Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2748445_0001.png
Transportministeren
Klima, Energi og Forsyningsudvalget
Folketinget
11. september 2023
2023-3843
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Klima, Energi og Forsyningsudvalget har i brev af 15. august 2023
stillet mig følgende spørgsmål (KEF alm. del), som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål nr. 376:
Ministeren bedes vurdere konsekvenserne ved at begrænse ha-
stigheden på motorvejene til f.eks. 100 km/t, som bl.a. SF har fore-
slået?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Det vurderes, at en hastighedsnedsættelse til 100 km/t på alle
danske motorveje vil resultere i en CO2 reduktion på cirka 0,5 mio.
ton og en samfundsøkonomisk omkostning på cirka 5 mia. kr. om
året. Den største del af de samfundsøkonomiske omkostninger
skyldes rejsetidstabet ved den lavere hastighed. CO2-skyggeprisen
for hastighedsnedsættelsen er beregnet til 11.300 kr. pr. ton CO2.
Hertil kan det tilføjes, at Klimarådet har estimeret, at det koster i
størrelsesordenen 1.946 kr. at reducere det sidste ton CO2 for at nå
70 pct. målsætningen i 2030, hvorfor hastighedsnedsættelser er en
dyr måde at reducere CO2-udledningen på.
Vurderingen af hastighedsnedsættelsen er baseret på kørsler med
den landsdækkende trafikmodel GMM for året 2025. Det må for-
ventes, at CO2-reduktionen vil blive mindre over årene og gå mod
nul i takt med, at en større andel af bilparken kommer over på el
eller andre klimavenlige energiformer. En hastighedsnedsættelse
på motorvejene har også mindre, men positive effekter på støj,
uheld og luftforurening.
Beregningerne er lavet under forudsætning af, at hastighedsgræn-
serne overholdes. Modellen forudsætter, at bilister ved en ha-
stighedsbegrænsning på 100 km/t kører den skiltede hastighed. I
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om konsekvenserne ved at begrænse hastigheden på motorvejene til f.eks. 100 km/t, som bl.a. SF har foreslået
2748445_0002.png
Side 2/2
basissituationen er det ligeledes forudsat, at man kører den skil-
tede hastighed på strækninger med 110 km/t, medens det ved en
hastighedsbegrænsning på 130 km/t i modellen forudsættes, at bi-
lister kører 125 km/t. Eventuelle omkostninger til skiltning og
håndhævning af hastighedsgrænserne m.v. er ikke medtaget.”
Med venlig hilsen
Thomas Danielsen