Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2743006_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
29. august 2023
J nr.
2023-4373
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 16. august stillet mig følgende
spørgsmål 379 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål 379
Regeringen har bebudet en forøgelse af det nationale iblandingskrav til biobrænd-
stoffer i fossile brændstoffer. Vil ministeren vurdere, om et sådan tiltag er i strid
med klimalovens formålsparagraf, hvori det eksplicit står, at den danske klimaind-
sats »skal medføre reelle indenlandske reduktioner, men samtidig skal det sikres,
at danske tiltag ikke blot flytter hele drivhusgasudledningen uden for Danmarks
grænser«, jf. § 1, stk. 4, nr. 4, da en øgning af iblandingskravet over en meget kort
årrække blot vil skubbe udledningerne til andre lande – særligt hvis man inkluderer
afledte effekter?
Svar
Det er vurderingen, at regeringens forslag om at forhøje CO
2
-fortrængningskravet
og indføre et loft over 1. generations brændstoffer vil indebære, at 2025-mankoen
indfris med avancerede VE-brændstoffer eller PtX-brændstoffer. Forslaget fører
derfor ikke til afledte effekter i form af indirekte ændringer i global arealanvendelse
(ILUC),
jf. VE-direktivet bilag 8.
Herudover kan jeg henvise til, at klimalovens § 1 stk. 4 indeholder en række
guidende principper og fastslår, at en vægtning eller prioritering af principperne be-
ror på en konkret vurdering:
”Klimaindsatsen skal ske under hensyntagen til en række guidende principper:
1) Klimaudfordringerne er en global problemstilling. Derfor skal Danmark være et
foregangsland i den internationale klimaindsats, som kan inspirere og påvirke re-
sten af verden. Danmark har derudover både et historisk og moralsk ansvar for at
gå forrest.
2) Indfrielsen af Danmarks klimamål skal ske så omkostningseffektivt som muligt
under hensyntagen til både den langsigtede grønne omstilling, bæredygtig er-
hvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og beskæfti-
gelse, samt at dansk erhvervsliv skal udvikles og ikke afvikles.
3) Danmark skal vise, at der kan laves en grøn omstilling og samtidig bibeholdes et
stærkt velfærdssamfund, hvor sammenhængskraften og den sociale balance sik-
res.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 379: MFU spm. om regeringens bebudelse af en forøgelse af det nationale iblandingskrav til biobrændstoffer i fossile brændstoffer
2743006_0002.png
4) De tiltag, der skal anvendes for at reducere udledningen af drivhusgasser, skal
medføre reelle indenlandske reduktioner, men samtidig skal det sikres, at danske
tiltag ikke blot flytter hele drivhusgasudledningen uden for Danmarks grænser.”
Endvidere fremgår af bemærkningerne til loven, at:
”Klimaindsatsen skal ske under hensyntagen til en række guidende principper, som
fremgår af forslaget til § 1, stk. 3 [ændret til stk. 4 med lov nr. 2580 af 13. december
2021], nr. 1-4. Det vil sige, at der skal tages hensyn til principperne i tilrettelæggel-
sen af klimaindsatsen, og at principperne skal være vejledende for klimaindsatsen.
Nummereringen angiver ikke en prioritering. Der fastsættes ikke nærmere retnings-
linjer for, hvordan principperne bør vægtes i forhold til hinanden og de opstillede
mål. Dette vil bero på en konkret vurdering.”
Regeringens forslag afspejler en samlet vurdering af ovenstående hensyn.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2