Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
KEF Alm.del
Offentligt
2754348_0001.png
Klima-, Energi og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. september 2023
J nr.
2023-3711
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 30. juni stillet mig følgende
spørgsmål 340 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 340
Hvad er konsekvenserne af at forbyde henholdsvis 1. generation biodiesel og alle
1.generation biobrændstoffer, men fastholde det nuværende CO2-fortrængnings-
krav? Både omkostninger og effekter på det danske og globale CO2-regnskab øn-
skes belyst.
Svar
Der tages udgangspunkt i en beregning, hvor fortrængningskravet fastholdes på
5,2 pct. i 2025, som svarer til de nugældende regler, og hvor hhv. 1. generations (1.
g) biodiesel og alt 1. g biobrændstof udelukkes fra at kunne medtælle mod CO
2
e-
fortrængningskravet. Det bemærkes, at der er overlap mellem effekterne af de to
tiltag. Effekterne af de to tiltag fremgår af
tabel 1.
Tabel 1
Konsekvenser ved at forbyde hhv. alle 1. g biobrændstoffer og kun 1. g biodiesel i 2025
CO2-
effekt i
2025, mio.
ton
(heraf
som følge
af adfærd)
Forbud mod 1. g biodiesel
Fortrængningskrav fasthol-
des på 5,2 pct. men med
forbud mod anvendelse af
1. g biodiesel.
Forbud mod alle 1. g bio-
brændstoffer
Fortrængningskrav fasthol-
des på 5,2 pct. men med
forbud mod 1. g biobrænd-
stoffer
Omkostninger
Stat,
mio.
kr.
Husho
ldning
er,
mio.
kr.
Erhver
v, mio.
kr.
Stigning i
pris på
diesel,
øre/liter
ekskl.
moms (inkl.
moms)
Stigning i
pris på
benzin,
øre/liter
ekskl.
moms
(inkl.
moms)
Gnsn.
skygge-
pris, kr.
pr. ton
CO2e
0,1 (0,2)
400
350
350
19 (24)
-
13.150
0,2 (0,3)
900
750
650
13 (16)
51 (63)
15.200
Anm.: 2023-priser. Det bemærkes, at det ikke er forenligt med EU-retten at lave et generelt forbud mod køb og
salg 1. g biobrændstof, men det er muligt at udelukke 1. g biobrændstof fra at medtælle mod nationale
krav. Sidstnævnte skønnes at virke som et defacto forbud, da 1. g biobrændstof er dyrere end fossile
brændstoffer, og dermed vurderes det ikke at finde anvendelse af brændstofleverandørerne. Det antages,
at forbud mod 1.g. biodiesel både omfatter 1.g. HVO og 1.g. FAME, da disse er baseret på samme typer
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om konsekvenserne af at forbyde henholdsvis 1. generation biodiesel og alle 1.generation biobrændstoffer, men fastholde det nuværende CO2-fortrængningskrav
2754348_0002.png
af råvarer. Der forudsættes ikke en øget anvendelse af 2. g biodiesel baseret på animalsk og vegetabilsk
fedtaffald, da der i gældende lovgivning er en begrænsning, der allerede antages udnyttet fuldt ud i 2025.
Kilde: Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Skatteministeriet.
Et forbud mod 1. g biobrændstof skønnes at medføre et skift til anvendelse af avan-
ceret biobrændstof. Da avancerede biobrændstoffer har en højere fortrængnings-
evne sammenlignet med 1. g, vil den samlede anvendelse af biobrændstoffer til op-
fyldelse af fortrængningskravet reduceres. Den umiddelbare effekt er dermed min-
dre fortrængning af fossile brændstoffer, og en øget udledning af CO
2
i det danske
klimaregnskab
1
. Da prisen på brændstof samtidig vil stige som følge af højere pri-
ser på avancerede biobrændstoffer, vil adfærdseffekterne opveje denne effekt, så
nettoeffekten er en reduktion i udledningen af CO
2
som følge af et lavere brænd-
stofforbrug,
jf. tabel 1.
Opfyldelse af fortrængningskrav med forbud mod 1.g. biodiesel
Der er generelt set store usikkerheder forbundet med skøn, som har en så gen-
nemgribende karakter. Et forbud mod 1. g biodiesel vil have effekt for iblandingen i
diesel, hvor det i beregningerne forudsættes, at 1. g biodiesel (og HVO) bliver er-
stattet med avanceret HVO. Avanceret HVO vil i dag typisk være baseret på rest-
fraktioner fra sukker- og papirproduktion (bagasse og tall-olie).
Skyggeprisen vil være ca. 13.150 kr./ton CO
2
e, som er relativt højt sammenlignet
med andre tiltag omhandlende VE-brændstoffer. Skyggeprisen bliver høj, bl.a. da
tiltaget erstatter en type VE-brændstof med en anden type dyrere VE-brændstof,
hvor begge typer af VE-brændstoffer opgøres som CO
2
-neutralt i de danske CO2-
regnskab.
Opfyldelse af fortrængningskrav med forbud mod alle 1.g. biobrændstoffer
Der er generelt set store usikkerheder forbundet med skøn, som har en så gen-
nemgribende karakter. Et generelt forbud mod 1. g biobrændstoffer vil både have
effekt på diesel og benzin. Den bioethanol, der i dag blandes i benzin er alene 1. g.
biobrændstof. Et forbud vil derfor især vælte omkostningerne over på husholdnin-
gerne, da benzin primært anvendes i personbiler.
Skyggeprisen vil være ca. 15.200 kr./ton CO
2
e, som er relativt højt sammenlignet
med andre tiltag omhandlende VE-brændstoffer. Skyggeprisen bliver høj, da tiltaget
erstatter en type VE-brændstof med en anden type dyrere VE-brændstof, hvor
begge typer af biobrændstoffer opgøres som CO
2
-neutralt i de danske CO2-regn-
skab.
CO
2
-regnskabet
1
Alle biobrændstoffer betragtes som CO
2
-neutrale i klimaregnskabet, uanset om de er base-
ret på fødevareafgrøder eller affald/restprodukter,
jf. FN opgørelsesprincipper.
Side
2/3
KEF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 340: Spm. om konsekvenserne af at forbyde henholdsvis 1. generation biodiesel og alle 1.generation biobrændstoffer, men fastholde det nuværende CO2-fortrængningskrav
2754348_0003.png
Effekterne for det nationale klimaregnskab fremgår af tabel 1. I forhold til det glo-
bale klimaregnskab vil de direkte effekter være nul, da fortrængningskravet er ba-
seret på opgørelse af brændstoffernes vugge-til-grav udledninger, der skal reduce-
res med 5,2 pct. Tiltagene vil yderligere føre til et generelt mindre forbrug af fossile
brændstoffer, da prisstigningerne vil føre til et mindre forbrug af brændstoffer gene-
relt, hvorved udledninger forbundet med indvinding af olie og raffinering mv. vil
falde.
En reduktion i forbruget af 1. g biobrændstof kan have yderligere positive globale
reduktionseffekter i form af reduceret ILUC-effekt. ILUC er et udtryk for de indirekte
ændringer i arealanvendelsen, som kan opstå globalt, når efterspørgslen på f.eks.
afgrøder til produktion af 1.g. biobrændstoffer øges. Det bemærkes, at der er stor
usikkerhed om ILUC-effekter, og der er ikke konsensus om CO
2
e-udledninger for
de enkelte typer af biobrændstoffer på tværs af forskellige studier.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3