Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2762611_0001.png
10. oktober 2023
J.nr. 2023 - 6502
Til Folketinget
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 377 af 16. august 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra (MFU) Peder Hvelplund (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: MFU spm. om effekten af den tyske stigning af dieselafgiften på det danske klimaregnskab
2762611_0002.png
Spørgsmål
Hvad er effekten af den tyske stigning af dieselafgiften på det danske klimaregnskab, og
hvilke økonomiske effekter har det tyske tiltag medført i Danmark? De økonomiske ef-
fekter bedes beregnet med tilbageløb og adfærdseffekter opgjort separat. I besvarelsen be-
des indgå en tilsvarende vurdering og beregning af effekterne, hvis den danske dieselafgift
steg til samme niveau som det tyske. Ministeren bedes indhente samme beregninger fra
Finansministeriet og lade begge ministeriers beregninger indgår i besvarelsen, da der tidli-
gere har været faglig uenighed imellem de to ministerier om beregningsmetoden.
Svar
Det antages, at der med stigning af tysk dieselafgift menes de tyske CO
2
-kvoter på diesel.
De gradvise forhøjelser af prisen på CO
2
-kvoter i det nationale tyske CO
2
-kvotesystem
for bl.a. benzin og diesel til vejtransport frem til 2026 forventes isoleret set at øge prisen
på diesel i Tyskland. Det kan øge CO
2
-udledningerne i Danmark som følge af øget græn-
sehandel. Omvendt indekseres de tyske energiafgifter på diesel ikke med prisudviklingen.
Det er imidlertid tilfældet for de danske afgifter på diesel, som efter gældende regler in-
dekseres med nettoprisindekset. I 2024 medfører indekseringen for eksempel, at afgifts-
satserne forhøjes med 7,7 pct. i forhold til 2023. Således øges de danske afgifter, mens de
tyske afgifter er uændrede, hvilket alt andet lige reducerer grænsehandlen og CO
2
-udled-
ningerne i Danmark.
I 2024 forventes de danske afgifter på diesel (energi-, CO
2
- og NO
X
-afgift) alt andet lige
at stige 16 øre pr. liter mere end de tyske CO
2
-kvoter stiger, mens det forventes omvendt
i 2026,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Udvikling i de tyske CO
2
-kvoter og de danske afgifter på diesel
Forskel i
udvikling
mellem
årene
DK-DE
Tyske CO
2
-kvoter
1)
Øre pr. liter
(løbende
priser)
2023
2024
2025
2026
Udvikling mellem
årene
Danske afgifter på diesel
Udvikling mellem
årene
Sats
1)
55
64
80
107
2)
Sats
330,3
9
355,5
377,2
387,4
25
22
10
16
6
-17
16
27
Anm.: Prisen for de tyske CO
2
-kvoter er omregnet med valutakurs på 7,45 kr./Euro. Derudover er der taget højde for de
danske standardiblandinger, så brændstofprodukterne er sammenlignelige. De danske afgifter på diesel omfatter energi-,
CO
2
- og NO
X
-afgift. 1) Satsen omfatter alene de tyske CO
2
-kvoter, og satsniveauet er derfor ikke sammenligneligt med den
angivne danske sats. 2) I 2026 vil kvoteprisen maksimalt kunne være ca. 116 øre/l og minimum ca. 98 øre/l. 2) Der er usik-
kerhed forbundet med disse satser. Til indeksering er benyttet Danmarks Konvergensprogram 2023 til skøn for udviklingen.
Fra 2027 vil EU indføre et særskilt CO
2
-kvotesystem for bl.a. brændstoffer til vejtrans-
port mv. Kvotesystemet, som omfatter alle EU-lande, må alt andet lige forventes at øge
priserne på de fossile brændstoffer til vejtransport. Samtidig er det dog usikkert, om
Side 2 af 3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 377: MFU spm. om effekten af den tyske stigning af dieselafgiften på det danske klimaregnskab
2762611_0003.png
kvotesystemet fra EU fx kommer til at erstatte de tyske CO
2
- kvoter, hvilket vil have be-
tydning for prisen på diesel i Tyskland.
Skatteministeriets model for skøn for ændringer i benzin- og dieselafgifter er baseret på
historiske grundlag for brændstof samt antagelser om adfærdsfølsomheden (såkaldte ela-
sticiteter) ved ændringer. Den er dermed ikke indrettet til at skønne over betydningen ved
fremtidige ændringer i andre lande, herunder Tyskland. Imidlertid afspejles ændringer i
andre lande på sigt i salget af brændstof og vil ad den vej blive indarbejdet i modellens
grundlag.
Skatteministeriet har ressort for skøn af afgiftsændringer. Modeller og beregninger drøftes
løbende med relevante ministerier, herunder Finansministeriet. Finansministeriet har ikke
selvstændige skøn for grænsehandel.
Side 3 af 3