Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. september 2023
J nr.
2023 - 4239
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. august stillet mig følgende
spørgsmål 375 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 375
Hvilke konsekvenser vil det have for danskerne, hvis man vil nå 54 pct. CO
2
-
reduktion i 2025 i stedet for 50 pct., og lader det sig gøre alene ved at udfase ben-
zin- og dieselbiler?
Svar
Ved en CO
2
-reduktion på 54 pct. i 2025 i stedet for 50 pct. skønnes der at skulle
findes yderligere ca. 3,2 mio. ton CO
2
-reduktioner,
jf. Klimastatus og -fremskrivning
2023.
Konsekvenserne ved at gå fra 50 pct. til 54 pct. vil afhænge af hvilke initiati-
ver, der iværksættes for at indfri de yderligere reduktioner.
Hvis man skal reducere de samlede udledninger med yderligere 3,2 mio. ton CO
2
i
2025 alene ved at udfase benzin- og dieselbiler skønnes det at svare til at reducere
lidt under halvdelen af de forventede udledninger fra personbiler i 2025, der samlet
skønnes at være ca. 6,6 mio. ton CO
2
,
jf. Klimastatus og -fremskrivning 2023
(KF23).
Det vil svare til, at mere end 1 mio. benzin- og dieselbiler i 2025 skal ud-
skiftes til nulemissionsbiler udover hvad der allerede forventes omstillet af person-
bilsbestanden i KF23. Dermed skal der yderligere omstilles mere end 40 pct. af det
forventede antal af benzin- og dieselbiler i 2025.
En så betydelig ændring i sammensætningen af personbiler vurderes vanskelig at
indfri på kort sigt, da det hverken er juridisk muligt at forbyde kørsel med benzin- og
dieselbiler eller nysalg af benzin- og dieselbiler i Danmark,
jf. FIU alm. del 431 –
folketingsår 2015/2016.
Det vurderes heller ikke juridisk muligt at indføre prohibitive
afgifter.
Hvis mere end 1 mio. fossile biler alligevel skulle fjernes fra vejene frem mod 2025,
ville der skulle være en omstilling fra benzin- og dieselbiler til nulemissionsbiler, der
i sig selv vil være forbundet med store statsfinansielle omkostninger i form af fal-
dende afgiftsindtægter i takt med omstillingen. Derudover vil ca. 1 mio. færre fossile
biler på vejene ikke nødvendigvis resultere i en tilsvarende stigning i antallet af
nulemissionsbiler. I så fald kan den samlede danske bilbestand falde, hvilket kan
ramme de familier, der er afhængige af en bil, og generelt set mindske mobiliteten i
samfundet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2