Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2804020_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. december 2023
J nr.
2023 - 4392
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 11. august 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 373 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Theresa Scavenius (UFG).
Spørgsmål 373
Vil ministeren oplyse, hvilken effekt en aftale mellem arbejdsmarkedets parter om
indførelse af 30 timers arbejdsuge (så den ugentlige normtid reduceres fra 37 timer
til 30, og personer, der i dag arbejder over normtiden, reducerer deres arbejdstid
proportionalt med reduktionen for de der i dag arbejder 37 timer om ugen) forven-
tes at have på (A) Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk og (B) udledninger fra
dansk opererede fly og skibe, der transporterer varer og serviceydelser, som ikke
forbruges i Danmark samt udledninger fra alle fly og skibe, som tankes i Danmark,
og derefter flyver/sejler ud af landet? Effekten bedes opgjort ved (1), at den samle-
de timeproduktivitet forbliver uændret, og at den samlede lønnedgang således er
proportional med arbejdstidsreduktionen, og (2) at timeproduktiviteten som følge af
arbejdstidsnedsættelsen stiger så meget, at det samlede økonomiske output forbli-
ver uændret, og det nuværende lønniveau derfor opretholdes. Ministeren bedes
også angive standardfejl på estimaterne og 95 pct. og 99 pct. konfidensintervaller, I
tilfælde hvor svaret er behæftet med statistisk usikkerhed, og hvor det er muligt at
kvantificere denne usikkerhed.
Svar
Fsva. effekten af en 30 timers arbejdsuge på det forbrugsbaserede klimaaftryk
henvises der til svar på KEF alm. del spørgsmål 20 af 11. december 2023.
Der vurderes ikke at være et grundlag for at skønne over effekten af en 30 timers
arbejdsuge på drivhusgasudledninger fra fly og skibe, som tankes i Danmark, og
derefter flyver/sejler ud af landet. Fsva. effekten af en 30 timers arbejdsuge på
drivhusgasudledninger fra dansk opererede fly og skibe, der transporterer varer og
serviceydelser, som ikke forbruges i Danmark, lægges det til grund, at en 30 timers
arbejdsuge i Danmark ikke ændrer fly- og skibstransporten i udlandet, hvormed
udledningerne ikke påvirkes.
Med venlig hilsen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Lars Aagaard
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/1