0,4
-
-
+0,5
28,9
Anm.: Inkl. afledt afgiftstab, evt. administrationsomkostninger, men uden indtægter fra afgiftsforhøjelser. Der er korrigeret
for pris- og lønudviklinger med det generelle PL-indeks.
Kilde: Finansministeriet og
Klimaprogram 2023
og
Klimastatus og -fremskrivning 2023.
Der er i KF23 taget højde for
resultatet af det første udbud af CCUS-puljen vedtaget med
Klimaaftale for energi og industi mv. 2020.
Af Tabel 1 fremgår det, at der med afsæt i de indgåede aftaler i alt er prioriteret 117,7 mia. kr.
til klimaområdet fra 2020-2030. I tillæg til de allerede besluttede klimaaftaler
jf. tabel 1,
er der
reserveret et grønt råderum til større og længerevarende investeringer i klima, grøn energi og
miljø. Efter aftale om
Grøn skattereform for industri mv.
og en række andre politiske aftaler er
der reserveret 16,4 mia. kr. for perioden 2024-2030 i det grønne råderum.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 380: MFU spm. om en oversigt over de statslige midler, der siden 2019 er allokeret til henholdsvis implementeringssporet og udviklingssporet
2762893_0003.png
Aftalernes årlige reduktionseffekt, er typisk skønnet for 2025 og 2030 men ikke øvrige år,
jf.
tabel 1.
Den samlede reduktionseffekt af aftalerne skønnes i 2025 at udgøre ca. 6,4 mio. ton
CO
2
e og ca. 12,9 mio. ton CO
2
e i 2030. Med afsæt i beregningerne fra
Klimastatus og frem-
skrivning 2023
betyder den skønnede reduktionseffekt af aftalerne, at Danmarks samlede ud-
ledninger skønnes reduceret til ca. 39,7 mio. ton CO
2
e i 2025 og ca. 28,9 mio. ton CO
2
e i
2030.
Foruden prioritering af midler, er der med diverse aftaler bl.a.
Energiaftale af 22. marts 2012
og
Energiaftale af 29. juni 2018
vedtaget en række støtteordninger til vedvarende energi.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fremskriver udgifterne til VE-støtten ifm. de faste vur-
deringer i Økonomisk Redegørelse og Konvergensprogrammet til EU. Som det fremgår af
Ta-
bel 2
skønnes der samlede VE-støtteudgifter for i alt 48,2 mia. kr. i 2020-2030. Skønnene er
behæftet med væsentlig usikkerhed og ændres løbende, da støtteudgifterne bl.a. afhænger af
energipriserne.
Tabel 2
Skønnet støtte til vedvarende energi i 2020-2030
2020-2030
Mia. kr. (2024-PL)
Tilskud vedr. biogas
Tilskud vedr. havvind
Tilskud vedr. landvind
Tilskud vedr. vind diverse
Tilskud vedr. solceller
Tilskud vedr. biomasse
Total
30,7
5,3
3,2
2,2
0,3
6,6
48,2
Anm.: De skønnede støtteudgifter er behæftet med væsentlig usikkerhed. Skønnet for biogasstøtte indeholder ikke biogasordningen fra
Klimaaftale for energi og industri mv (KEI20) samt ny pulje til VE på mindre tilgængelige arealer og udgifter til regulering af
metantab fra biogasproduktion fra Klimaaftale om grøn strøm og varme, idet disse udgifter indgår i aftaleøkonomien for hhv.
KEI20 og Klimaaftale om grøn strøm og varme
jf. tabel 1.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. De skønnede støtteudgifter er baseret på hhv. statsregnskaberne for 2020-2022 og VE-
fremskrivningen for 2023-2030. VE-fremskrivningen er senest anvendt til at udarbejde FFL24, hvor der fremgår nye skøn for
2023-2027,
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3