Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2749313_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. september 2023
J nr.
2023 - 4239
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 15. august stillet mig følgende
spørgsmål 375 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 375
Hvilke konsekvenser vil det have for danskerne, hvis man vil nå 54 pct. CO
2
-
reduktion i 2025 i stedet for 50 pct., og lader det sig gøre alene ved at udfase ben-
zin- og dieselbiler?
Svar
Ved en CO
2
-reduktion på 54 pct. i 2025 i stedet for 50 pct. skønnes der at skulle
findes yderligere ca. 3,2 mio. ton CO
2
-reduktioner,
jf. Klimastatus og -fremskrivning
2023.
Konsekvenserne ved at gå fra 50 pct. til 54 pct. vil afhænge af hvilke initiati-
ver, der iværksættes for at indfri de yderligere reduktioner.
Hvis man skal reducere de samlede udledninger med yderligere 3,2 mio. ton CO
2
i
2025 alene ved at udfase benzin- og dieselbiler skønnes det at svare til at reducere
lidt under halvdelen af de forventede udledninger fra personbiler i 2025, der samlet
skønnes at være ca. 6,6 mio. ton CO
2
,
jf. Klimastatus og -fremskrivning 2023
(KF23).
Det vil svare til, at mere end 1 mio. benzin- og dieselbiler i 2025 skal ud-
skiftes til nulemissionsbiler udover hvad der allerede forventes omstillet af person-
bilsbestanden i KF23. Dermed skal der yderligere omstilles mere end 40 pct. af det
forventede antal af benzin- og dieselbiler i 2025.
En så betydelig ændring i sammensætningen af personbiler vurderes vanskelig at
indfri på kort sigt, da det hverken er juridisk muligt at forbyde kørsel med benzin- og
dieselbiler eller nysalg af benzin- og dieselbiler i Danmark,
jf. FIU alm. del 431 –
folketingsår 2015/2016.
Det vurderes heller ikke juridisk muligt at indføre prohibitive
afgifter.
Hvis mere end 1 mio. fossile biler alligevel skulle fjernes fra vejene frem mod 2025,
ville der skulle være en omstilling fra benzin- og dieselbiler til nulemissionsbiler, der
i sig selv vil være forbundet med store statsfinansielle omkostninger i form af fal-
dende afgiftsindtægter i takt med omstillingen. Derudover vil ca. 1 mio. færre fossile
biler på vejene ikke nødvendigvis resultere i en tilsvarende stigning i antallet af
nulemissionsbiler. I så fald kan den samlede danske bilbestand falde, hvilket kan
ramme de familier, der er afhængige af en bil, og generelt set mindske mobiliteten i
samfundet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 375: Spm. om, hvilke konsekvenser vil det have for danskerne, hvis man vil nå 54 pct. CO2-reduktion i 2025 i stedet for 50 pct.
2749313_0002.png
Endvidere sker udrulningen af ladestandere primært på markedsvilkår. Derfor kan
der opstå udfordringer med anskaffelse og opsætning af ladeinfrastruktur samt
udbygning af elnettet, hvis der skabes en kraftig øget efterspørgsel efter elbiler
over en kort tidsperiode.
Det kan her bemærkes, at der er fastsat EU-krav, der reelt betyder, at nye fossile
personbiler udfases fra 2035 af. Danmark har arbejdet for et EU-forbud allerede i
2030. En udfasning allerede i 2025 mener jeg dog hverken er realistisk eller ønske-
lig. I den endelige aftale indgår, at EU-Kommissionen vil se på mulighederne for at
medlemslande kan udfase tidligere end 2035. Der forelægger ikke noget konkret
fra Kommissionen endnu, men jeg vil arbejde for at holde Kommissionen op på
denne hensigtserklæring.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2