Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2660845_0001.png
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. februar 2023
J nr.
2023 - 416
Klima-, Energi-, og Forsyningsudvalget har i brev af 13. januar 2023 stillet mig følgende
spørgsmål 37 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 37
Hvad er de samfundsøkonomiske omkostninger ved at levere yderligere 1 mio. t. reduktioner
gennem
a)
b)
Et højere fortrængningskrav for transportsektoren og
En højere brændstofafgift?
Svaret bedes kvantificere, hvor stor en del af reduktioner der skyldes ændringer i grænse-
handel, tankning i Danmark og iblanding af fossilfrit brændstof.
Svar
I Klimaprogrammet 2022 blev det skønnet, at en stigning i CO
2
-fortræningskravet til 10 pct.
vil medføre en CO
2
-reduktion på 1,4 mio. ton,
jf. tabel 1.
Derudover blev det skønnet, at en
stigning i brændstofafgiften på 23 øre/l vil medføre en CO
2
-reduktion på ca. 0,4 mio. ton.
Tabel 1
Konsekvenser for højere CO
2
e-fortrængningskrav og brændstofafgift i 2025
CO
2
e-fortrængningskrav,
10 pct.
CO
2
-reduktioner i alt, mio. ton
- Heraf omkostninger for erhverv (faktorpriser)
- Heraf omkostninger for husholdninger (markedspriser)
- Heraf merprovenu for staten (faktorpriser)
Gennemsnitlig skyggepris, kr. pr. ton CO
2
(markedspriser)
1,4
1,1
0,5
-1,7
2.800*
Brændstofafgift på
ca. 23 øre/l.
0,4
0,4
1
0,1
3.400*
Anm.: CO
2
e-reduktionseffekter er afrundet til nærmeste 0,1 mio. ton CO
2
e, omkostninger for stat,
erhverv og husholdninger er afrundet til nærmeste 25 mio. kr. og skyggeprisen er
afrundet til nærmeste 50 kr. Opgjort i 2022-priser. *: Der er ikke indregnet sideeffekter i
form af lavere skadesomkostninger fra transport vedr. fx trængsel, trafikulykker og støj
Kilde:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Klimaprogram 2022.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Et højere fortrængningskrav vil medføre et krav om større CO
2
e-fortrængning fra anvendte
brændstoffer, der enten kan opfyldes gennem en større volumen eller skift til mere avance-
rede brændstoffer med en højere fortrængning. Et højere fortrængningskrav kan således
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om de samfundsøkonomiske omkostninger ved at levere flere reduktioner
2660845_0002.png
medføre en reduktion i anvendelsen af fossile brændstoffer, og derigennem reducere dels
udledningerne fra transportsektoren, dels kørslen som følge af højere brændstofpriser.
En højere afgift på benzin og diesel til vejtransport vil medføre højere omkostninger ved kør-
sel og derigennem reducere forbruget af fossile brændsler gennem reduceret kørsel i Dan-
mark. Højere afgifter vil også medføre et skift i grænsehandelen, der reducerer salget af
benzin og diesel i Danmark (og dermed de danske CO
2
e-udledninger).
Der er i beregningerne af Klimaprogram 2022 ikke indregnet effekten af
Aftale om grøn skat-
tereform for industri
og
Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler,
herunder den delvise
omlægning af energiafgifter til CO
2
-afgift i transportsektoren.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
2/2